Főkép

Újabb WOMEX21-es lemez szerepel a rovatban, ami emlékeim szerint egyedi lesz, mert ez az első alkalom, hogy dél-afrikai előadó lemezéről írjak. Az ő zenéjét sem egyszerű bekategorizálni, mert biztos kézzel keveri a különböző stílusokat, és a hangjában – ami elsőre egyáltalán nem tűnik különlegesnek – van valami, ami felkelti a figyelmet.

 

Pilani Bubut gyermekkora óta érdekli a zene, és elmondása szerint az iskolában különféle kórusokban, együttesekben énekelt: „Énekeltem a Folk csoportban, énekeltem a Les Fes Che Chant nevű jazzes kamarakórusban, miközben egyidejűleg énekeltem az iskolai kórusban, a tartományi kórusban és néhány hagyományos zenére összpontosító kóruscsoportban. Egészen a második évemig énekeltem kórusokban, az Akusztika Kamaraénekesekkel és a Cantate Kamaraénekesekkel.”

Nem csoda, ha mindezek hatottak rá, és ezért lett ilyen sokoldalú zeneileg a 2019-ben megjelent második nagylemeze, (Folklore: Chapter 1), ami elnyerte a legjobb afrikai kortárs, felnőtteknek szóló album díját a The South Africa Music Awards-on.

 

Azt hiszem ideje végre a lemezről beszélnem. Rengeteg szám van rajta, amelyek egy része egyfajta elő-, köz- és utójátéknak tekinthető egy-két perces rövidkék. Azt nagyon sajnálom, hogy csak egy promó kiadványt kaptam, és nem sikerült a neten érdemi információt szereznem a közreműködőkről, mert kíváncsi vagyok ki gitározott, és a fúvósszekció (Boom Che), valamint a kórus (Theza Inkuni) is megérdemelné a nevesítést.

 

Az albumot kettősség jellemzi, mert sokat merít a helyi, xhosa népzenéből, de nyilvánvalóan vonzódik a jazzhez (Baile). Mindenesetre ez a kettősség, ez a váltakozás egyfajta ritmust eredményez, ami érdekes ízt ad a Folklore: Chapter 1-nek. Az egésznek nosztalgikus hangulata van, mintha régi, jól ismert dalokat, történeteket hallanék, csak időnként kifejezetten modern köntösben. A feelinget csak erősítik a szöveges betétek – ez legfeljebb európai fülnek lehet fura, hiszen a történetmesélés, a szöveges narráció szerves részét képezi az afrikai hagyományoknak.

 

Két kedvencemet említem befejezésül: a „Boom Che” lüktetése, ritmusa révén fogott meg, és mert ebben énekel a legpoposabban Pilani Bubu, no meg a szorosan hozzá tartozó „Theza Inkuni” kontrasztja miatt. A másik pedig egyértelműen a „Bailie”, nemcsak azért, mert három, egymástól eltérő verzióban került fel az albumra, hanem Bubu éneke okán, illetve a zenekari változat hangszerelési sokszínűsége miatt.

 

Abban teljesen biztos vagyok, hogy az első fejezetet követi még pár, és az énekesnő nem hagyja abba a hagyományok ápolását, modernizálását. Az persze nagy kérdés számomra, hogy miként működik mindez élőben a színpadon. Ki tudja, talán egyszer koncerten is találkozunk.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Boom Che, Bailie, Qula Kwedini

2019-ben megjelent album (Bupila Publishing)

Weboldal: https://www.pilanibubu.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Pilani Bubu

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Intro: Mama Ka Sibongile 2:23
  2. Makoti 0:59
  3. Baile (Acoustic) 4:16
  4. Baile (Reprise) 2:59
  5. Qongqothwane 3:04
  6. Interlude: Qamata 3:44
  7. Wadidiyela 3:11
  8. Interlude: My Horn 1:29
  9. Uphondo Lwam 1:37
  10. Boom Che 4:44
  11. Theza Inkuni 1:22
  12. Interlude: oMama Bethu 2:28
  13. Baile (Band) 4:16
  14. Interlude: Buyela eKhaya 2:26
  15. Qula Kwedini 4:07
  16. Qula (Acapella) 2:47
  17. Outro: iGqhira 1:01