Henryk Mikołaj Górecki: String Quartet No. 3, Op. 67 (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2007. 09. 03.
Górecki azon kevés kortárs zeneszerző közé tartozik, akiket még az úgymond felkészületlenebb koncertjáró közönség is viszonylag könnyedén befogad.A korai műveiben Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen és Krzysztof Penderecki hatásait alkotásaiba építő zeneszerző ugyanis harmadik szimfóniájával a tiszta, általa szentnek nevezett minimalizmus révébe ért, mellyel rögtön a klasszikus slágerlisták élére került.
A rendszerváltás után valójában viszonylag keveset írt, ám a hetvenes évek közepe óta szinte minden kompozíciója a dal műfajából táplálkozott, merített ihletet.
Stílusát a repetitív, rövid motívumokat ismételgető alapok fölé helyezett nagyobb ívű melódiák jellemzik, egyediségüket pedig a merész disszonanciák és a szépségesen kibomló dallamok közötti alkotó harmóniai feszültség adja meg.
Harmadik vonósnégyese, melyet a Kronos Kvartett rendelt meg tőle, minden tekintetben jellegzetes műnek tekinthető. Jóllehet a mű első változata már 1994-95 fordulóján elkészült, a végleges javításokra egy évtizedet kellett várni.
A darab maga elmerengő, komor mégis magasztos hangulatú, a disszonáns hangzatokat pedig a tercpárhuzamok tisztaságáig leegyszerűsített lassú futamok ellenpontozzák.
Az akár híd- vagy piramis-szerkezetűnek is nevezhető műben két-két lassú tempóvételű tétel vesz közre egyetlen allegrót, s csupán ez a vidámabb hangvételű rész visz némi fiatalos színt a valószínűleg az öregedésről, a gyászról és a megállapodottságról szóló alkotásba.
Ugyanakkor nem keserít el, nem kelt világvége hangulatot a mű, szemben sok apokaliptikus darabbal, vagy akár a mai avantgárd legelborultabb kísérleteivel.
Igen, azt hiszem, a megnyugvás bölcsessége járja át minden hangját, minden akkordját, minden témáját.
A Kronos zenészei kezdettől fogva értő módon közelítik meg a kelet-európai zenét. Akárcsak egykor Márta Istvánt, úgy Góreckit is úgy adják elő, mintha itt születtek, zeneileg itt nevelkedtek volna.
E felvételen nyoma sincs Philip Glass vagy Steve Reich makacs, nyers, esetleg játékos (sokszor afrikai ihletettségű) amerikai minimalizmusának, ami pedig éppoly közel áll a San Francisco-i vonósnégyes habitusához, akár Tan Dun kínai avantgárdja, vagy Osvaldo Golivoj kortárs zsidó zenéje.
Egy ezerarculatú együttes és egy öregségében letisztult világú zeneszerző kivételes találkozása a „…dalokat dalolnak” címet kapott vonósnégyes felvétele.
Házibulikba nem ajánlanám, és a fárasztó napi robot után sem feltétlenül derít fel minket, nyugalmasabb, meghittebb pillanatokban azonban érdemes belemerítkezni a kortárs zene e szokatlanul szép darabjába.
Az együttes tagjai:
David Harrington - hegedű
John Sherba - hegedű
Hank Dutt - brácsa
Jeffrey Zeigler - cselló
A zenemű tételeinek listája:
1. I. Adagio - Molto andante - Cantabile
2. II. Largo, Cantabile
3. III. Allegro, Sempre ben marcato
4. IV. Deciso - Espressivo ma ben tenuto
5. V. Largo - Tranquillo