FőképA lét spiritualitásának állandó jelenvalósága rezonál egy roppant gazadag történeti kontextusban két idős művész utolsó találkozásán. Hank Jones (zongora) 91 éves korában, nem sokkal a 2010. februári lemezfelvételt követően elhunyt. Mindazonáltal maga a hanganyag semmiben sem utal a testbe szorult lélek szenvedéseire, ugyanazzal a meleg és megnyugtató érzéssel tölti el a befogadót, mint egy korábbi találkozás – Steal Away: Spirituals, Hymns, and Folk Songs (Polygram, 1995).
A tónus némileg mégis más: a korábbi felvétellel szemben, amely a gospel varázsának ritmusain szólalt meg, Jones sokkal kimértebben és méltóságteljesebben közelíti meg a korábbival lényegében ugyanazon kultúrkörből táplálkozó repertoárt, az Afro-amerikai spirituáléktól – „Deep River” –, a karácsonyi énekeken át – „It Came Upon a Midnight Clear” és „God Rest Ye Merry Gentlemen” –, egészen a temetéseken is énekelt himnuszokig – „Blessed Assurance”. Egy olyan világba kapunk betekintést, amelyet csak nagyon messziről, érintőlegesen ismerünk, mégis a zene közös nyelvén át minket is megérint, még hogyha a dalokhoz tartozó szavak el is maradnak.
 
A Come Sunday egy mélyen vallásos lemez, tele történeti és történelmi, személyes és egyetemes áthallásokkal. Az album nyitódala, „Take My Hand, Precious Lord” Dr. Martin Luther King Jr. kedvence volt, különösképpen Mahalia Jackson előadásában. Memphisi meggyilkolása estéjén, mintha csak megérezte volna életének végét, egy munkástüntetésen kérésére elénekelték, hogy Ms. Jacksontól már csak a saját temetésén szólhasson emlékére ez a dal. A Jones kezei alatt kristálytisztán felcsendülő bevezető akkordokat követően Charlie Haden (nagybőgő) játsza el a melódiát, hogy Jones első improvizációja során rögtön megértsük a zenei megformáltság gyökereit, Jones kapcsolatát a biblikus hangokkal.
 
A fiatalabb, a felvételkor még „mindössze” 73 éves Haden játékát az erős hagyományok háttere járja át: kerek és nyugodt tónusára meghatározó élményként hatott a család közösségének templomi énekektől sem mentes zenei tere – már kétéves korától a saját rádióműsorral rendelkező szülők rendszeres vendége (Charlie Haden Family & Friends: Rambling Boy, Decca Label Group, 2008). Dallamvezetése emlékek szövete, improvizációi érzelmes hangok játéka, Jones légiesen csordogáló zongorafutamainak biztos támasza.
 
A szekuláris zenei világ is teljesen magától értetődően kap helyet a korongon, Dvořák tradicionálisként feltüntetett „Going Home” című szerzeménye az egyik legmegindítóbb darab. A cseh zeneszerző a New York-i National Conservatory irányítása során rengeteg időt töltött egy diákjával és egyben barátjával, Harry Burleigh énekes és nagybőgőssel, afroamerikai népzenék, munkadalok és spirituálék hallgatásával. Burleigh, maga is bevándorlók leszármazottja, szívesen el is énekelte ezeket a dalokat Dvořáknak, aki 1893-ban az Új világ (No. 9. E-moll) szimfónia komponálását követő lelkesedésében azt állította: „Meg vagyok győződve arról, hogy a zene jövőjét a negro dallamokra kell alapozni. Ez kell, hogy bármely komoly és eredeti kompozicionális iskola alapja legyen az Egyesült Államokban…”
 
Mint azóta azt tudjuk, az afroamerikai zene sokkal szélesebb hatással bírt, a jazz nagyapjaként pedig magával Jonessal és Hadennel is rokoni viszonyban áll, mint ahogyan azt az album címeként is használt Duke Ellington kompozíció, a „Come Sunday” is jelezi, ami egyben a lemez tökéletes zárótétele. Ellington maga is egy tradíció részeként reflektál az afroamerikaiak kezdeti nyomorúságos sorsára és a vasárnap szerepére ebben a létben, mint a templomi zenén keresztüli spirituális megtisztulás lehetőségére. Jones és Haden ezt a rengeteg szálon futó zenei kompozíciót, mint egy egyszerű jazz standardet dolgozza fel, hogy mintegy hangsúlyozzák: a múlt emlékezete nem feltétlen keserűséget szül, hanem a kulturális identitásból fakadó zenei örömöket, és a hangszeres játékukon keresztül nyugalmat és békét, e világon innen és azon túl.
 
Előadók:
Charlie Haden – nagybőgő
Hank Jones – zongora
 
A lemezen elhangzó szálmok listája:
1. Take My Hand, Precious Lord (Thomas A. Dorsey)
2. God Rest Ye Merry, Gentlemen (Traditional 19th Century English Carol)
3. Down By The Riverside (Traditional)
4. Going Home (Traditional)
5. Blessed Assurance (Fanny Crosby – Van Alstyne / Phoebe P. Knapp)
6. It Came Upon The Midnight Clear (Edmund Hamilton Sears / Richard Storrs Willis)
7. Bringing In The Sheaves (Knowles Shaw / George A. Minor)
8. Deep River (Traditional)
9. Give Me That Old Time Religion (Traditional)
10. Sweet Hour Of Prayer (William B. Bradbury)
11. The Old Rugged Cross (Rev. Geo. Bennard)
12. Were You There When They Crucified My Lord (Traditional)
13. Nearer My God To Thee (Sarah Flower Adams)
14. Come Sunday (Duke Ellington)