FőképAz 1900-as évek elején a francia festő, Henri Matisse (1869-1954) és köré csoportosuló pályatársai elindították a „fauves”-ok („vadak”) festészeti mozgalmát, ezzel friss lendületet adva a modern festészetnek.

A fauvizmus képviselői a perspektivikus ábrázolás helyett a kétdimenziós megjelenítést részesítették előnyben és inkább a színek segítségével igyekeztek térhatást kelteni.
A téma megjelenítési módja leegyszerűsödött, valamint ezáltal a valósághoz mérten elvontabb lett, az ívek helyett egyenes vonalak, szögletes formák jelentek meg és a képek a keverés nélküli, tiszta színek használata miatt szinte sokkolóan intenzív látványt nyújtanak, emellett pedig maga a téma is sokkal inkább „mai” lett, elhagyva ezzel a múlt kultúráját.

A világhírű festőkről szóló sorozat legújabb kötete megint egy igazi korszakalkotó, ám munkásságának fontosságához mérten - véleményem szerint - kevésbé népszerű művészt mutat be.
Őszintén megvallva ez a darab most nem annyira nyerte el a tetszésemet, mint az eddig látott könyvek, és úgy érzem, hogy ez nem csupán annak köszönhető, hogy a fauvizmus, mint irányzat nem áll közel hozzám.

Ahogy már megszokhattuk, ezúttal is a festményreprodukciók vannak előtérben, ami ennél a sorozatnál nagy előny, mert a kísérőszöveg sosem tartozott kimondottan az erősségei közé. A leírás ezúttal is talán kissé száraz, bár tény, hogy műelemzés (és a stílus bemutatásának) szempontjából tulajdonképpen elég korrekt és informatív.
Én valójában magának a művésznek, mint embernek a bemutatását szoktam kicsit hiányolni és ebből jelen esetben is lehetne több – talán érdekesebbé is tenné az olvasmányt.

Mindent összevetve mégis örülök, hogy jobban megismerhettem Matisse munkásságát és a fauvizmust, továbbá a kis hibák, vagy elégedetlenségem ellenére is nagyon hasznosnak tartom ezeket a könyveket, hiszen minimális időráfordítás mellett is bőségesen illusztrált, átfogó képet kaphatunk a legnagyobb művészek pályamunkáiból.
 
A kötetben szereplő képek listája:
Bois de Boulogne (1902)
Csendélet kék cserépedénnyel és citromokkal (1897 körül)
Csendélet narancsokkal (II.) (1899)
Csendélet gyümölcsökkel és kávéstermosszal (1899)
Terített asztal (1896-1897)
Asztali csendélet edényekkel (1900)
Csendélet cserépedényekkel és gyümölcsökkel (1901)
Csendélet vázával, palackkal és gyümölcsökkel (1905-1906)
Csendélet edényekkel és gyümölcsökkel, vörös-fekete szőnyegen (1906)
A Jardin du Luxemburg (1901 körül)
Ablak Coliioure-ban (1905)
Nő kalappal (1905)
Fény, nyugalom, gyönyör (1904-1905)
Életöröm (1905-1906)
Nő teraszon (1907 körül)
Coilloure látképe (1906)
Tekézők (1908)
Virágcsokor kétfülű vázában (1907)
Napraforgók vázában (1898)
Akttanulmány (1908)
Fekete-arany akt (1908)
Nő zöldben (1909)
Ülő női akt (1908)
Spanyol cigánylány (1906)
Vörös harmónia (1908)
A kék abrosz (Kávéskanna, vizeskancsó és gyümölcsöstál) (1909)
Spanyol nő tamburellóval (1909)
Beszélgetés (1909 körül)
A festő családja (1911)
Tánc (1909-1910)
Csendélet a „Tánccal” (1909)
Marokkói férfi (1912)
Zorah állva (Marokkói nő) (1912)
Nimfa és szatír (1909)
Zene (1910)
Csendélet keleti szőnyeggel (1910)
Csendélet kagylóhéjjal, fekete márványon (1940)
Lány tulipánokkal (Jeanne Vaderin) (1910)
Vörös műterem (1911)
Műterem rózsaszínben (A festő műterme) (1911)
A műterem sarka (1912)
Aranyhalak (1912)
A kasbah kapuja (1912)
Váza zsázsával és a „Tánc” (1912)
Zorah a teraszon (1912)
Madame Matisse portréja (1913)
Önarckép (1918)
Zongoralecke (1916)
Enteriőr Nizzában (1924)
Virágcsokor a verandán (1913)
Vörös nadrágos odaliszk (1921)
Dekoratív alak ornamentális háttér előtt (1925)
Marokkói férfi zöldben (1912)
Arab kávézó (1913)
Zene (1939)
Ülő női akt (Vázlat) (1913)
Rózsaszínű akt (1935)
Lídia Delektorszkaja portréja (1947)
A román blúz (1940)
Ikarosz (1947)
Az oltártól balra eső üvegablakok (1948)
Kék akt 1. (1952)
Halványkék üvegablak (ablakterv a vence-i Rózsafüzér-kápolnához (1948-1949)
A király szomorúsága (1952)