A 100 legjobb film
Írta: Uzseka Norbert | 2008. 12. 25.
Lenyűgöző utazás a mozgófilm történetében - így szól a könyv alcíme, és hát valóban. Persze azon lehet vitatkozni, hogy melyik is a 100 legjobb film.
Még akkor is, ha követjük a könyv alkotóinak szándékát, hogy a filmművészet leginkább meghatározó erejű, legfontosabb, és valóban művészi értékeket felvonultató filmjeit listázzuk, avagy, ahogy az előszóban írják: „...a legnagyobb rendezők erőteljes, emlékezetes képsorokkal teli” műveit.
Ám akármi hiányozzon is, ami bekerült, az megérdemelte.
A kezdetektől (legalábbis 1924-től: A gyilkos arany) az aranykoron át napjainkig (A Gyűrűk Ura) találunk filmeket ebben a nagyalakú kötetben.
Kultikus, bár a nagyközönség előtt kevéssé ismert, ám nagy hatású mozik (pl. A nap szépe, Mechanikus narancs) épp úgy szerepelnek benne, mint populáris kasszarobbantó sikerfilmek (pl. Titanic, Goldfinger), súlyos drámák (pl. Érik a gyümölcs, Mindent anyámról), könnyed vígjátékok (pl. Van, aki forrón szereti, Micsoda nő!), fantasztikus filmek (Csillagok háborúja, Szárnyas fejvadász) és a rögvalóságot kendőzetlenül bemutató alkotások (pl. Cigányok ideje).
Sőt olyan művek is, amik nem európai illetve amerikai filmesek remekei. Hazánkat, kell-e mondanom, Szabó István Mephisztója képviseli.
Persze a legtöbb cím nagyon is híres, és valóban mind olyan rendező, illetve film, aki és ami meghatározó erővel hatott a filmművészetre és a filmiparra: Buster Keaton, Orson Welles, Francis Ford Coppola, Woody Allen, Steven Spielberg, Milos Forman, Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Jeunet, Federico Fellini, Wim Wenders, Andrej Tarkovszkij, Ingmar Bergman, Alfred Hitchcock, Akira Kurosawa, stb-stb.
Az animációs műfaj teljes egészében hiányzik a kötetből, de ez kevésbé zavar, mint a könyv szerkesztésének módja.
Az ugyanis elsősorban földrajzi, s csak aztán időrendi, méghozzá a rendezők szerint (amit külön bonyolít, hogy egyes alkotók itt születtek, ám ott lettek naggyá, stb.), illetve a tartalomjegyzék is közel használhatatlan. Ettől eltekintve azonban hasznos könyv ez.
Minden filmre két oldalt szántak, és ügyesen válogattak össze mindegyikből képanyagot: emblematikus pillanatok sorjáznak a kötet illusztrációin, megannyi olyan képkocka, amelyet akkor is ismer az ember, ha akár magát a filmet nem is látta, olyannyira beleégtek a köztudatba.
Ezek mellett indokolt esetben a forgatási helyszínekről is bekerültek fotók.
Ami a szövegrészt illeti, a Cinema magazinra emlékeztető cikkcímeket és összefoglaló egysorokat követően minden filmnél felvázolják a készítése körülményeit (kezdve az alapötlettel), röviden a sztorit, illetve a hatását és utóéletét, valamint megemlékeznek az adott rendező további fontos műveiről, plusz külön szedve az adott film alapadatai (gyártás helye, éve, fontosabb résztvevői, játékidő, stb.).
A cikkek maguk kellően olvasmányosak, úgyhogy az olvasó készüljön fel rá, hogy kedvet kap majd a 100 filmművészeti remekmű megtekintéséhez!
Eddig a sorozat alábbi köteteiről írtunk:Schneider-W. Maass-A. Benthues-A. Sorge: A 100 legszebb nő a festészetben
100 természeti katasztrófa
India 100 csodája - A kultúra és a természet legszebb kincsei
A 100 legjobb film
Még akkor is, ha követjük a könyv alkotóinak szándékát, hogy a filmművészet leginkább meghatározó erejű, legfontosabb, és valóban művészi értékeket felvonultató filmjeit listázzuk, avagy, ahogy az előszóban írják: „...a legnagyobb rendezők erőteljes, emlékezetes képsorokkal teli” műveit.
Ám akármi hiányozzon is, ami bekerült, az megérdemelte.
A kezdetektől (legalábbis 1924-től: A gyilkos arany) az aranykoron át napjainkig (A Gyűrűk Ura) találunk filmeket ebben a nagyalakú kötetben.
Kultikus, bár a nagyközönség előtt kevéssé ismert, ám nagy hatású mozik (pl. A nap szépe, Mechanikus narancs) épp úgy szerepelnek benne, mint populáris kasszarobbantó sikerfilmek (pl. Titanic, Goldfinger), súlyos drámák (pl. Érik a gyümölcs, Mindent anyámról), könnyed vígjátékok (pl. Van, aki forrón szereti, Micsoda nő!), fantasztikus filmek (Csillagok háborúja, Szárnyas fejvadász) és a rögvalóságot kendőzetlenül bemutató alkotások (pl. Cigányok ideje).
Sőt olyan művek is, amik nem európai illetve amerikai filmesek remekei. Hazánkat, kell-e mondanom, Szabó István Mephisztója képviseli.
Persze a legtöbb cím nagyon is híres, és valóban mind olyan rendező, illetve film, aki és ami meghatározó erővel hatott a filmművészetre és a filmiparra: Buster Keaton, Orson Welles, Francis Ford Coppola, Woody Allen, Steven Spielberg, Milos Forman, Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Jeunet, Federico Fellini, Wim Wenders, Andrej Tarkovszkij, Ingmar Bergman, Alfred Hitchcock, Akira Kurosawa, stb-stb.
Az animációs műfaj teljes egészében hiányzik a kötetből, de ez kevésbé zavar, mint a könyv szerkesztésének módja.
Az ugyanis elsősorban földrajzi, s csak aztán időrendi, méghozzá a rendezők szerint (amit külön bonyolít, hogy egyes alkotók itt születtek, ám ott lettek naggyá, stb.), illetve a tartalomjegyzék is közel használhatatlan. Ettől eltekintve azonban hasznos könyv ez.
Minden filmre két oldalt szántak, és ügyesen válogattak össze mindegyikből képanyagot: emblematikus pillanatok sorjáznak a kötet illusztrációin, megannyi olyan képkocka, amelyet akkor is ismer az ember, ha akár magát a filmet nem is látta, olyannyira beleégtek a köztudatba.
Ezek mellett indokolt esetben a forgatási helyszínekről is bekerültek fotók.
Ami a szövegrészt illeti, a Cinema magazinra emlékeztető cikkcímeket és összefoglaló egysorokat követően minden filmnél felvázolják a készítése körülményeit (kezdve az alapötlettel), röviden a sztorit, illetve a hatását és utóéletét, valamint megemlékeznek az adott rendező további fontos műveiről, plusz külön szedve az adott film alapadatai (gyártás helye, éve, fontosabb résztvevői, játékidő, stb.).
A cikkek maguk kellően olvasmányosak, úgyhogy az olvasó készüljön fel rá, hogy kedvet kap majd a 100 filmművészeti remekmű megtekintéséhez!
Eddig a sorozat alábbi köteteiről írtunk:Schneider-W. Maass-A. Benthues-A. Sorge: A 100 legszebb nő a festészetben
100 természeti katasztrófa
India 100 csodája - A kultúra és a természet legszebb kincsei
A 100 legjobb film