Főkép

Visszatekintve úgy tűnik, hogy az 1995-ös esztendő egyfajta vízválasztót jelentett a country műfajában, hiszen két jelentős előadó, az akkoriban épp befutni készülő, mára azonban ikonná vált Shania Twain és a három évtizedes sikeres pályát maga mögött tudó Emmylou Harris egyaránt a rock felé nyitott. Ma már lényegében meglepődnénk, ha nem e két műfaj frigyének gyermekeit hallanánk a country listákra felkerülő előadók zömétől, és azt hiszem, mindenki sokkal többet nyert a fúzióval, mint amilyen veszteséget az esetleges puristák felróhatnának az új idők képviselőinek.

 

Ami már első hallásra feltűnhetett közel húsz évvel ezelőtt a hallgatóknak, az a U2-éra emlékeztető hangzás, legalábbis némelyik számban. Ennek nyilvánvaló magyarázata, hogy az album producere ugyanaz a Daniel Lanois, aki az ír csapat feledhetetlen tüzű soundjának megteremtésénél is ott bábáskodott. Rajta kívül Neil Young úgyszintén hozzátett az anyaghoz, s nem csupán szerzőként – ő jegyzi a címadó nótát – hanem közreműködőként is, ugyanis a „Wrecking Ball” mellett a „Sweet Old World”-ben is énekel és szájharmonikázik. A lemez csúcspontját ugyanakkor nem ez a szerzemény, hanem a Lanois és Harris mellett David Charles Olney invencióját dicsérő „Deeper Well”, valamint a kizárólag Lanois nevéhez fűződő „Where Will I Be” jelentik. Ami nem annyit tesz, hogy a többi szám színvonala messze elmaradna e kettőé mögött. Dehogy. Csupán ezek azok, amelyekben sok tucatszori hallgatás után is újdonságot lehet felfedezni, és bennük az önújraformálás legkiemelkedőbb példáival találkozunk.

 

Nem csoda hát, hogy mindkét dalnak még két-két változata szerepel a mostani újrakiadás második korongján, és ezek a verziók sokakban – így bennem is – még nagyobb tiszteltet ébresztenek az alkotók iránt. Különösen a „Deeper Well” mutatja meg a kísérletezés elképesztő szabadságát. Az első alternatív változat voltaképp countrysabb, mint az eredeti nagylemezre felkerült hangszerelés, a gitárok és az ütőhangszerek akkoriban még meglehetősen szokatlanul dinamikus megszólalása ugyanakkor a kétezres évek – más értelemben – alternatív countryjának útkereséseit előlegezi meg döbbenetes erővel. Ezzel szemben a korongot lezáró verzió kifejezetten funkos lüktetésű és keménységű, és egyáltalán nem emlékeztet a tradicionális nashville-i muzsikára. Az előbbi hatását külön erősíti még Leonard Cohen keserédes „The Stranger Song”-jának hátborzongató szépségű feldolgozása, így utólag el is gondolkoztam azon, vajon miért nem került fel az 1995-ös nagylemezre ez a két szerzemény így, pontosan ebben a sorrendben és értelmezésben.

 

A válasz persze adja magát: mert az album úgy tökéletes, ahogy van. A ráadások elsősorban történeti érdekességként fontosak, és csak másodsorban szolgálják a szórakoztatást, a teljesebb kép ismeretében azonban megtudhatjuk, mennyire lélekemelően izgalmas lehet a kreativitás efféle tobzódása egy lemez felvételekor.

 

Engem annak idején Emmylou Harris tizenöt évvel korábban megjelentetett nagylemeze térített meg a countrynak – pontosabban azt láttatta be velem, hogy a progresszívebb rock és a tényleg igényes pop mellett létezhetnek még értékes zenék a könnyű irányzatokon belül. Meggyőződésem, hogy a Wrecking Ball még nagyobb hatást képes elérni, és ugyan ma már mindenekelőtt történeti jelentőségű, de a countryban kevésbé jártas zenekedvelők közül sokaknak a reveláció erejével hathat. Ám nemcsak ezért érdemes meghallgatni, hiszen ezek a számok valóban maradandó alkotások, így ma is éppoly bámulatos erejűek és élvezetesek, mint közel két évtizeddel ezelőtt.

 

Előadók:

Emmylou Harris – ének, gitár, vokál

Daniel Lanois – mandolin, gitár, citera, vokál

Malcolm Burn – zongora, billentyűk, ütőhangszerek, basszusgitár, slide gitár, dobok, vokál

Larry Mullen, Jr. – dobok, ütőhangszerek

Daryl Johnson – vokál, ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

CD 1

1. Where Will I Be

2. Goodbye

3. All My Tears

4. Wrecking Ball

5. Goin’ Back To Harlan

6. Deeper Well

7. Every Grain of Sand

8. Sweet Old World

9. May This Be Love

10. Orphan Girl

11. Blackhawk

12. Waltz Across Texas Tonight

 

CD 2

1. Still Water

2. Where Will I Be

3. All My Tears

4. How Will I Ever Be Simple Again

5. Deeper Well

6. The Stranger Song

7. Sweet Old World

8. Blackhawk

9. May This Be Love

10. Goin’ Back to Harlan

11. Where Will I Be

12. Deeper Well

 

DVD

Building the Wrecking Ball – dokumentumfilm a Wrecking Ball készítéséről

 

Diszkográfia:

Gliding Bird (1969)

Pieces Of The Sky (1975)

Elite Hotel (1975)

Luxury Liner (1977)

Quarter Monn In A Ten Cent Town (1978)

Blue Kentucky Girl (1979)

Roses In The Snow (1980)

Evangeline (1981)

Cimarron (1981)

White Shoes (1983)

The Ballad Of Sally Rose (1985)

Thirteen (1986)

Angel Band (1987)

Blue Bird (1989)

Brand New Dance (1990)

Cowgirl’s Prayer (1993)

Wrecking Ball (1995)

Red Dirt Girl (2000)

Stumble Into Grace (2003)

All I Intended To Be (2008)

Hard Bargain (2011)