Főkép

Amikor megkaptam a kiadó levelét, amiben arról értesítettek, hogy 2020. március 20-án megjelenik a makedón Džambo Aguševi Orchestra új albuma, az jutott eszembe, hogy az utóbbi fél évben ez már a harmadik balkáni rezes formáció, akik új anyaggal jelentkeztek – legnagyobb örömömre. Ugyanis nem győzőm eleget hangoztatni, mennyire szeretem ezt az energikus, életigenlő muzsikát. Legyen szó koncertről, stúdiófelvételről – minden esetben átjön az a plusz, amiért érdemes elindítani a lejátszót.

 

Az elsőre meglepett, hogy új kiadóhoz kerültek – az előző korong, a Brass Like it Hot még az Arc Musicnál jelent meg, de igazából ez hallgatóként nem lényeges információ, amennyire látom, a CD ugyanúgy elérhető lesz mint korábban, és a koncertek sem szünetelnek. Három évvel ezelőtt ezt írtam:

„Leegyszerűsítve olyan az egész, mintha a megszokott rezesbandát kereszteznék pár ráérő jazzmuzsikussal, ez többnyire abban nyilvánul meg, hogy miközben a zenekar a hagyományos balkáni roma melódiákat prezentálja (ami náluk a Törökországtól Makedóniáig terjedő részt jelenti), addig a szólisták jazzes felfogásban improvizálnak. A kétfajta stílus keveredése működőképes, egymást erősítve olyan zenét eredményez, ami elsőre ugyan szokatlan a fülnek, de van annyira ellenállhatatlan, hogy hamar megkedveli a hallgató.”

 

Ez most sem változott, legfeljebb kiegészül némi filmzenés pillanattal (például a „Macedonian Nightcrawler” egyes részei), amelyek elsőre teljesen kilógnak a képből, hogy aztán minden a helyére kerüljön. Igazából pár hallgatás után úgy érzem, Džambo Agušev (polgári nevén Djambo Ozden) is olyan zene megalkotásával kísérletezik, amivel a fiatalokat, illetve új hallgatókat képes megszólítani – és szerintem ez most sikerül neki. Már rögtön a címadó nóta, a „Brasses For The Masses” megadja az alaphangulatot: lazaság, vidámság, tánc, és ez később csak fokozódik.

 

Akárcsak korábban, a számok között most is van pár feldolgozás, pár esetben pedig annyira sikerült a saját képükre formálniuk az eredetit, hogy elsőre fel sem ismertem miből indultak ki. Ilyen például a Tarkan sláger, a „Şıkıdım”, ami most „Sikidim” néven fut. De legalább ennyire meglepő az eredetileg Mathias Duplessy által négy húros hangszerre komponált „Crazy Horse”. A dallam ugyanaz maradt, azonban minden más megváltozott – akinek van egy kis ideje, az előbb nézze meg az eredeti klipet, és utána hallgassa meg, mi lett belőle a rezesek kezében. Ehhez már nyilvánvalóan tehetség kell, meglátni azt, hogy a fúvósokra átdolgozva mi lesz belőle, mit tart meg a régiből, mit és hogyan kell hozzátenni, hogy valóban valami újat kapjunk.

 

Természetesen Djambo Ozden saját szerzeményei is jók, ha lehet, ezekben még jobban érvényesül a megújítási szándék mellett meglévő hagyománytisztelet (Shukri Dvojka). Valamint az országhatárokon túlra tekintés, aminek eredménye a „Taksim Dream”, a maga orientális kezdődallamával, minimalista szövegével, és azzal a kísérletező hozzáállással, amivel az utolsó harmadban megleptek.

 

Zárásként még annyit, hogy szívesen megnézném őket élőben, amint a mostani album dalait játsszák élőben.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Old Bazaar Groove, Brasses For The Masses, Sikidim (Dzambo's version)

2020-ban megjelent album (Asphalt Tango Records)

Weboldal: http://dzamboaguseviorchestra.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Djambo Ozden – trombita, ének

Emir Ozden – trombita

Kjazim Agushev – trombita

Sunaj Mustafov – trombita

Shukri Djevatov – helikon

Djafer Fazliov – tenor kürt

Ali Zekirov – tenor kürt

Mustafa Zejnelov – tenor kürt

Orfej Chakalovski – tupan, ütőhangszerek

Avni Ahmedov – dob

 

Közreműködők:

Ben Dito – dob és ének

Dzeljo Destanovski – zurla

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Brasses For The Masses
  2. Macedonian Nightcrawler
  3. Shukri Dvojka
  4. Taksim Dream
  5. Road To East
  6. Old Bazaar Groove
  7. Crazy Horse
  8. Arriba Macedonia
  9. Feko Dvojka
  10. Sikidim (Dzambo's version)
  11. Sa-sa Cocek
  12. Once You Catch The Devil