Főkép In medias res, egyik kedves művészettörténész tanáromat idézném: „Jegyezzék meg, nincs kedvenc képünk, nincs kedvenc festőnk, de van kedvenc élvezkedő lajhár-makink…”. Nem vagyok vagy leszek művészettörténész, sem ikonográfus, úgyhogy én csendben megjegyezném: van kedvenc festőm, képem és a lajhár-maki is helyes.
 
Óriási a zsizsi még mostanában is Velázquez Az udvarhölgyek című festménye körül, találgatások, fejtegetések, ki- miért- és hol foglal helyet a képen. Lehet vonalakat húzogatni a tekintetekből, ajtó- és keret-, illetve fejmagasságokból, bár bonyolult vonalhálót kapunk a végén, de különböző összefüggéseket vonhatunk le belőle.
Összefoglalva, ez egy pontosan megszerkesztett kép, nem is igen lehetne másképp, hiszen nem valószínű, hogy a kis Margareta infánsnő hónapokat pózolt udvarhölgyeivel, törpéivel a képen. Velázqueznek, pontosan tudnia kellett, kit hova helyez el a térben, hogy a hangsúlyos szereplők valóban hangsúlyosak is legyenek. Izgalmas utánanézni, hányféle találgatás és tézis lebeg a levegőben  erről a remekműről.
 
Ha már azzal kezdtem, hogy nemcsak a lajhár-maki a kedvencem, bátorkodnám itt felhívni a figyelmet más Velázquez képekre is, megosztva ezzel a Las Meninas-ra fordított figyelmet. Nagyon kedvesek nekem az udvartartásban élő törpékről és udvari bolondokról festett képei.

Ha fellapozzuk  a Világhíres festők sorozat 23. kötetét, a 46-47. oldalon találhatjuk két gyönyörű példáját a lélekábrázolásnak. Az egyik Juan Calabazas (Calabacillas) udvari bolond portréja, a másik Francisco Lezcano (El nino de Vallecas) udvari törpe portréja. Mindkét festmény zseniálisan elénk tárja a két fogyatékkal élő ember jellemét, az udvari bolondot enyhén felülnézetből ábrázolja, ahogy az egy kis sámlin ül, és jellegzetes mosollyal tekint fel, míg az ifjú törpét alulnézetből szemléljük, ahogy ő szinte minket néz a képről, nyitott szájjal, kezében egy pakli kártyával. Ő IV. Fülöp fia, Baltasar Carlos herceg törpéje volt, egy 1631-ben festett kettős portrén együtt szerepel a törpe és az alig két éves herceg. (Baltasar Carlos herceg a törpéjével, 26. oldal)

Az ifjú trónörökösről festett portrékon ugyancsak kitűnik Velázquez nem pusztán csak a technikásságban rejlő zsenialitása, ahogy a finom gyermeki arc, tipikus pózok és attitűdök megjelennek ezeken a munkákon. A kötetet lapozgatva érdemes még odafigyelni arra az átszellemült, mély hitre, melyet vallásos témájú képei sugároznak, illetve a finoman megmunkált portrékra, melyeket mégis friss-könnyed levegős ecsetkezelés jellemez.
 
A Világhíres festők sorozat ezen kötete kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy megismerhessünk ezt festőóriást, bepillantást nyerhessünk életébe, munkásságába, és merhessük azt mondani, hogy Velázquez-től a kedvenc képem…
 
Képek jegyzéke:
1. Önarckép, 1640 körül
2. Három muzsikus, 1617-1618
3. Tojást sütő öregasszony, 1618
4. Szűz Mária átadja a miseruhát Szent Ildefonsónak, 1620 körül
5. Királyok imádása, 1619
6. Az emmauszi tanítványok, 1620 körül
7. Jézus Mária és Márta házában, 1618
8. Étkezők, 1618 körül
9. A sevillai vízárus, 1620 körül
10. Krisztus és a Keresztény Lélek, 1632
11. A szeplőtelen fogantatás, 1619 körül
12. Szent János Patmosz szigetén, 1619 körül
13. Szent Pál, 1619 körül
14. IV. Fülöp portréja, 1625-1628 körül
15. Don Fernando infáns, bíboros vadászöltözékben, 1632 körül
16. Baltasar Carlos herceg portréja, 1632
17. Az ivók (Bacchus), 1628-1629
18. Vulcanus kovácsműhelye, 1630
19. Baltasar Carlos herceg a törpéjével, 1631
20. Baltasar Carlos herceg vadászöltözékben, 1635-1636
21. Cristóbal de Castaneda y Pernia (Barbarroja) udvari bolond portréja, 1637-1640
22. József testvérei, 1630
23. Krisztus a kereszten, 1632
24. Breda átadása (Las Lanzas), 1634-1635
25. IV. Fülöp lovas portréja, 1634-1635
26. Baltasar Carlos herceg lovas portréja, 1634-1635
27. IV. Fülöp vaddisznóvadászaton, 1632-1637
28. Don Juan de Austria udvari bolond portréja, 1632-1633
29. Mars, 1639 körül
30. Menipposz, 1639-1641
31. Aiszóposz, 1639-1641
32. Dona María infánsnő portréja, 1630 (?)
33. Hölgy legyezővel, 1635 körül
34. Szűz Mária megkoronázása, 1645 körül
35. Juan Calabazas (Calabacillas) udvari bolond portréja, 1637-1639
36. Francisco Lezcano (El nino de Vallecas) udvari törpe portréja, 1643-1645
37. Olivares gróf portréja, 1638 körül
38. Diego de Asedo (el Primo) udvari törpe portréja, 1645 körül
39. Don Sebastián de Morra (?) udvari törpe portréja, 1645 körül
40. Varró fiatal nő, 1635 körül
41. Venus tükörrel, 1644-1648
42. Ariadné pavilonja a római Villa Medici kertjében, 1630
43. Juan Martínes Montanes szobrász portréja, 1635. június-1636. január
44. Juan de Pareja portréja, 1649. július- 1650. március
45. Don Juan Mateos portréja, 1632 körül
46. IV. Fülöp portréja, 1623-1628
47. Olivares herceg portréja, 1624
48. IV. Fülöp vadászöltözékben, 1632-1633 körül
49. Ausztriai Mária Anna királyné portréja, 1652-1653
50. Maria Teresa infánsnő portréja, 1652-1653
51. X. Ince pápa portréja, 1650
52. Remete Szent Antal és Pál, 1634
53. Olivares herceg lovas portréja, 1634
54. Margareta infánsnő portréja, 1653
55. Margareta infánsnő rózsaszínű és ezüstszürke ruhában, 1659
56. Felipe Próspero infáns portréja, 1659
57. Mercurius és Argus, 1659 körül
58. Az udvarhölgyek (Las Meninas)- IV. Fülöp családja, 1656- 1657
59. A szövőnők (Las Hilanderas), 1654-1658 között