Főkép

Elképesztő, hogy egy-egy album vagy dal mennyire meg tudja határozni az ember életét, néha még úgy is, hogy tudatosan fogalma sincs róla, csak lassan bekúszik a bőre alá, hogy aztán teljesen váratlan pillanatokban bukkanjon elő. Hasonló a helyzet velem és a Katatonia Viva Emptiness című lemezével is, amit a megjelenése idején rengeteget hallgattam, de aztán valahogy (talán a más zenei műfajok felé fordulás okán) elfelejtődött, és csak nagy ritkán vettem elő, hogy a kedvenc dalaimat meghallgassam róla. Így viszont, a most megjelent tízedik évfordulós kiadás remek alkalmat biztosított arra, hogy újra felfedezzem a svéd zenekar egyik (ha nem „a”) legsikeresebb lemezét, és rájöjjek, milyen nagy hatással volt rám annak idején.

 

A Katatonia átalakulása ekkorra, vagyis az eredetileg 2003-ban megjelent lemez idején már minden tekintetben teljes volt. A korai albumokat meghatározó doom és death metalos elemek (szinte) teljesen eltűntek, és a helyüket átvették az alternatív metalra jellemző szaggatott és mélyre hangolt riffek és a rockos dalszerkezetek. Egyetlen dolog nem változott csak, a hangulati súlyosság. A Katatoniára jellemző, sötét és depresszív világ megmaradt, sőt, talán még jobban kikristályosodott a Viva Emptinessre. Bár már az előző három albumon is csak tiszta éneket alkalmaztak a svédek, az 1998-as Discouraged Ones és az 1999-es Tonight’s Decision még egy útkereső zenekar képét mutatta, a 2001-es (egyébként szintén remek) Last Fair Deal Gone Down pedig egy kicsit szellősebb volt, mind zeneileg, mind hangulatilag. Emiatt nem csoda, hogy sokan az újkori Katatonia egyik első csúcsteljesítményének ezt az albumot tartják, ami tényleg alapműként szerepel rengeteg azóta feltűnt depresszív metal zenekar kiskönyvében.

 

De egy ilyen alapmű esetében akkor vajon mi szükség volt a „tatarozásra”, ahogy a zenekar tagjai nevezték a tízedik évfordulós újrakiadáson végzett munkálatokat? Nos, a kérdés meglehetősen kétélű, mert a lemez meghallgatása után akár azt is mondhatnám, hogy semmi, mert jelentős változások nem történtek, még akkor sem, ha a Katatonia tagjai állítólag nagyon nem voltak kibékülve a tíz évvel ezelőtti hangzással, és nem tudták időre befejezni az album felvételeit sem, így egész sávokat kellett lehagyni róla. Igaz, ami igaz, a szerintem amúgy sem rossz megszólalás hatalmasat javult, tényleg erőteljesebbek lettek a gitárok, de mindezt úgy, hogy az összhatás mégis letisztultabbnak tűnik; tehát az újrakeverés egyértelmű siker. Néhány dalban megkapjuk továbbá az elmaradt plusz ének- és szintetizátorsávokat is, így például a korábban instrumentális „Inside the City of Glass” is tartalmaz éneket. Ezen kívül a The Black Sessions című válogatáson már megjelent „Wait Outside” is felkerült a lemezre, ami groove metalos, kicsit a Toolra emlékeztető világával némileg ki is lóg a többi dal közül, de valakinek, aki először hallja a Viva Emptinesst, ez talán fel se tűnik majd.

 

 

És talán éppen ez a lényeg, és ez a legnagyobb erénye ennek az újrakiadásnak, mert így egy újabb generáció fedezheti fel magának a Katatoniát, a hozzám hasonló régi rajongók pedig újra elmerülhetnek a Viva Emptiness mostanra tökéletesre csiszolt világában. Mert igaz, hogy tíz év eltelt az első kiadása óta, és a borítón lévő kislány is felnőtt már (bár vele nem bánt olyan jól az illusztrációkért felelős Travis Smith – némileg tenyeres-talpas lett az új kiadáson), az album mégsem veszített sem frissességéből, sem hangulatából. Jonas Renske kissé impresszionista, pillanatnyi hangulatokat megragadó szűkszavú szövegei ugyanannyira szíven tudják ütni az embert, mint tették tíz évvel ezelőtt, az egyszerre kemény és gyönyörű zenei részekkel együtt pedig tényleg alkalmasak arra, hogy beépüljenek az ember mindennapjaiba és (ahogy az esetemben is történt) meghatározzanak egy-egy szakaszt az életében.

 

A zenekar tagjai:

Jonas Renkse – ének, gitár, programozás

Anders Nyström – gitár, szintetizátor, programozás

Fredrik Norrman – gitár

Mattias Norrman – basszusgitár, slide gitár

Daniel Liljekvist – dobok, ütőhangszerek, vokál

 

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Ghost Of The Sun

2. Sleeper

3. Criminals

4. A Premoniion

5. Will I Arrive

6. Burn The Remembrance

7. Wealth

8. One Year From Now

9. Walking By A Wire

10. Complicity

11. Evidence

12. Omerta

13. Wait Outside

14. Inside The City Of Glass

 

Diszkográfia:

Dance of December Souls (1993)

Brave Murder Day (1996)

Discouraged Ones (1998)

Tonight’s Decision (1999)

Last Fair Deal Gone Down (2001)

Viva Emptiness (2003)

The Great Cold Distance (2006)

Night is the New Day (2009)

Dead End Kings (2012)

Dethroned & Uncrowned (2013)