Főkép

Nemrég írtam a szomáliföldi Sahra Halgan lemezéről, és már akkor rácsodálkoztam, mert azért elég ritkán kerül CD a lejátszómba Afrika azon részéről. Erre tessék, itt a következő meglepetés, hiszen a Groupe RTD albuma Dzsibutiból érkezett. Megmondom őszintén, emlékeim szerint eddig még soha nem hallottam ottani muzsikát, így érthető, ha szerfölött kíváncsi lettem arra, hogy mit kínál Afrika szarva.

 

Az országban gyakorlatilag egypártrendszer van, de azért azon meglepődtem, hogy a zene is állami monopólium. Évekbe telt, mire az Ostinato Recordsnak sikerült elnyernie a hivatalos szervek bizalmát, és elkészíthették ezt a lemezt az állami rádió zenekarával (Radiodiffusion-Télévision Djibouti). Minderre kaptak három napot! Ami a jelek szerint elegendőnek bizonyult, hiszen elkészült ez a lemez, ami a maga nemében nemcsak a kiadó első kortárs kiadványa – korábban kizárólag archív felvételeket jelentettek meg –, hanem egy profi együttes bemutatkozása is, akik szülőföldjük zenéjével ejtettek ámulatba. Azt meg már csak pluszként említem, hogy a zenészek nem a nappali, hivatalos repertoárjukat vették elő, hanem az éjszakait, amivel a főváros lakóit szórakoztatják.

 

Dzsibuti különféle kultúrák találkozási pontjában helyezkedik el, ezért igazából nem kéne azon csodálkoznom, ha a lemezen arab, indiai és afrikai hatásokat fedezek fel. India főként az énekstílusban van jelen (Bollywood?), a ritmusszekcióban érzem a fekete földrészt, a dallamok pedig megint máshonnan származnak. Helyenként mintha az etióp jazz idéződne meg, de közben már érzem benne a globalizációt (rock?), mert a helyi távoli tájak zenéje is felbukkan.

 

Gyakorlatig egy azonnal szerethető, fogós, lendületes, és hogy tovább halmozzam a jelzőket, egzotikus lemezt készített a Groupe RTD. A stúdióban eltöltött három nap, úgy érzem, kellőképpen intenzív lett, egyszerre sikerült megidézniük némi retro hangulatot, és közben mégis nyilvánvalóan élő, naprakész, amit játszanak. Gyakorlatilag mindegyik muzsikust dicsérhetem, kezdve az idősebb és tapasztalt tagokkal, mint például a szaxofonos Mohamed Abdi Alto, vagy Moussa Aden Ainan billentyűs, és zárva a felsorolást a fiatal énekesekkel – akik ha jól értettem, akkor a helyi tehetségkutató nyerteseiként kerültek az együttesbe –, mint Asma Omar vagy Hassan Omar Houssein.

 

Rögtön az első számban (Buuraha U Dheer) letaglózzák a hallgatót: fogós és fülbemászó a zene, a lüktetése mozdítja a lábakat. Az ének, a szaxofon, a szintetizátor, kiegészítve a ritmusszekcióval, valami fenomenális. Jól megkomponált darab, az ismétlések teret hagynak a szólókra, az egymással feleselésre. Aztán érkezik a „Raga Kaan Ka’Eegtow” reggae lüktetése, amire bevallom, egyáltalán nem számítottam. A korábban említett Bollywood köszön vissza az „Uurkan Kaadonaya” című nótában, míg az arab világ az utolsó tételben (Wiil Wille) van markánsan jelen. A spontaneitást reprezentálja a „Kuusha Caarey”, ami laza beszélgetéssel kezdődik, majd valaki megjegyzi, hogy "menjünk", és végre elkezdenek zenélni.

 

Már első hallásra megfogott a beszédes című The Dancing Devils of Djibouti album, mert régen hallottam ilyen egységes, mégis teljesen természetes, laza, azonnal ható muzsikát. Ez a zene bizonyság arra, hogy Afrika még mindig rejteget kincseket – és talán már adottak a feltételek, hogy ezek előbb-utóbb eljussanak hozzánk.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Buuraha U Dheer, Wiil Wille, Raga Kaan Ka’Eegtow

2020-ban megjelent album (Ostinato Records)

Weboldal: https://www.facebook.com/OstinatoRecords

 

 

A zenekar tagjai:

Mohamed Abdi Alto – szaxofon

Asma Omar – ének

Guessod Abdo Hamargod – ének

Hassan Omar Houssein – ének

Omar Farah Houssein – dob

Moussa Aden Ainan - billentyűs

Abdirazak Hagi Sufi “Kaajaa” – gitár

Abdo Houssein Handeh – basszusgitár

Salem Mohamed Ahmed – dumbek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Asma Omar - Buuraha U Dheer (The Highest Mountains) 06:46
  2. Asma Omar - Raga Kaan Ka’Eegtow (You Are the One I Love) 06:00
  3. Guessod Abdo Hamargod - Kuusha Caarey (The Pearl Necklace) 04:06
  4. Hassan Omar Houssein - Raani (Queen) 06:56
  5. Alto's Interlude 02:06
  6. Hassan Omar Houssein - Uurkan Kaadonaya (I Want You) 06:48
  7. Hassan Omar Houssein - Halkaasad Dhigi Magtiisa (That’s Where You’ll Leave His Reward) 04:17
  8. Guessod Abdo Hamargod - Iiso Daymo (Look at Me) 04:02
  9. Hassan Omar Houssein - Suuban (Joy) 04:59
  10. Danse Traditionnelle - Wiil Wille (The Jumping Man) 02:09