Főkép

Korunk multi-kultijának zenei produktumát hallgathattuk meg a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Bálna koncerttermében, amely csurig megtelt Dhafer Youssef kvintetjének előadására. A tunéziai származású zeneszerző, énekes és nem utolsó sorban az arab lant, az oud mestere lehengerlő koncertet adott, amelynek élménye sokáig velünk marad. 

 

Hangzásban és formákban gazdag, változatos zenei kultúrákból táplálkozó forrás Youssef és turnézenekara, egy struktúrákban gazdag, folytonosan megújuló zenei szövet. Az alapvetően akusztikus dob-bőgő-zongora-oud/ének alapot az elektronikával és az elektromos gitárral keverő muzsikának ezen az estén a New York-ban élő magyar dzsesszdobos, Németh Ferenc volt az egyik motorja. Ferenc nagyszerű periodicitásérzékkel tagolta az egyes részeket a különféle témákon belül, és egészen inspiratív dinamikát kölcsönzött az estének, amelytől a többiek a vadabb, páratlan lüktetésű ritmusokra egyre robbanékonyabban reagáltak. A másik katalizátor természetesen maga Youssef volt, aki egyszerre képes a koloratúrszoprán hangjával a legfinomabb összhangot erőteljes impulzussá változtatni, magasan és hosszan kitartott hangok lándzsáit szórva ránk, hogy aztán amolyan arab mágus módjára felfüggessze útjukat és magához csalogassa őket oud-jával, hogy pengetéseinek ritmusaira táncoljanak.

 

A torzított gitár rendkívül jól egészítette ki az akusztikus hangulatot, hol harmadikként szállt be egy-egy unisono dallamba, hol improvizatívan kapott teret, a karmesterként is funkcionáló Youssef mögött Eivind Aarset, alias „szőke Jézus”, aki egyébként ilyen-olyan elektronikus hangeffekteket is folyamatosan vegyített a dallamok kratérjába.

 

Youssef éneke az exisztenciális fájdalom sikolya, mégis pozitív, kisugárzó személyiségének köszönhetően inkább felemeli a lelket, semmint, hogy nyomorba taszítsa. Zenéjének meghatározó eleme, amely köré épül minden, telis-tele tartalommal.

 

A koncert rendkívül jól volt felépítve, amikor már-már alig kaptunk levegőt a lehengerlő hangképek tengerében, Youssef teret nyitott az észt Kristjan Randalu zongora és a brit Phil Donkin nagybőgőjátékainak, hogy az utóbbival az este egyik legizgalmasabb duó szituációjában hallgathassuk meg kettőjük dialógusát. Aztán ismét nagyobb ívű, váltakozó dinamikájú darabok következtek, hogy a két ráadással a két és fél órás koncertet egy igen széles keretbe foglalja az arab telivérként vágtázó Dhafer Youssef a Bálna hasában.

 

Előadók:

Dhafer Youssef – oud, ének

Eivind Aarset – elektromos gitár, hangeffektek

Kristjan Randalu – zongora

Phil Donkin – nagybőgő

Németh Ferenc – dobok