Főkép

A kamaramuzsika számtalan lehetőségének egy új és kalandos formáját nyújtja Yo-Yo Ma (cselló), Chris Thile (mandolin) és Edgar Meyer (bőgő) triója. A felállásnak kétségtelenül Yo-Yo Ma, a New York Times szerint korunk egyik legmeghatározóbb Bach-értelmezője ad súlyt, hiszen a másik két muzsikus a bluegrass világából érkezik. Mindazonáltal Chris Thile Bach: Sonatas and Partitas Vol. 1 albumával már bebizonyította a mandolin helyét a régi zene interpretációjában, és most izgalmas Thile mandolinjátékát kontextusban is meghallgatni, amint más húros hangszereket ellenpontoz, akkordokkal kísér vagy éppen őt kísérik.

 

Meyer könnyebb helyzetben találta magát nagybőgőjével, mégis ő valahogy kilóg abból a finom hangszövetből, amelyet Ma és Thile érzékenysége fon körénk. Bár a trió nem először játszik együtt – Stuart Duncan nagy sikert aratott The Goat Rodeo Sessions bluegrass lemezén és már azt megelőzően Ma Songs of Joy and Peace korongján is muzsikáltak együtt –, Meyer dinamikája, vonójátéka olyan tenyeres-talpas: biztosan kiváló bluegrass bőgős, sőt olyan kiválóságokkal is kamarazenélt már, mint Joshua Bell (Short Trip Home) – bár ebben a kontextusban inkább Bell alkalmazkodott a bluegrass muzsikusokhoz –, én képtelen vagyok élvezni Meyer játékát, sőt kifejezetten zavar.

 

Pedig a javarészt billentyűs hangszerekre írt Bach kompozíciók átiratai rendkívül szellemesek: az „Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721” mandolin kísérete megemeli a cselló pátoszát, hogy a bőgő mélysége adja meg az imádság súlyát; a Well-Tempered Clavier mindkét könyvéből is kapunk egy-egy sikeres átiratot. A korong csúcspontja viszont kétségtelenül az eredetileg viola da gambára írt g-moll szonáta feldolgozás: itt az előadókéhoz hasonló funkciókkal bíró hangszerre írt zene megélénkül, valahogyan mintha a muzsikusok is természetesebb formákra, fogásokra találnának.

 

Az album bakelit lemezen és CD-n is elérhető, illetve HD flac-fájlban is letölthető. A brit Times szerint „Ellenállhatatlan” – akármit is jelentsen ez; a The Observer szerint a muzsikusok „tökéletes összhangban vannak” – erről nekem más a véleményem; a Herald Scotland pedig egyenesen ünnepeli az albumot: „Egy új klasszikus... A virtuozitás önmagát díjazza.” Valóban mindenki félelmetesen virtuóz és a szédületes tempóknak megvan a maga varázsa, ezért ez az album kalandnak mindenképpen izgalmas.

 

 

Előadók:

Yo-Yo Ma – cselló

Chris Thile – mandolin

Edgar Meyer – bőgő

 

Elhangzó szerzemények:

1-3) Trio Sonata No. 6 in G Major, BWV 530
4) Prelude No. 19 in A Major from The Well-Tempered Clavier Book I, BWV 864
5) Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
6) Fugue No. 20 in A Minor from The Well-Tempered Clavier Book II, BWV 889
7) Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 639
8) Prelude No. 18 in E Minor, BWV 548
9) Fugue No. 18 in E Minor, BWV 548
10) Passepied from Keyboard Partita N0. 5 in G Major, BWV 829
11) Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter, BWV 650
12) Contrapunctus XIII: "Rectus" from The Art of the Fugue, BWV 1080
13) Contrapunctus XIII: "Inversus" from The Art of the Fugue, BWV 1080
14) Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721
15-17) Sonata for Viola da Gamba No. 3 in G minor, BWV 1029