Főkép

Úgy tűnik korunk egyik szomorú hozadéka, hogy bizonyos vallási csoportok és kormányok nem engedélyezik a zenét, üldözik a muzsikusokat, az eltérő kultúrákat. Vannak, akik alapban betiltják az ilyen jellegű tevékenységet, mások csak bizonyos népcsoportok számára teszik tiltottá a saját zenéjüket. Mintha valaki betiltaná a csárdást, vagy a jódlizást. Ha mindehhez kellő katonai erőt, vagy más erőszakszervezetet társítanak, akkor tényleg van esély arra, hogy az üldözött zene örökre elvesszen. Ilyen helyzetekben van kiemelt szerepe azoknak, akik dacolva a tiltással azon ügyködnek, hogy megmaradjon népük kultúrája, ne tűnjön el nyomtalanul a világban.

 

A szudáni beja nép (őket az ősi Egyiptom és Kush leszármazottjainak tartják a tudósok) tagjaként Noori pont ezt a célt tűzte ki magának, azonban a 2022-ben megjelent lemeze (Beja Power!) első hallásra zavarba ejtően modern. Sivatagi blues, blues, jazz, reggae(!), aztán helyenként felbukkannak az elmúlt évtizedek hatásai, és még egy halom más, amiről kellő ismeret hiányát fogalmam sincs, mi lehet. A legszebb az egészben, hogy teljesen instrumentális muzsikáról beszélünk, nincs ének, csak a zene. Ami nagyon laza, már maga a hangszerpark különlegessé teszi a hangzást, az elektromos gitár és szaxofon párosítása egyedi ízt eredményez.

 

A lemez első számában (Saagama) egyszerre van jelen a sivatag és Afrika, a végtelenbe vesző homokdűnék nyugalma és a fekete kontinens lüktetése. Mindegyik dalra igaz, hogy nem a dallam, hanem a ritmus a meghatározó, arra épül rá a dallam, és az mozgatja előre a kompozíciót. Tetszik ahogyan a Naji szaxofonja és Noori saját kezűleg épített gitárja (elektromos gitárra négyhúros tamburát szerelt fel) felváltva viszi a dallamot, és időnként jazzesen improvizál. Az is szép, ahogyan Noori egyre bonyolultabbá fejleszti a gitár témáját, miközben valamit visszaadnak az afrikai zenére jellemző végtelenbe vesző, ismétlésekkel a hallgatót az adott érzelmi pillanatban marasztaló felfogásra. Az „Al Amal” soullal indul, míg a „Jabana” a bluessal jegyezte el magát – én szóltam, hogy ez egy nagyon sokféle zenéből építkező album, ami ennek dacára nagyon egységes, és a különféle stílusok közötti átmenet annyira zökkenőmentesen, természetesen történik, hogy a legtöbb esetben fel sem tűnik a váltás.

 

Nekem nagyon tetszik ez a zene, bár elismerem, nem érzem benne a lázadást, a tiltakozást, az ellenállást. Ellenben gyönyörű, ahogyan egységbe ötvözik a ritmusszekciót és a szabadon garázdálkodó gitár/szaxofon kettőst. Egységet írtam, de mind a hat kompozíció saját karakterrel, hangulattal bír (gondolok itt például az utolsó „Daleb” reggae lüktetésére amit beja fűszerezéssel tálalnak fel), és az egész mégis egységes, harmonikus – egyszerűen csak szép, olyan zene, amit öröm hallgatni.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Saagama, Jabana, Al Amal

2022-ben megjelent album (Ostinato Records)

Weboldal: https://ostinatorecords.bandcamp.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Noori – tambur-elektromos gitár

Naji – tenor szaxofon

Gaido – basszusgitár

Tariq – ritmusgitár

Fox – kongák

Danash – tabla

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Saagama
  2. Qwal
  3. Al Amal
  4. Jabana
  5. Wondeeb
  6. Daleb