Főkép

Az új év közeledtével vagy beköszöntével régóta szokás összegezni az aktuális esztendő eredményeit, talán ezért annyira népszerűek a különféle toplisták, melyeket ki-ki a saját ízlése szerint állít össze, súlyoz, terjeszt. A legjobban sikerült, legérdekesebb vagy bármilyen szempontból megemlítendő teljesítmények összeválogatásában természetesen a kiadók sem maradhatnak le mások mögött, így kerülhetnek a kezünkbe olyan válogatások, mint amilyen a Bravo! The Classical Album 2014. Ám azon kívül, hogy némi önreklámot látnánk bele az ilyen kiadványokba, valóban hasznukat is vehetjük. A magam részéről sok tanulsággal szolgált a dupla album, hiszen saját prekoncepcióimmal szembesített, és hol megerősítette, hol pedig nevetségessé tette magam előtt is az előítéleteimet.

 

Megnyugtatónak találtam például, hogy Elīna Garanča, Anna Netrebko és Rolando Villazón ma is ugyanúgy tökéleteset nyújtanak, mint amikor először hallottam őket, míg a mindenkori nagyságok fénye láthatóan sosem fog megkopni, legyen szó komponistákról, mint Puccini, Verdi, Bach, Handel vagy Mozart, az előadók közül pedig bármikor megbízhatunk az olyanok felvételeiben, mint Claudio Abbado vagy a három legendás tenor. Másrészről annak is örültem, hogy továbbra sem szerettem meg sem az operettet, sem az eredetitől túlságosan elrugaszkodó, ugyanakkor nem újító átdolgozásokat. Márpedig nem kis bosszúságot okozott volna, ha kizárólag azért hallgatom meg Lehár teljes A mosoly országa című operettjét, hogy kiderítsem, változott-e az ízlésem, szentimentálisabb lettem-e az elmúlt év során.

 

Az évösszegző válogatások legnagyobb érdeme mégis az, hogy időnként olyan újdonságot sikerül felfedezni rajtuk, mely máskülönben nem kerülne a látóterünkbe. Nem vagyok benne biztos, hogy önszántamból meghallgattam volna Hélène Grimaud Bach-felvételeit, mivel romantikus előadásmódját meglehetősen idegennek tartom a barokk mester jóval visszafogottabb, de legalábbis egészen másképp érzelemmel telített műveitől. Ám mint kiderült, az itt hallható értelmezés a maga nemében ugyanúgy érvényes, mint bármely autentikusságra törekvő muzsikusé. És az is hamar kiderült, hogy André Rieu-vel kapcsolatban valóban alaptalannak mondható prejudícium vétkében vagyok bűnös, Sosztakovics-értelmezése ugyanis egészen fenomenális, és nyoma sincs benne émelyősségnek, elvtelen tetszelgésnek.

 

Számomra a legnagyobb felfedezés mégis a walesi Karl Jenkins lehengerlő világzenei produkciója, mely már elsőre teljesen lenyűgözött, az újrahallgatások pedig csak megerősítettek friss meggyőződésemben, hogy ettől az embertől mostantól fogva minél több mindent szeretnék megismerni. De Max Richter és Sven Helbig kompozíciói is felkeltették a figyelmemet, és egészen biztosra veszem, hogy ha a jövőben meglátom a nevüket egy album borítóján vagy egy koncert programjában, nem fog simán átsiklani szerzeményeik címén a szemem. És azokat, akiket legfeljebb katalógusokból vagy szóbeszédből ismerek, most legalább első kézből is megismerhettem, és eldönthettem róluk, előadói stílusuk mennyire tér el attól, ami általában a legközelebb áll a szívemhez. A mindenkori kedvencek ugyanis sem számomra, sem mások számára nem nagyon változnak, ilyenkor épp ezért a feltörekvő tehetségekre érdemes összpontosítani.

 

Az átlag zenehallatónak pedig, aki nem feltétlenül gyűjtő, bevezetés lehet egy ilyen gyűjtemény a komolyabb zenék változatos világába, és bátran csemegézhet a különféle előadók és szerzők, vagyis az ő legkiemelkedőbb műveik különösen eltalált felvételei közül. Ha pedig csupán néhány olyan dalt, tételt vagy darabot találunk a lemezen, amit többször is szívesen meghallgatunk, vagy más formában jó eséllyel sosem ismertük volna meg, már megérte végighallgatni ezt a két és fél órát.

 

A lemezen elhangzó művek listája:

CD 1

1. Giacomo Puccini: O mio babbino caro (Gianni Schicci) – Anna Netrebko (szoprán) / Mahler Chamber Orchestra / Claudio Abbado

2. Ludovico Einaudi: Una Mattina – Ludovico Einaudi (zongora)

3. Giuseppe Verdi: La donna è mobile (Rigoletto) – Rolando Villazón (tenor) / Orchestra Teatro Regio Torino / Gianandrea Noseda

4. Franz Schubert: Ave Maria – David Garrett (hegedű) / Alexander Markovich (zongora)

5. Leonard Bernstein: Mambo (West Side Story) – Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela / Gustavo Dudamel

6. Georges Bizet: La fleur que tu m’avais jetée (Carmen) – Jonas Kaufmann (tenor) / Prague Philharmonic Orchestra / Marco Armiliato

7. Veni, Creator Spritus (tradicionális) – The Cistern Monks of Stift Heiligenkreuz

8. Wolfgang Amadeus Mozart: Voi che sapete (Le nozze di Figaro) – Magdalena Kožena (mezzoszoprán) / Prague Philharmonia / Michel Swierczewski

9. Frédéric Chopin: Waltz in B minor op. 69 no. 2 – Alice Sara Ott (zongora)

10. Lehár Ferenc: You Are My Heart’s Delight (Das Land des Lächelns) – Piotr Beczala (tenor) / Duncan Riddell (hegedű) / Royal Philharmonic Orchestra / Lukasz Borowicz

11. Dmitrij Sosztakovics: Waltz No. 2 (Jazz Suite No. 2) – André Rieu & Orchestra

12. Wolfgang Amadeus Mozart: Exultate, jubilate! – Julia Lezhneva (szoprán) / Il Giardino Armonico / Giovanni Antonini

13. Johann Sebastian Bach: Prelude in C major BWV 846 (Da Wohltempperiertes Klavier I) – Hélène Grimaud (zongora)

14. Heitor Villa-Lobos: Aria (Cantilena) (Bachianas brasileiras No. 5) – Patricia Petibon (szoprán) / Orchestra Nacional de España / Josep Pons

15. Karl Jenkins: Canción naranja (Adiemus Colores) – John Paricelli (gitár) / Pacho Flores (trombita) / The Adiemus Singers / La orquesta de colores / Karl Jenkins

16. John Denver: Annie’s Song – Sir James Galway (fuvola) / London Symphony Orchestra / Klauspeter Seibel

17. Giuseppe Verdi: Se quel guerrier io fossi!… Celeste Aida (Aida) – Roberto Alagna (tenor) / Berliner Philharmoniker / Claudio Abbado

18. Georges Bizet – Vladimir Horowitz: Variations on a theme from „Carmen” (Gypsy Song, Act II) – Yuja Wang (zongora)

19. Ruggero Leoncavallo: Vesti la giubba (Pagliacci) – Plácido Domingo (tenor) / Orchestra del Teatro alla Scala / Georges Prêtre

20. Astor Piazzolla: Libertango – Miloš Karadaglić (gitár) / Ksenija Sidorova (tangóharmonika) / Studioorchester der Europäischen FilmPhilharmonie / Christoph Israel

21. Sven Helbig: Zorn – Sven Helbig (programozás) / Fauré Quartett / MDR Leipzig Radio Symphony / Kristjan Järvi

 

CD 2

1. Pietro Mascagni: Sancta Maria – Andrea Bocelli (tenor) / Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia / Myung-Whun Chung

2. Robert Schumann: Träumerei (Kinderszenen) – Lang Lang (zongora)

3. Jules Massenet: Méditation (Thaïs) – Joshua Bell (hegedű) / Royal Philharmonic Orchestra / Andrew Litton

4. Pjotr Iljics Csajkovszkij: Love Theme from „Romeo and Juliet” – Berliner Philharmoniker / Herbert von Karajan

5. Robert Johnson: Have You Seen the Bright Lily Grow – Sting (ének) / Edin Karamazov (barokk lant)

6. Ludovico Einaudi: I giorni – Daniel Hope (hegedű) / Jaques Ammon (zongora) / Deutsches Kammerorchester Berlin

7. Frédéric Chopin: Étude in C major op. 10 no. 1 – Jan Lísiecki (zongora)

8. Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel – Lisa Batiashvili (hegedű) / Hélène Grimaud (zongora)

9. Shenandoah (tradicionális) – Bryn Terfel (basszbariton) / Neil Martin (duda) / London Symphony Orchestra / Barry Wordsworth

10. Agostino Steffani: Schiere invitte, non tardate (Alarico il Baltha, cioè L’audace re de’Gothi) – Cecilia Bartoli (mezzoszoprán) / I Barocchisti / Diego Fasolis

11. Liszt Ferenc: Liebestraum No. 3 S 541/3 „O lieb, so lan du lieben kannst” – Yund Li (zongora)

12. Leonard Bernstein: Maria (West Side Story) – José Carreras (tenor) / Orchestra / Leonard Bernstein

13. John Rutter: A Gaelic Blessing: Meditation – Catrin Finch (hárfa) / Sinfonia Cymru / Juhn Rutter

14. Georges Bizet: Près des remparts de Séville (Carmen) – Elīna Garanča (mezzoszoprán) / Roberto Alagna (tenor) / Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai / Karel Mark Chichon

15. George Frideric Handel: „Lascia ch’io piana” (Rinaldo) – Albrecht Mayer (oboa/karmester) / Monika Razynska (csembaló) / Sinfonia Varsovia

16. George Frideric Handel: „Furie terribili” (Rinaldo) – Anna Prohaska (szoprán) / Arcangelo / Jonathan Cohen

17. Eduardo di Capua – Alfredo Mazzucchi – Giovanni Capurro: O sole mio – José Carreras (tenor) / Plácido Domingo (tenor) / Luciano Pavarotti (tenor) / orchestra del Teatro dell’Opera di Roma / Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino / Zubin Mehta

18. Johann Sebastian Bach: Adagio ma non troppo (Flute Sonata in E minor BWV 1034) – Avi Avital (mandolin) / Shalev Ad-El (csembaló) / Ophira Zakai (teorba) / Ira Givol (cselló)

19. Max Richter: Spring 1 – Max Richter (billentyűs hangszerek) / Daniel Hope (hegedű) / Konzerthaus Kammerorchester Berlin / André de Ridder

20. Giacomo Puccini: Nessun dorma! (Turandot) – Luciano Pavarotti (tenor) / The John Alldis Choir / Wandsworth School Boys Choir / London Philharmonic Orchestra / Zubin Mehta