Főkép

A hang az ember egyik legősibb kifejezési eszköze, az ősi kultúrák mindennapjaiban fontos szerepe volt. Ugyanakkor, míg barlangrajzok, kőbe vésett korai emberi tevékenységek, vallási rituálék ábrázolásai fennmaradtak, a hang megörökítésére nem volt mód. De miért is van ennek itt aktualitása?

 

A zene sokszor megfoghatatlan, leírhatatlan. Ilyen, egy stílusokon és korszakokon átívelő zenei folyam a KERUB együttes Repülő Módusz című CD-lemeze. Aki nyitott egy szabad és angyali zenei szárnyalásra (megj.: a kerubok isteni lények, magas rangú angyalok), annak ajánlom a figyelmébe.

 

A Repülő Módusz hangzása sem megszokott zenei stílusokhoz, sem korszakokhoz nem köthető egyértelműen, a CD-n mégis számos zenei utalás ismerősnek tűnhet. Ennek oka talán az, hogy a három zenekari tag mindegyike számos stílus előadójaként ismert, kezdve a régi zenétől a kortárs jazzig.  

 

A CD-t hallgatva a vokális és improvizatív jelzők juthatnak elsőre a eszünkbe, hiszen mindhárom zenész énekkel, hangeffektekkel is részt vesz a számok megvalósításában, a hangszeres játék mellett. Egymásra ható összjátékot mutatnak be, melynek fő kereteit egy ötlet-zenei frázis indítja. Az improvizáció – egyben zenei közegként – lép be a kompozíció terébe, s adja meg annak irányát, hullámzását. Talán nem tévedünk sokat, ha azt gondoljuk a lemez alapján, hogy az előre megírt kotta mint rögzített hangkép nem kiemelt fontosságú a Kerub végső hangzásában.

 

Az improvizatív zenének pontosan a megismételhetetlenség, a pillanatban elhangzó és nem visszaismételhető frázisai, kifejezésmódja és hangjai azok, melyek ennek a típusú zenének megadják a varázsát. A Kerub zenéje egy kísérlet az újra, a megismételhetetlen felé, a szintézis irányába. Itt már nem az eszközök az érdekesek, hanem a zenei textúra, amit a Kerub triója megsző: énekkel, hangszerekkel, effektekkel, s némi elektronikával.

 

Érződik a többszólamúság felé vezető kerubi útkeresés, az organum technikára visszautalva. Ha nem is a 9-12. századtól ismert cantus, duplum, superius szólamokat halljuk, de a többszólamúság igénye ott van a zenéjükben. Akár az ének-ének, akár ének-ének-hangszer viszonylatában. A hangközök mint aktív dallamalkotók (Hajtó mű) átértékelik a konszonáns és disszonáns fogalmát. Egyenes, vibratomentes basszus, alt, tenor hangokat hallunk, melyek összességében szép hangszín-mixtúrát eredményeznek. Az egész zene érzékeny, a dinamikai játék része ennek. Asszociálhatunk a tibeti zenére, kora keresztény bizánci vagy az említett európai egyházi többszólamú zene kezdeteire, de akár a korzikai improvizált kórus hangzására (Sóhaj) is.

 

Mizsei Zoltán (billentyűs hangszerek, ének) kitűnő énekes, s az a cappella éneklés egyik tapasztalt egyénisége. Nem érdemes arányokat felállítani az együttesen belül, mégis az ő énekes előadása és a billentyűs hangszeres játéka bázis a zenéjükben. Érdekes a trió hangeffektek (ének, zongora, fúvósok) gyakori alkalmazása, melyek utalnak, utalhatnak plasztikusan más zenei korokra, stílusokra. A lemez tételei önálló karakterű hangulattal rendelkeznek, köszönhetően az átgondolt zenei ötleteknek. Hogy mi számít kíséretnek, s mi maga a dallam? Nos, náluk ez is átértékelődik. Három egyenrangú énekes-hangszeres alkotta formáció hozza létre azt, amit a pillanat inspirál. Keönch László Farkas (ütőhangszerek, ének) is az aktuális zene alkotója és részese: énekben és az ütőhangszereivel. Különösen érdekes, ahogyan az adott ütőhangszereket illeszti a trióba; nem a virtuozitás a lényeg, hanem a hihető zenei élmény (Pegazus).

 

És a humor ezer árnyalata, amit ne felejtsünk. Amivel tele van a zene, a lemez, a zenei címek, a borító. Mint egy bécsi Strauss-polka, ahol akár elsülhet egy vak puska is, a zenéhez igazítva, egy váratlan pillanatban, vagy megszólalhat egy havasi kürt. Ágoston Béla (fúvós hangszerek) a kortárs jazz és a világzene egyik nagy kísérletezője a Kerub együttesben is színes és ötletgazdag módon játszik a tilinkótól a szaxofonokon keresztül az említett havasi kürtig. Olyan a zene, mintha több koncerten vennénk részt, több évszázadot utazva.

 

Kultúra zenei pillanatképekben. Ez maga a KERUB Repülő Módusz lemeze.

 

Az együttes tagjai:

Ágoston Béla – C-melody szaxofon, szoprán szaxofon, alt klarinét, glissonic, hulu, duda, tilinkó, fujara, pánsíp, havasi kürt, steel drum, dorombének, ének

Keönch László Farkas – cajón, udu, kanjira, doromb, harangjáték, csengők, shaker, hangeffektek, dorombének, ének

Mizsei Zoltán – billentyűs hangszerek, zongora, dorombének, ének

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Ég 2:55
  2. Hajtó mű 3:25
  3. Sóhaj 3:53
  4. Odüsszeusz 4:17
  5. Csodatett 4:36
  6. Társkereső szellemek 3:27
  7. Pikárdia 4:02
  8. Pegazus 3:06
  9. Jósda 3:25
  10. Karib kerub 6:25
  11. Hang szóró 3:55