Főkép

A nemzetközi kollaborációk mindig a váratlan frissesség ígéretét hordozzák magukban, kiváltképpen ha a jazz olyan progresszív művészei találkoznak egymással, mint az Európa-szerte ismert és elismert belga Mâäk fúvósai és Gadó Gábor (gitár), Claude Tchamitchian (nagybőgő), Geröly Tamás (dobok), valamint az egyik felvétel napjáról technikai okokból hiányzó Gadót helyettesítő Norbert Scholly (gitár). Még mások is helyet kapnak egy témán, de a hangfelvétel alapvető képét a Mâäk kvartettje és Geröly dobolása határozzák meg, illetve Gadó kompozíciói. Ez utóbbiak azon lehetőségek lehető legjobbikait ötvözik, amikor a komponált zene találkozik a szabadság erejével és  olyan amorf formát ölt, amely egyszerre mutat előre és vissza, mint már a címében is e kettősséget hordozó „Modern Dances for the Advanced in Age”. Egy jó adag cinizmusba mártott dzsessz-tangó a legvadabb profizmus és komolyság öntetével, amely egyszerre késztet nevetésre és szabadít fel a ritmusban rejlő szélesre tárt kapuk és a mögöttük rejlő utak bemutatása által. Gadó szerzeményei a természet erejével sodornak, ahogyan a neki komponált Orti darab sem szab határt az érzelmeknek és az indulatoknak vagy éppen Gadó haragjának (G. G.’s Rage). Persze hogyan is tehetné, amikor az alkotó képzelőerő éppen a vadságban ölt alakot.

 

Mindez egy olyan társaságban, a Mâäk kvartet interpretációjában, amely maga is egy állandóan változó formáció, hiszen Laurent Blondiau trombitán és szárnykürtön is játszik, Michel Massot pozanon és tubán, Guillaume Orti alt és melodikus szaxofonon, egyedül Jeroen Van Herzeele ragaszkodik mindvégig tenor szaxofonjához. A kvartett ereje kiegyensúlyozott hangzásukban és harmóniájukban rejlik, egy régóta tartó kapcsolat összeszokottságát éreztetvén. A kompozicionális és kötetlen játékuk ötvözete olyan minőséget teremt, amely átértékeli a forma és a belőle táplálkozó muzsikusok kapcsolatát, zenei gondolkodásukkal  folyamatos dialógust provokálva a témában éppen aktuális felállásban játszó zenészek között.  Tchamitchian, valamint Geröly pedig ebben mindvégig inspirált és inspiráló partnerek, ketten formálják meg az album mélyen pulzáló dinamikáját.

 

Geröly ennél még többre vállalkozik, amikor gardonjával dalra fakad, hogy elénekelje a „Székvárosi öreg templom harangja” népdalt, amelyet a szövegben rejlő történet alapján talán a kelleténél jobban dramatizálnak és ezáltal az éneklés is inkább modorosra sikerül - bár ez lehet, hogy csak annak fog feltűnni, aki hallotta már Tamást élőben dalolni -, mindazonáltal a Gerölyből eredő muzsika és a rajta átszüremkedő hagyomány hitelét és erejét a társak felemelő zenei reakciójánál semmi sem tanúsíthatná jobban.

 

A „Bi a Kafsa” Mâäk kompozícióban a fúvós kvartett és a dob játéka, minden egyéb hangszer nélkül, a zene szunnyadó békességét kavarja fel, amelyet ismét egy Gadó téma old és fokoz tovább. A „Lacrimosa” egy modern sirató, az album központi szerzeménye. A befejezés szabadnak tetsző szaxofon outroját keretbe öntő harmóniák mintegy a test kötelékeitől elszakadni képtelen, de kénytelen lélek őrjöngését a halálban idézik, a központi dallam mindvégig fenséges pátoszának ellenpontjaként.

 

Nagyon friss és merész zenei kaland, amelyet talán Miles Davis imperatívusza jellemez a legjobban: „Ne azt játszd, ami van, hanem azt, ami nincs.”

 

Előadók:

Laurent Blondiau - trombita, szárnykürt

Michel Massot - pozan, tuba

Guillaume Orti - alt és melódikus szaxofon

Jeroen Van Herzeele - tenor szaxofon

Gábor Gadó - gitár

Tamás Geröly - dobok, ütőshangszerek, gardon, ének

Claude Tchamitchian - nagybőgő

Norbert Scholly - gitár

 

Közreműködők:

Jordi Grognard - szoprán szaxofon (11)

Audrey Lauro - alt szaxofon (11)

Joao Lobo - dobok (11)

Grégoire Tirtiaux - bariton szaxofon (11)

 

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Buenaventura (To Buenaventura Durruti) [G. Orti]

2. Niu Kojo (To family Anagoko) [L. Blondiau]

3. G. G.`s Rage (To Gábor Gadó) [G. Orti]

4. Bi a Kafsa [Mâäk]

5. Lacrimosa [G. Gadó]

6. Gratitude (To Anne Van Der Plassche) [J. Van Herzeele]

7. Dawning Lights [Mâäk]

8. Székvárosi öreg templom harangja (The bells of the old church in the town of Szék) [traditional]

9. Mood Scapes [Mâäk]

10. Modern Dances for the Advanced in Age [G. Gadó]

11. L`aller-retour (To Christine Bertocchi) [G. Orti]

12. Contine a Ressort [Mâäk]