Főkép

A csenddé merevedett zene, a mozdulatlan és mégis állandóan variálható játék, a pillanatképek sorozatának rétegei. Szókapcsolatok, melyek talán elég találóan jellemzik Tigran Hamasyan (zongora), Arve Henriksen (trombita), Eivind Aarset (gitár) és Jan Bang (elektromos sampling) improvizációiból létrejött muzsikát, amit egy dupla korong formájában jelentetett meg szeptemberben az ECM. Az Atmospheres címet viselő hangkép- és hangulatgyűjtemény izgalmas vállalkozás: a várt egyszerű merengéssel szemben a kvartett sikerrel barangol be időtlennek tűnő törvények szerint változó fizikai tereket, olyan rétegeket, ahová legkönnyebben testetlenül, gondolatban tudunk eljutni. Mint az album borítóján található hegyek feletti felhők vagy a sztratoszféra alatti vidékek rétegei. Négyük muzsikája arra ad lehetőséget, hogy mi is bebarangolhassuk ezeket a vidékeket, de persze csak akkor, ha hagyjuk magunkat felemelkedni a zenén keresztül, akár egy kertben hallgatva azt, akár szobánk sötétjében – akár esetleg egy repülőgépen.

 

Bang hangzás-orgiái egészen szuggesztívek, főként a második korongon kever olyan zajokat, amelyek erősen megmozgatják a többi muzsikus fantáziáját is. Gitár és trombita időnként szinte egymástól megkülönböztethetetlenül fonódnak össze Tigran Hamasyan minimalista basszuskíséretében, hogy aztán a zongorista jobbkeze vegye át a dallamformáló funkciót a „Traces” immár nyolcadik tételén, miután minden ismét a visszájára fordul úgy, hogy mindeközben Bang – akár angolosan értjük a családnevét, akár nem – mély benyomásokat formál.

 

A „Shusiki” (Komitas) az egyik legfelemelőbb darab az albumon, Hamasyan mélyen megindító zongorajátékának majd’ miden jegyét magán hordozza. Ismereteink szerint ez a hanganyag Hamasyan gyökereihez visszatérő kalandjával egy időben készült, így érthető, hogy Komitas több szerzeménye is helyet kapott az improvizatív terek között, de ahogyan a templomi, szakrális zenét a saját képére formálja – a következő, „Hoy, Nazan” darab feldolgozásában is –, és ahogyan ezzel a többieket inspirálja, mindent elénk tár az improvizatív muzsika varázsából.

 

Érezhetően Hamasyan rendezőelve szerint alakult az album története, időnként mégis mintha mindent megfordítanának a társak. Eivind Aarset – akit tavaly élőben is hallhattunk a Bálnában Dhafer Youseff-fel – amolyan bűvészként, egészen váratlan hangzásokat húz elő gitáreffektjei segítségével, és esetenként csak többszöri hallgatás után figyelünk fel arra, hogy valójában milyen hangszert is hallunk. Valóban kelthet az olvasóban ez némi ellenérzést, hiszen akkor azok a hangok – gondolhatnánk – akár utólagos programozással is kontextualizálhatóak lennének, bármilyen eszközről vezérelve. De mi valahogyan úgy képzeljük, hogy az ECM művészeire jellemzően nem rétegelt felvételekre került sor, hanem a stúdióban élőben lett rögzítve a muzsika, azaz a rögtönzés – azalatt a mindössze három nap alatt, amit ezek a muzsikusok egymással töltöttek – igenis fontos szerepet játszott az így létrejövő organikus hangzásban.

 

Valahogy úgy van ez, hogy a rengeteg kütyü összenő a felhasználóival, és csak akkor nem veti ki őket egy-egy muzsika szövete, ha képesek amolyan szétválaszthatatlan szimbiózisban egyszerre lélegezni. Aarset tökéletes példa erre, ha tetszik, ő egy hibrid művész, aki nélkül nem installálhatnánk magunkat ezekben a minket közvetlenül körülvevő, könnyedebb légkörökbe, hiszen mi sem rendelkezünk azzal a természetes képességgel, hogy önnön erőnk által járhassuk be ezeket a tereket. Henriksen trombitajátéka és Bang aritmizált, poláris zajai pedig még elképzelhetőbbé és színesebbé teszik számunkra a közvetlenül látható és mégis olyannyira távollevő világot.

 

Rendkívül impresszív utazás.

 

Előadók:

Tigran Hamasyan – zongora

Arve Henriksen – trombita

Eivind Aarset – gitár

Jan Bang – elektromos sampling

 

Elhangzó szerzemények:

CD1

1. Traces I

2. Tsirani Tsar (Komitas)

3. Traces II

4. Traces III

5. Traces IV

6. Traces V/Garun a (Komitas)

7. Traces VI

8. Garun a (var.)

 

CD2

1. Traces VII

2. Traces VIII

3. Shushiki (Komitas)

4. Hoy Nazan (Komitas)

5. Traces IX

6. Traces X

7. Angel Of Girona (after Isaac Albéniz) / Qeler Tsoler (Komitas)

(A Traces tételek tisztán improvizatív szerzemények.)