FőképKiadó: BMC Records
Megjelenés dátuma: 2006. szeptember 13.
Kategória: jazz / blues

Rendkívül szerencsésnek tudhatom magam, mert már karrierje kezdetén sikerült megismernem a kivételes hangadottságokkal és zenei érzékkel megáldott Winand Gábort. A Captive Dreamer című bemutatkozó albumot az egyik közreműködő, Hárs Viktor ajándékozta nekem, így tüstént meg is hallgattam a lemezt.
És megdöbbentem azon – életemben akkor először igazán –, mi mindenre képesek a magyar dzsessz-zenészek.

Aztán hosszú kihagyás után a Balázs Elemér Group egyik koncertjén láttam viszont Winand Gábort. Bár egyéb lekötöttségeim miatt nem követtem nyomon pályafutását, még így, több mint egy évtizedes kihagyással is azonnal ráismertem egészen különleges hangjára és előadói stílusára.
Ha lehet, még érettebbnek, kiforrottabbnak tetszett, ahogy énekelt, szinte önálló életre kelt hangszerként használva hangszálait.

A Gadó Gábor Kvintettel közösen készített lemez ugyanakkor alapjaiban különbözik a Balázs Elemér Group világzenével dúsított dzsesszétől.
Az Opera Budapest-en inkább a merengés és elvontság dominál a népzenei elemek és a dinamizmus helyett.
Olyasféle, a dzsesszt a még hallgatható kortárs kísérletező muzsika irányába elmozdító zenét játszanak, amilyet többek között John Zorn egyes felvételein hallani.

A komolyzenei párhuzamot tovább erősítik a Steve Reich és Philip Glass repetitív, részben afrikai és óceániai zenéktől ihletett darabjaihoz hasonló ének- és gitármotívumok, valamint a Kronos Quartet és Tan Dun együttműködéséből született Ghost Operá-ra emlékeztető, a japán (és általában az orientális) stíluselemeket az európai hagyománnyal egyesítő „Haiku”. Mindehhez egyfajta nosztalgikus hangulat párosul, ami érzésem szerint egy talán sosem létezett korszak emlékfoszlányai után epedezik.

Még ennél is romantikusabb a finoman harmonizált gitárszólamaival és áradó hegedűdallamával teljesen lenyűgöző dél-amerikai atmoszférájú „Milonga” és a visszafogottságában csodálatos „All Souls”.
A „Language Of Flowers” főtémája ugyanakkor vidám, vurstli-jellegű, ám valahol ebből is valamiféle visszavágyódás érződik ki.

Kissé meglepő, hogy a „Language Of Flowers”-en kívül mindössze a „Tribute To Sylvia Plath”-ben gyönyörködhetünk a Winand Gábor összetéveszthetetlen védjegyének tekinthető hangszerszerű énekben.
De sebaj, a szerzemények kidolgozottsága, a komolyzene és a dzsessz közötti határokat elmosó stílusválasztás mindenért kárpótol. Mit kárpótol! Valójában ez adja az album erejét és szépségét.

Némileg nehezen megszokható lemez, akárcsak egykor a U.K. fúziós rock-albumai voltak, de többször újrahallgatva lassan hozzánő az emberhez. Nem mindennapi teljesítmény két (vagy inkább több) nem mindennapi tehetségű dzsessz-muzsikustól.

Közreműködik:
Winand Gábor - ének
Gadó Gábor - gitár
Airelle Besson - trombita
Matthieu Donarier - basszusklarinét, szaxofon
Sébastien Boisseau - nagybőgő
Joe Quitzke - dob

Schreck Ferenc - harsona
Nagy Dániel Viktor - harsona
Ács Ákos - klarinét
Bacsó Kristóf - szaxofon
Bujtor Balázs - hegedű
Fábry Boglárka - vibrafon

A lemezen elhangzó számok listája:
1. Haiku
2. Tribute To Sylvia Plath
3. Opera Budapest
4. A Long Way Down
5. Orpheus And Eurydice
6. The Language Of Flowers
7. Milonga
8. All Souls

Winand Gábor szóló diszkográfiája:
Captive Dreamer (1989)
Corners Of My Mind (2002)
Agent Spirituel (2003)
Different Garden (2004)

Gadó Gábor diszkográfia:
Special Time (1990)
One Glimpse Is Not Enough (1999)
Greetings From The Angel (2000)
Homeward (2001)
Orthodoxia (2002)
Unknown Kingdom (2003)
Modern Dances For The Advanced In Age (2004)
The Second Coming (2004)
Psyché (2005)
Byzantium (2008)

Kapcsolódó írások:Elemér Balázs Group: Around The World
Elemér Balázs Group with Charlie Mariano: Our Worlds Beyond
Elemér Balázs Group: Refracting Sounds
balázs Elemér Group - Sziget, 2006. augusztus 11.
Gábor Gadó: Byzantium