FőképAz ígéretnek megfelelően folytatódik a Vad Virágok Könyvműhely tavaly indult sorozata: megérkezett a nyúl testőr kalandjait feldolgozó képregény széria második darabja, a külföldön jelenleg a 21. gyűjteményes kötetnél tartó sorozat alkotójának legfontosabb munkája – olyannyira, hogy Stan Sakai neve teljesen egybeforrt az Usagi Yojimbo-történetekkel, 1984 óta kitartóan szövögetett meséje gyakorlatilag le is fedi életművét.

Az alapkoncepció miatt igencsak rendhagyó szamurájtörténet a XVII. századi Japánban, egy kaotikus, erőszak- és fosztogatás sújtotta környezetben játszódik, főhőse pedig egy rónin, gazdátlan szamuráj – aki, történetesen egy nyúl.
Sejthető módon így barangolásai során az általa megismert alakok is állatok; ezt a világot ugyanis nem emberek népesítik be, hanem többek között nyulak, medvék, oroszlánok, kígyók és más, fura szerzetek (köztük szellemes utalásként egy mindenki által jól ismert vendégszereplővel).

Ezzel az apró csavarral az egyébként klasszikus konfliktusokkal dolgozó szamurájtörténet elérhetőbbé, érdekesebbé válik egy fiatalabb korosztály számára is: nem véletlen, hogy Sakai a rangos Eisner-díj mellett a szülők által odaítélt Parents’ Choice-elismerést is megkapta munkájáért.

A második kötet, mint az már a tartalomjegyzékből is látszik, apró, de lényeges ponton különbözik az elsőtől: a sorozatnyitó gyűjtemény tíz történetével szemben ezúttal csak négyet kapunk, azonban a címadó írás egymaga elfoglalja a kiadvány nagy részét.
A több, mint 90 oldalas sztori nem véletlenül kap ekkora hangsúlyt: ez meséli el ugyanis a nyúl testőr korábbi életének egy hosszú, jelentős szakaszát. Olyannyira fontos fejezet ez, hogy a maradék három sztori voltaképp csak kellemes adalék, újabb szórakoztató epizódok a rónin eseménydús életéből.

Az első könyv novellafüzér-jellegétől eltérően tehát a folytatás, a hosszú történetnek köszönhetően már nem csak epizódokkal árnyalja hősét, hanem Usagi múltjának viszonylag terjedelmes bemutatásával; és persze, mint a sorozat egésze, ez is hagyományos szamuráj-történetként fogalmazódik meg.
Ugyanakkor, a fiatalabb közönségre való tekintettel Sakai továbbra is tartózkodik a műfajhoz tartozó naturális erőszakábrázolástól: hiába vannak szép számmal összecsapások a címszereplő életében, a szerző megkíméli olvasóit a véres részletektől.

A sorozatot nem csak íróként, hanem rajzolóként is jegyző szenszei továbbra sem káprázatos, hivalkodó látványvilággal meséli el a nyúl történetét: a fekete-fehér, szimplának tűnő képkockák első látásra talán nem jelentenek különösebben maradandó élményt, holott primitív stílusról szó sincs.
A kötetet lapozgatva hamar kiderül, hogy mind a figurák, mind a környezet érzékeny kéz munkái: egyszerű, de finoman, érzéssel megrajzolt szereplőket és helyszíneket láthatunk, esetenként apró, elbújtatott gegekkel; nem lehet ugyan a (szintén szamuráj-tematikájú) Kozure Okami-sorozathoz mérni, de talán nem is érdemes.

Az eddigiek alapján nem lehet rosszat gondolni az Usagi Yojimbo-ról: egyszerű, széles korosztályt megcélzó sorozata a beleszőtt humor és a nem sulykolt, de azért nagyon is érezhető tanulság okán feltétlenül szimpatikus munka; ilyen barátságos indítás után remélhetőleg a további kötetek is hasonlóan magas színvonalon folytatják a nyúl testőr krónikáját.