Főkép

Ahogy a könyv elején is olvashatjuk, Pablo Picasso (1881-1973) neve mára valóban a művészet szinonimájává vált. Valószínűleg nem létezik olyan, magát civilizáltnak valló ember, aki még nem hallott róla vagy nem látta művei valamelyikét. Azonban nyilván kevesebb azok száma, akik legalább nagy vonalakban meg is értik ezen műveket. A Világhírű festők sorozat ezen darabja ugyan megpróbálja legalább vázlatosan bemutatni Picasso művészetét, ám igazából ez eleve egy kudarcra ítéltetett próbálkozás lehet, ahogy ezt a szerző is jelzi.
 
A már életében is világhíres művészóriás hatalmas életművét, művészetének különböző korszakait, valamint kalandos életét lehetetlen egy szűk nyolcvan oldalas könyvben annak minden fontos aspektusából megvizsgálni. Ugyanakkor az avantgárd művészeti stílus, közelebbről is a kubizmus szülőatyjaként felbecsülhetetlen fontosságú művész, és ez a könyv tulajdonképpen pont Picasso megkerülhetetlenségére és művészetének elemzésére épül, így azok számára, akik komolyabb mélységekben is fel akarják fedezni a mester alkotásainak hátterét, azoknak ez a könyv mindössze csak egy bevezető, ízelítő lehet.
 
Pablo Picasso zsenije hosszú élete során rendkívül sok alkotást szült: festményeket, szobrokat, rajzokat, metszeteket, litográfiát, kerámiákat készített, sőt, még színdarabot is írt. Az album (festősorozat lévén) kizárólag festményeire koncentrál és szimpatikus módon nem csupán a legismertebbeket mutatja be azok közül, hanem – ahogy már megszokhattuk – kronológiai sorrendben akár egészen korai, kevésbé ismert műveit is.

Talán az olvasó tájékozottságát feltételezve azonban pár kulcsfontosságú alkotás épp csak megemlítésre kerül, de nem szerepel itt. Ezt egyaránt tekinthetjük hiányosságnak is, ám pontosan a kevésbé népszerű alkotások szerepeltetése, továbbá a szakszerű stíluselemzés miatt mégis kaphat némi pluszt a Picasso iránt érdeklődő laikus. Jómagam csak felületesen ismerem a festő munkásságát és életpályáját, így nem tudom igazán eldönteni, hogy mennyi fontos információ maradt ki a kötetből a helyszűke miatt, bár a szerző azért megkísérli korrekten érzékeltetni, hogy ez csak egy szelete a nagy egésznek.
 
A kötetben szereplő képek listája:
Az ölelés (1900)
A Moulin de la Galette (1900)
Önarckép: Yo Picasso (1901)
Harlekin és partnere (1901)
Abszintivó (1901)
Az abszintivó nő (1901)
Casagemas temetése (1901)
Casagemas temetése (Evokáció) (1901)
Sabartés, a költő portréja (Pohár sör) (1901)
Önarckép (1901)
Látogatás (Nővérek) (1902)
Soler arcképe (1903)
A Soler család (1903)
Öreg zsidó és egy fiú (1903)
Szegények a tengerparton (1903)
Női fej sállal (1903)
Az élet (La Vie) (1903)
Celestina (1904)
Fiú kutyával (1905)
Artisták (Anya gyermekével) (1905)
Labdán egyensúlyozó lány (1905)
A mutatványos család (1905)
Akrobatacsalád majommal (1905)
Meztelen fiú (1905)
Mallorcai spanyol nő (1905)
Önarckép palettával (1906)
Női fej (1907)
Női portré (1906-1907)
Az avignoni kisasszonyok (1907)
Akt drapériával (1907)
Kompozíció koponyával (1907)
Barátság (1908)
Nő legyezővel (Bál után) (1908)
Akt tájban (Driád) (1908)
Fürdőzők (1908)
Három nő (1908)
Parasztasszony (1908)
Korsó és tálak (1908)
Ház fákkal (Ház kertben) (1908)
Váza, borospohár és könyv (1908)
Gyümölcsöstálak és borospohár (Csendélet gyümölcsöstálakkal) (1908-1909)
Ház és fák (1909)
Hölgy legyezővel (1909)
Izabella királynő (1908-1909)
Nő mandolinnal (1908-1909)
Gyár Horta de Ebróban (1909)
Nő karosszékben (1909-1910)
Amboise Vollard arcképe (1910)
Pernod-s üveg és borospohár (Kávéházi asztal) (1912)
Csendélet hegedűvel (1912)
Zeneszerszámok (1913)
Fiatal lány portréja (Kandalló előtt ülő nő) (1914)
Alakok tengerparton (1931)
Fürdőzők (1918)
Rohanás (1922)
Paulo mint Harlekin (1924)
Szobrász (1931)
Az olvasmány (1932)
Dora Maar portréja (1939)
Síró nő (1937)
Guernica (1937)
A festő és modellje (1963)
Algíri nők (Delacroix után) (1955)