Főkép

Ez a könyv leginkább azoknak ajánlott, akik most akarják elkezdeni az ismerkedést, vagy bepótolni hiányosságukat a képzőművészet terén.
 

Nem kifejezetten művészettörténeti könyvről van szó, inkább afféle útmutató a laikusok számára, hogy hogyan közelítsék meg a festményeket, és mit érdemes megfigyelni egy-egy képzőművészeti alkotáson.

 

A legtöbb ilyen témájú könyvtől eltérően így itt inkább olyan apróságokra és szimbólumokra mutatnak rá a műveken belül, ami segít megérteni az alkotások lényegét, mondanivalóját és egyben vonzóvá is teszi azokat még azok számára is, akik eddig más szemmel figyelték, vagy éppen egyáltalán nem figyelték, nem keresték a témák megfejtéseit.

 

Ehhez igen választékos és természetesen ismert művekből álló gyűjteményt sikerült összeállítani, emellett pedig a kötet nyelvezete is világos, közérthető, olyannyira, hogy akár egy kisiskolás is megértheti.

 

Jó ötletnek tartom ezt a kiadványt, mert hiszem, hogy ezzel jóval közelebb lehet hozni az emberekhez a művészetet; érthetővé válnak a nem mindig egyértelmű szimbólumok; és végre egy helyen megtalálhatóak azon alkotások, amikkel (ahogyan a könyv is fogalmaz) sajnálatos módon ma leginkább csak reklámokban és hirdetésekben találkozhatunk.

 

A könyv remekül végigvezet minket több művészeti stíluson, a legismertebb művészeken, alkotásokon a korai időktől egészen jelenkorunkig.

 

Érdekes, hogy a legtöbb mű valamilyen vallási, vagy azzal kapcsolatos témát dolgoz fel, bár igazán nem meglepő, tudván, hogy ezen alkotásokon a legkönnyebb rejtett jelképeket felfedezni; és lenyűgöző képi világuk, vagy közismert témájuk révén ezek a leginkább időtálló darabok.

 

Ami viszont sokkal meglepőbb, hogy a könyvben egyetlen magyar képzőművész sem szerepel.

Ez nagyon sajnálatos, hiszen azért kicsiny országunk is bőven termelt világszínvonalú festőket, arról nem is beszélve, hogy például egy-egy Csontváry kép esetében is oldalakat lehetne megtölteni a rejtett utalások felsorolásával.

 

A legtöbb, festményeket tartalmazó albumhoz hasonlóan itt is felmerül egy kis hiba a képek elrendezésével kapcsolatban.

Sajnos itt is középen vannak elválasztva, hogy középre kerülhessenek, ami érthető is, hiszen így a képek körül megfelelően el lehetett osztani a magyarázatokat, ám ez némileg ront a műremekek élvezetén.

 

Bár erre nem tudnék tökéletes megoldást javasolni, talán okosabb lett volna, ha a reprodukciót az egyik, míg a leírást a másik oldalra helyezik.

Ezt leszámítva nem lehet panasz a kivitelezésre. Ahogy az elvárható, a reprodukciók szemet kápráztatóak és a hozzájuk fűzött információk, kiemelések is mind nagyon igényesek, informatívak.

 

A képzőművészet legnagyobb csodáját az alkotások megfoghatatlanságában látom.

 

Ahogyan azt a szerző is remekül megfogalmazza, nyilvánvaló, hogy a művek eredeti értelmezésével, céljával csupán annak alkotója van tisztában.
 

Nem mondom, hogy nincs értelme a képek behatóbb elemzésének, mert hatalmas élmény megfejteni egy-egy festmény üzenetét, de igazából csak az számít, hogy a szemlélőben milyen érzést és gondolatot vált ki.


Ha létezik olyan, aki ezzel még sosem próbálkozott, akkor ez a könyv kiváló kiindulópont lehet ehhez.

 

Az albumban szereplő képek listája:

Giotto Di Bondone: A háromkirályok imádása

Guido Di Pietro: Angyali Üdvözlet

Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár

Rogier van der Weyden: Levétel a keresztről

Pierro della Francesca: Krisztus megkeresztelése

Paolo di Dono: A San Romanó-i csata

Sandro Botticelli: Venus születése

Hieronymus Bosch: A gyönyörök kertje

Leonardo da Vinci: Mona Lisa

Giorgione Barbarelli: Vihar

Michelangelo Buonarotti: A Sixtus-kápolna mennyezetfreskói

Raffaello Santi: Az Athéni iskola

Mathis Gothard: Az isenheimi oltár

Tiziano Vecellio: Bacchus és Ariadné

Ifjabb Hans Holbein: A követek

Idősebb Pieter Brueghel: Flamand közmondások

El Greco: Orgaz gróf temetése

Michelangelo Merisi da Caravaggio: Az emmausi vacsora

Peter Paul Rubens: Sámson és Delila

Rembrandt van Rijn: Baltazár lakomája

Nicolas Poussin: Tánc az idő zenéjére

Harmen Steenwyck: Vanitatum VanitasClaude Lorrain: Izsák és Rebeka menyegzője

Diego Velázquez: Az udvarhölgyek

Jan Vermeer: A festő műterme

Jean-Antoine Watteau: Indulás Cythere szigetére

Antonio da Canal: A francia nagykövet fogadása

Jean-Baptiste-Siméon Chardin: A fiatal tanítónő

Thomas Gainsborough: Mr. és Mrs. Andrews

Joseph Wright: Kísérlet légszivattyúval

Jacques-Louis David: A Horatiusok esküje

Joseph Mallord Turner: Hannibál átkel az Alpokon

Francisco de Goya: 1808. május harmadika

Théodore Géricault: A Medúza tutaja

John Constable: A szénásszekér

William Holman hunt: Ébredő bűntudat

Gustave Courbet: Műterem

Claude Monet: Őszi fények Argenteuil-nél

Edgar Degas: Balettóra

Pierre Auguste Renoir:: Az evezősök reggelije

Edouard Manet: A Folies-Bergére bárja

Georges Seurat: Vasárnap délután a Grande Jatte szigetén

Vincent van Gogh: Van Gogh szobája Arles-ban

Paul Cézanne: Csendélet Cupidóval

Pablo Picasso: Guernica