Főkép

A haiti együttes második lemezén elhagyja hazáját, hogy egy látogatás erejéig felkeresse a legközelebbi amerikai nagyvárost, New Orleanst. Régóta meglévő kapcsolatot igyekeznek feleleveníteni, hiszen az 1798-as lázadás idején, és később, Haiti függetlenségének 1804-es kikiáltása után nagyon sok francia költözött át a biztonságosabb szárazföldi kikötővárosba. Ebből a kirándulásból a mellékelt sajtóanyag szerint „egyszer az életben” album született, mert tényleg nagyon sok helyi muzsikus csatlakozott a projekthez, és ebből olyan örömzenélés kerekedett, ami minden túlzás nélkül kivételesnek tekinthető. Azon mondjuk a fentiek ismeretében egy pillanatig sem csodálkoztam, hogy a zenészek hamar megtalálták a közös hangot egymással.

 

Gyakorlatilag hihetetlen energiákat szabadítanak fel a hangok által, sejtszinten töltődik fel az ember az olyan nótáktól, mint például az „Iko Kreyòl”, vagy a „Kay Granpa”, és nem csak spontán táncba kezd, hanem tartós mosoly költözik az arcára, nem szólva a belső derűről.

 

Afrikai ritmusok és karibi dallamok keverednek a kreol szöveggel, és akkor még nem beszéltem arról, amit a vendégek hozzátesznek a zenéhez. Az első számot (Renmen) a Preservation Hall Jazz Band dúsítja fel a rezeseivel, csak nagyon helyesen, ezt visszafogottan teszik, nincsenek folyamatosan jelen, de amikor belépnek a nekik fenntartott helyekre, akkor mindent felerősítenek, legyen az ritmus, dallam, vagy az ének. Tetszett Charlie Gabriel klarinétszólója, egyáltalán nem törte meg a szám ívét, az általános örömködésbe ez is jól beleillett. Velük ellentétben Trombone Shorty (alias Troy Andrews) trombitája sokkal meghatározóbb a „Pistach Griye” alatt, ráadásul kifejezetten változatosan játszik – élmény, amit közösen összehoztak.

 

Lehet, csak belebeszélem, de a „Kay Granpa” (Nagyapa háza) szerintem megtartott valamit a gyermekkor gondtalanságából, rácsodálkozásából, a kórus pedig egyszerűen magával ragadja a hallgatót. Mivel a térségből a zydeco az egyik kedvenc stílusom, örömmel fedeztem fel a „Bouyon Lakou” szerzeményben a hatását. Érdekes volt Leyla McCalla hangját és játékát hallani, jól hallhatóan neki sem jelentett gondot elkapni a HaitiaNola album hangulatát.

 

Csak ismételni tudom magam: ebből a zenéből árad az elpusztíthatatlan optimizmus, az élet igenlése, a szigetet sújtó természeti katasztrófák és a társadalmi problémák ellenére. Zeneileg pedig olyan változatos, amennyire csak lehet, izgalmas keveredésekkel, egyéni villanásokkal kényeztetve a hallgatót. Azt sajnálom csak, hogy nem mehetek New Orleansba, hogy élőben lássam ezt a produkciót – bár félek, ennyi közreműködőt képtelenség egy alkalomra összetrombitálni.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Iko Kreyòl, Pistach Griye, Kay Granpa

2019-ben megjelent album (Cumbancha)

Weboldal: http://lakoumizik.com

 

 

A zenekar tagjai:

Sanba Zao (Louis Lesly Marcelin) – ének, gitár, ütőhangszerek

Steeve Valcourt – ének, gitár

Jonas Attis – ének

Nadine Remy – ének

Lamarre Junior – basszusgitár, vokál

Peterson „Ti Piti” Joseph – dob, rara kürt, vokál

James Carrier – ütőhangszerek, rara kürt

Belony Beniste – harmonika, vokál

 

Közreműködők:

Trombone Shorty

Tarriona „Tank” Bal from Tank & The Bangas

Jon Cleary

Leyla McCalla

Win Butler & Régine Chassagne of Arcade Fire

Preservation Hall Jazz Band

Cyril Neville

The Soul Rebels

Lost Bayou Ramblers

79rs Gang

Raja Kassis (Antibalas)

Anders Osborne

és sokan mások

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Renmen (feat. Preservation Hall Jazz Band)
  2. Pistach Griye (feat. Trombone Shorty)
  3. La Fanmi (feat. Jon Cleary)
  4. Kay Granpa (feat. Tank of Tank & The Bangas)
  5. Loumandja (feat. Jon Cleary)
  6. Lakou Dogwe (feat. Anders Osborne)
  7. Azaka Vini We’n
  8. Iko Kreyòl (feat. Win Butler & Régine Chassagne of Arcade Fire, Preservation Hall Jazz Band, & 79rs Gang)
  9. Sa Na Kenbe (feat. Cyril Neville)
  10. Rasanbleman (feat. Leyla McCalla)
  11. Grann (feat. Lost Bayou Ramblers)
  12. Manman Lavi (feat. The Soul Rebels)
  13. Bouyon Lakou (feat. The Soul Rebels)
  14. Mizik Sa Yo (feat. King James)