FőképSenkit ne riasszon el a rózsaszín (megjegyezném: nem pink, hanem igen halvány narancsvörös!) korong, se az ugyanebbe a színbe öltözött, szőke szépség szende, visszahúzódó mosolya a borítón, az új-zélandi Christchurchből származó crossover-énekesnő, Hayley Westenra ugyanis egészen csodálatos gyűjteményt állított össze Ennio Morricone egyrészt leginkább szívhez szóló, másrészt leghatásosabb dalaiból.
 
A ténylegesen több száz film és televíziós sorozat zenéjét jegyző Morricone muzsikájáról sokáig nem tudtam eldönteni, alapvetően romantikus jegyekkel teli populáris zene-e, vagy inkább a könnyedebb klasszikusok közé sorolandó, a Robert De Niro és Jeremy Irons főszereplésével forgatott A misszió azonban meggyőzött, hogy az olasz komponista művészete egyértelműen a komolyzenei alkotókkal teszi egyenrangúvá. Akkor értettem meg, hogy filmzenéi, betétdalai – ha talán nem is összemérhetők Beethoven, Mozart, s különösen nem Bach legfontosabb műveivel – a késő romantika, a 19. és a 20. század fordulója számos nagyságának áriáival, kisebb darabjaival vetekszenek.
 
Ezek után nem is csodálkoztam azon, hogy az album első dala a sok más mellett UNESCO békenagyköveteként is tevékenykedő Westenra szövegével előadott „Gabriel’s Oboe”, A misszió messze leggyönyörűbb dala. Ám más szerzemények is megújultak az énekesnő és Morricone szoros együttműködésének eredményeképp. A Volt egyszer egy vadnyugat főcímdala szintén alaposan újrahangszerelve csendül fel, és az új megszólalás a mű eddig ismeretlen mélységeit hozza ki a jól ismert témából.
 
A „Metti Una Sera A Cena” hamisítatlanul latinos lüktetését is átformálják, gazdagítják, meglágyítják Morricone saját zenekarának, a Sinfonietta di Romának vonósai, míg az „Amália Por Amor” szenvedélyes portugál nyelven megszólaló líráját lomhán hömpölygő, ám néha örvénylőn meglóduló érzelemfolyammá dagasztják a fenséges zenekari szólamok.
 
A vidámabb kompozíciók közül kiemelkedik a hamisítatlanul karácsonyi hangulatú „Per Natale”, melyben a csilingelő harangok és a magasztos trombita mellett a francia sanzon legszebb hagyományainak nyomai is felfedezhetők. A „Lezione Di Musica” szövege lényegében a dallam elszolmizált lekövetése, instrumentális betétjében pedig az itáliai barokk megoldásaira ismerhetünk rá, a himnikus „Here’s To You” pedig egyetlen egyszerű motívumnak a kidolgozás során fokozatosan bővülő, terebélyesedő hangszerelésű ismételgetése.
 
A több nyelven – angolul, olaszul, spanyolul, franciául és portugálul – megszólaló szerzemények nem csupán Morricone művészetének változatosságának, a zenei dialektusok alapos ismeretének, az elvitathatatlan invenciónak ékes bizonyítékai, hanem Hayley Westenra nem mindennapi tisztaságú, a klasszikus és a populáris zene kedvelőinek számára egyaránt kellemes hangját is különféle, szebbnél szebb feladatok elé állítják. Az igényesség és a slágeresség közötti tökéletes egyensúly teszi különlegessé az albumot, amely megjelenése után, cseppet sem meglepő módon, az Egyesült Királyság klasszikus zenei eladási listájának élére állt, és kétségkívül megérdemelné, hogy nálunk is éppily népszerű legyen.
 
Előadók:
Hayley Westenra – szoprán
 
Orchestra Sinfonietta di Roma
Ennio Morricone – karmester
 
Közreműködik:
Gilda Butta – zongora
Gianni Oddi – szaxofon
Marco Serino – hegedű
Fausto Anzelmo – brácsa
Luca Pincini – cselló
 
A lemezen elhangzó művek listája:
1. Gabriel’s Oboe (Whispers In A Dream)
2. Cinema Paradiso – Profumo Di Limone
3. La Califfa
4. One Upon A Time In The West
5. Metti Una Sera A Cena
6. Cinema Paradiso – Would He Even Know Me Now?
7. Per Natale (L’Esprit de Noël)
8. I Knew I Loved You (Deborah’s Theme)
9. Lezione Di Musica
10. Da Quel Sorriso Che Non Ride Piu
11. The Edge OfLove
12. Amália Por Amor
13. Here’s To You
14. Malena