Főkép

Logan Richardson (alt szaxofon) elementáris erővel robbant be első korongjával (Celebral Flow, Fresh Sound Records, 2006) a jazz világába. Melodikus, de mégis teljesen szabad játéka, friss kompozíciói és egyedi hangzása következő lemezén (Ethos, Inner Circle Music, 2008) még kidolgozottabb formákat öltöttek. Mindig minden hangszeres funkciót a dallam alá rendel, virtuozitása pedig csak eszköz arra, hogy határozott zenei képzeletvilágát hangokba öntse.

 

Amikor 2013 decemberében Pat Metheny, a Downbeat magazinban megemlítette, hogy pár nap múlva stúdióba vonul Logan Richardson új albumának felvételére, újra izgalmassá vált a világ. Amikor Richardson néhány hónapra rá posztolt egy fotót a studióban a felvételt hallgató muzsikusokról, csak a képzelet szabott határt annak, hogy miként szólnak az új felvételek, de amikor Richardson, a japán megjelenés promójaként 2015 októberében megjelentette az album egyik szerzeményéhez készült klipet, olyan energiák törtek elő, amelyek minden várakozást felülmúltak.

 

 

Logan dallamorientált gondolkodásmódja egy egészen más környezetben jelenik meg a nehézsúlyú világsztárok között. Nasheet Waits (dobok) játéka a teljes albumon páratlan: hallgassák meg még egyszer a videóklipet a dobolására koncentrálva és új kontextusban fog feltűnni a muzsika. Nem egyszerűen egy szuper jazz dobost hallhatnak, hanem egy teljesen más megközelítésmódját annak, miként lehet ritmizálni és periodicizálni a muzsika egyes szakaszait úgy, hogy az folytonosan a dallamokat táplálja. Akár a harmóniákra, akár az egyes szólamokra, vagy csak magukra a ritmusokra koncentrálnak, arra lesznek figyelmesek, hogy Waits mindhárom szinten, egyidejűleg van jelen. Páratlan játékosságát a zseniális szó sem írja le. Persze ehhez kellenek az olyan társak is, akik képesek természetesen illeszkedni, és egy kiváló hangmérnök, hogy mindez ennyire dominánsan érvényesülhessen. A „Creeper” témáján úgy gyorsít fel, majd le a kvintett, mint egy mozdony húzta szerelvény, mégsem Waits a gőzös, hanem a muzsika, amelynek nyelvét olyan folyékonyan beszélik mind az öten, hogy a rendkívül komplex szerzeményeken mindenki nagyon lazán játszik, pedig mindössze két napot töltöttek egymással a stúdióban.

 

Richardson hangszerén keresztül feltáruló, vibráló személyisége pozitív hatással van a többiekre: Pat Metheny a pre-Orchestrion, de azt is megkockáztatnám, hogy a pre-Antonio Sanchez korszakainak frissességével játszik ismét. Bár melodicitását sohasem vesztette el, de rendkívül tömörré, némileg levegőtlenné vált a gitárjátéka, ami most varázsütésre tűnik el. Metheny a Gary Thomas (’Till We Have Faces, 1992) lemezfelvételhez hasonló szettel érkezett a stúdióba: a szintetizátorgitár arzenál mellett a tiszta Ibanez hang alig jut szerephez – ahogyan Jason Moran (zongora) is leginkább elektromos zongorákon működik közre –, viszont a Thomas-féle, standardokból álló programmal szemben a Richardson kompozíciók valódi eltolódást eredményeznek a zenei gondolkodásban.

 

Az album címe, Shift, nem csak a Párizsban élő amerikai művész személyes történetére reflektál, hanem egy amolyan post-avantgárd folyamatot jelez, az innováció lehető legtágabb értelmében. Az egyes funkciók szokatlanul vannak elosztva, új formákban történnek meg az egyes improvizációk, miközben egy rendkívül gazdag és változatos zenei szövet jön létre, végtelen sok információval, amelyet Jason Moran és Harish Raghavan (nagybőgő) líraisága és lüktetése még tovább színez.

 

Jobbról balra: Harish Raghavan, Jason Moran, Pat Metheny és Nasheet Waits

Jobbról balra: Harish Raghavan, Jason Moran, Pat Metheny és Nasheet Waits

 

Az album október 14-én jelent meg, exkluzívan Japánban, két bónusz felvétellel, a világ többi részén pedig csak 2016 februárjától lesz kapható. Kibírják addig?

 

Előadók:

Logan Richardson – alt szaxofon

Pat Metheny – gitárok

Jason Moran – zongora

Harish Raghavan – nagybőgő

Nasheet Waits – dobok

 

Elhangzó szerzemények:

1. Mind Free

2. Creeper

3. In Your Next Life

4. Locked Out Of Heaven

5. Slow

6. When I wake

7. Imagine

8. Alone

9. In Between

10. Time

11. Untitled

12. Dream Weaver (bonus track)

13. Shifting Sand (bonus track)

 

Mind Richardson szerzemény, kivéve (4): Bruno Mars.