Főkép

Első ránézésre a 2017-ben alakult Khöömei Beat csak egy a mostanában népszerű torokéneklésben utazó bandák közül, követve az olyan neves elődöket, mint a Huun-Huur-Tu, a Nine Treasures, a The HU vagy a Hartyga. Átböngészve a bookletet, megnézve a havas pusztában készített csoportképet, rácsodálkoztam a női dobosra (Bailak Mongush), ami azért egyáltalán nem jellemző a tuvai örökséget ápoló, fémesítő csapatok között. A következő rácsodálkozást az öt muzsikus által kezelt hangszerek sokfélesége okozta, a dobon és a basszusgitáron kívül (plusz sampler) kizárólag hagyományos akusztikus hangszereket használnak (de lófejes hegedűt például nem).

 

Ez alapján úgy saccoltam, hogy az ötösfogat elsődleges célja a meglévő hagyományok megőrzése, átmentése a 21. századba. Ráadásul úgy gondoltam, hogy akik ekkora hangszerkészlettel vonulnak a stúdióba, azok bizonyára nem kivagyiságból teszik ezt, hanem ténylegesen használják ezeket, valószínűsíthetően mesterfokon. Rövid kutakodás után kiderült a tippjeim helyessége, Bailak Mongush például évek óta művészeti főiskolán tanítja a dobolást. Fontos infó, hogy Khöömei Beat tagjai a Tuvai Köztársaságban élnek (az Oroszországi Föderáció tagja), és a helyi zenei örökségből táplálkoznak, azt formálják saját képükre.

 

Mindezek után ideje, hogy a zenéről is mondjak valamit. Alapban a rockot ötvözik a népzenével, de az arányok mindig változnak, hol ebből van több, hol inkább a régi dallamok dominálnak. Külön említést érdemel a múlt előtti tisztelgés (Traditional Tuvan Khöömei), mert ebben bemutatják az ötféle torokéneklési stílust. A nyitótétel (Salgal Damchaan Khoomeiym), ami lópaták dobogásával kezdődik, majd egy jellegzetes tuvai dallammal folytatódik, apránként átalakul egy rockos alapokkal bíró, lendületes nótává, amit Aikhan Oorzhak jellegzetes hangja terelget.

 

Az album nyilvánvaló csúcspontját számomra a címadó és egyben utolsó szerzemény, a „Changys Baglaash” jelenti, mert ebben sikerült legjobban szintetizálni a hagyományokat és a modern időket jelképzelő rockzenét, és a végén egyfajta révült állapotba kerülünk, amikor Aikhan Oorzhak hangján suhanunk a puszta felett, időtlen élményben részesülve. Érdemes megnézi a hozzá forgatott videót, úgy még teljesebb az élmény – lásd a cikk végén.

 

Miközben érdekes nézni, miként változik, fejlődik a külföldi turnék hatására a tuvai zene, picit aggódom a Khöömei Beat jövője miatt, ugyanis az albumbemutató koncerten bejelentették, hogy Bailak Mongush távozik az együttesből, és tudtom szerint még nincs meg az utódja. Ezért csak remélem, hogy sikerül őt megfelelően pótolni, és hamarosan koncerten is élvezhetjük ezt a muzsikát.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Salgal Damchaan Khoomeiym, Changys Baglaash, Dorug-daiym

2021-ben megjelent album (Arc Music)

Weboldal: https://www.facebook.com/khoomeibeat/

 

 

A zenekar tagjai:

Aikhan Oorzhak – ének, vokál, doshpuluur, igil

Kan-Khüler Saaya – ének, vokál, byzaanchy, chadagan, shyngyraash

Aidyn Sedii – vokál, cselló

Shoraan Ochur – basszusgitár, shoor

Bailak Mongush – dob, multi-pad sampler, kengirge

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Salgal Damchaan Khoomeiym
  2. Chaldyg-khaya
  3. Dembildey
  4. Chovulannyg Kizhi Tolu
  5. Traditional Tuvan Khöömei
  6. Khemchiim
  7. Kochegar
  8. Kara-daglar
  9. Dorug-daiym
  10. Changys Baglaash