Főkép

Még egy lemez, aminek érzésem szerint kifejezetten jót tett a járványhelyzet miatti korlátozás. Mondom ezt úgy, hogy nem ismerem az előző négy albumát a sheffieldi társulatnak, viszont most minden nagyon a helyén van, itt is érződik a ráfordított idő – úgy tűnik a fájlcserélgetés nem akadályozza a remek zenék létrejöttét.

 

A nyelvi sokszínűség elsőre szokatlan lehet, van itt kopt és urdu, tamil és mandinka, de ez kifejezetten jól áll a NDUGGU: Dust címre elkeresztelt anyagnak, mert csak erősíti a sokszínűséget, igazi multikulti hangulatot eredményez. Az egyik számban India köszön be tablával (Naalaikku Nalla Naal), a következőben meg Afrika korával (Nduggu Bouy) – és ez így megy tovább, egészen az albumzáró „Gesi Baglari” tételig, ami meglepő módon gitárral kezdődik, hogy aztán csatlakozzon hozzá pár török hangszer.

 

Természetesen mind a nyolc tag részt vett az alkotásban, így miközben jól felismerhetőek az alapok, az éppen megidézett ország zenéje, azért ott vannak azok a kis díszítések, aminek eredményeként ez a muzsika több lett, mint sima daloskönyv. Gondolok itt például a mandinka nyelven előadott „Bani”-ra, miben jól megfér az indiai tabla. Szóval semmi sem öncélú, mindennek helye van, és remekül működik a különböző kultúrák egymásra hatása.

 

Nekem legjobban a kasmír „Hukus Bukus” tetszett, részben Sarah Yaseen éneke miatt, de szorosan ott van a nyomában a lebegő „Gesi Baglari” és persze az afrikai „Nduggu Bouy”. Egyedül azt sajnálom, hogy a szövegeket nem értem, így kénytelen vagyok látatlanban elfogadni azt a magyarázatot, hogy azok részben a felmelegedés hatására sivatagosodó Észak-Afrikáról, illetve magáról az emberi sorsokról, az életről szólnak, aminek a végén újra porrá leszünk, akárcsak az előttünk élő generációk.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Bani, Hukus Bukus, Gesi Baglari

2021-ben megjelent album (Konimusic)

Weboldal: https://rafikijazz.co.uk

 

 

A zenekar tagjai:

Sarah Yaseen – ének, konga, djembe

Catherine Ngozi Carr – ének, gitár, stíldob

Mina Mikhail Salama – ének, úd, duduk, saz, duduk, kawala, ney

Kadialy Kouyate – ének, kora.

Vijay Venkat – ének, hegedű, brácsa, bansuri.

Toni Koni – basszusgitár

John Ball ­– tabla, santoor

Guery Tibirica – berimbau, pandeiro, gumbe.

 

Közreműködők:

Millie Chapanda­ – hosho, dunun, ének

K.O.G. – ének, bongo, agogo, taps, djembe

Amir Ezzat – riqq, daf, darbuka

Robin Downe – programozás, taps

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Naalaikku Nalla Naal | Tomorrow is a good day (Tamil/India) | 05:17
  2. Nduggu Bouy | Too much dust (Fula/Guinea) | 04:40
  3. Tum na Aaye | Before you came (Urdu/Pakistan) | 04:47
  4. Ngozi Ucheoma | Blessings (Igbo/Pidgin Nigeria / Ghana) 05.03
  5. Omkoth Ma’ai | Stay with me (Coptic Arabic/Egypt) | 04.49
  6. Bani | Refusal (Mandinka/Senegal) | 03:28
  7. Hukus Bukus | Who are you and I? (Kashmiri/Kashmir) | 04.25
  8. Gesi Baglari | Gesi vineyards (Turkish/Turkey) | 04.34