Diana Krall: From This Moment On (CD)
Írta: Varga Bálint | 2006. 09. 28.
Nem tudom, mire számítottam, de erre nem. Arra gondoltam, hogy Krall azon az új ösvényen megy tovább, amit előző, The Girl In The Other Room albumával kitaposott: füstös, kemény, összetett, nehéz, besorolhatatlan, mégis nagyon élvezetes zenével, amiknek javarészét ő szerezte. De nem. A nyilatkozatok alapján olyan dalokat gyűjtött össze, amelyek társaságában gyerekkorát töltötte. Milyen gyerekkor lehetett ez!
Ugyan a borítón szó sincs róla, de Krall új albuma a manapság oly népszerű, de valójában régre, egészen Ella Fitzgeraldig visszanyúló „műfaj”, a songbook sorozat legújabb darabja. Manapság boldog-boldogtalan ilyen amerikai daloskönyveket vesz lemezre, inkább pénzügyi szempontból, semmint őszinte szeretetből és elhivatottságból. Diana Krall nem tartozik közéjük. Hogy is tartozhatna? Itt van 12 dal, amit nagyon szeret, személyesen kötődik hozzájuk. Miért is ne játszhatná fel? Ő már rég túl van azon, hogy a kritikusokkal kelljen foglalkoznia. Biztos ritmusban adja ki a lemezeket, most meg egy ilyenhez volt kedve.
És milyen jó is ez. Minden adott a remek albumhoz. Egyfelől ugye ott van Tommy LiPuma producer, plusz a három muzsikus (John Clayton – basszus, Jeff Hamilton – dob, Anthony Wilson – gitár), akik már egy ideje kísérik, no meg egy pazar nagyzenekar, a The Clayton/Hamilton Orchestra.
Krall nótaválasztása hibátlan. Nyit az örökzöld „It Could Happen To You”-val, amit rögvest Irving Berlin remekbeszabott dala, az „Isn’t This A Lovely Day” követ. Nincs különösebben értelme felsorolni az összeset, csak párat emelnék ki. Nagy kedvencem a „How Insensitive” című Jobim-nóta. Krall egyedi íze talán ezen érezhető a legjobban. A tempója egészen más, nyújtottabb, teltebb, kevésbé szikár, mint amit mondjuk a Sinatra-féle klasszikusnál megszokhattunk. A zenekar istenien kíséri, a fúvósok remekül díszítenek, az egésznek valami nem evilági hangulata van, és Kralltól egészen egyedi hallani: „Mennyire érzéketlennek tűnhettem, amikor azt mondta, szeret.” Hangja éteri, telt, durcásan belenyugvó, fájdalmasan közönyös. Néha teljesen elhalkul, és látom magam előtt, ahogy „jeges csendben” bámul a férfira. Nem romantikus, nem érzelgős, még csak nem is érzelmes, ahogy megállapítja: ez a szerelem véget ért. Közben a zenekar a lefojtott fúvósokkal békésen duruzsol – az élet megy tovább.
A többi dal is ugyanilyen remek. Különösebben nem akarom elemezni, mert minek. Krallt hallgatva belátom, ő mindent tud. Hangja érettebb lett, teltebb, érzékibb, zongorajátéka meg még ennél is jobb. Isteniek a frazírozásai, a futamai, és bitangul tud szvingelni, amire a legjobb példa Cole Porter szerzeménye, a lemez címadó dala, a „From This Moment On”. Az egy dolog, hogy bitangul szvingel, de megkockáztatom: ma nála jobban senki sem tud. Chris Walden hangszerelése egyszerre hagyománytisztelő és pofátlanul szellemes, üt, ver, lüktet, andalít, búg – egyszerűen fantasztikus. És a scatelés is megy Krallnak, de megy ám. A nóta végén már-már Ellát idézi, és azért ez nem akármilyen teljesítmény.
Ugyanez a helyzet, amikor a triójával játszik. A lemez bónuszfelvétele – szerintem – legkedvesebb dala, a „Boulevard of Broken Dreams”. Ezt már párszor lemezre vette, de most megint, kamarahangszereléssel. Már maga a nóta zseniális, bár ez nem nagyon derül ki Tony Bennett elég szerencsétlen, gyors tempójú „eredeti” verziójából. Al Dubin és Harry Warren szerzeménye olyan, mintha maga Krall írta volna. Bluesos, füstös, szomorkás, kissé talán még cinikus is. És Krall megint képes újat mondani. Most sokkal finomabban, nagyon egyedi tempóban énekli. Ellenállhatatlan. Ahogy az egész lemez az. Az elején írtam: nem erre számítottam. Na de kit érdekel? Még engem sem. Az elvárásaimnak a sarokban a helyük, a From This Moment Onnak meg a lejátszóban, hogy hadd szóljon éjjel és nappal.
Előadó:
Diana Krall – zongora, ének
Közreműködők:
John Clayton – basszus
Jeff Hamilton – dob
Anthony Wilson – gitár
The Clayton/Hamilton Orchestra
A lemezen elhangzó számok listája:
1. It Could Happen to You
2. Isn`t This a Lovely Day?
3. How Insensitive
4. Exactly Like You
5. From This Moment On
6. I Was Doing All Right
7. Little Girl Blue
8. Day in Day Out
9. Willow Weep for Me
10. Come Dance with Me
11. It Was a Beautiful Day in August/You Can Depend on Me
12. Boulevard of Broken Dreams
Diszkográfia:
Steppin’ Out (1993)
Only Trust Your Heart (1994)
All for You (1995)
Love Scenes (1997)
When I Look in Your Eyes (1998)
The Look of Love (2001)
Live in Paris (2002)
Heartdrops: Vince Benedetti Meets Diana Krall (2003)
One Night in Paris [live] (2003)
The Girl in the Other Room (2004)
Live at the Montreal Jazz Festival (2004) DVD
Christmas Songs (2005)
From This Moment On (2006)
The Very Best of (2007)
Quiet Nights (2009)
Ugyan a borítón szó sincs róla, de Krall új albuma a manapság oly népszerű, de valójában régre, egészen Ella Fitzgeraldig visszanyúló „műfaj”, a songbook sorozat legújabb darabja. Manapság boldog-boldogtalan ilyen amerikai daloskönyveket vesz lemezre, inkább pénzügyi szempontból, semmint őszinte szeretetből és elhivatottságból. Diana Krall nem tartozik közéjük. Hogy is tartozhatna? Itt van 12 dal, amit nagyon szeret, személyesen kötődik hozzájuk. Miért is ne játszhatná fel? Ő már rég túl van azon, hogy a kritikusokkal kelljen foglalkoznia. Biztos ritmusban adja ki a lemezeket, most meg egy ilyenhez volt kedve.
És milyen jó is ez. Minden adott a remek albumhoz. Egyfelől ugye ott van Tommy LiPuma producer, plusz a három muzsikus (John Clayton – basszus, Jeff Hamilton – dob, Anthony Wilson – gitár), akik már egy ideje kísérik, no meg egy pazar nagyzenekar, a The Clayton/Hamilton Orchestra.
Krall nótaválasztása hibátlan. Nyit az örökzöld „It Could Happen To You”-val, amit rögvest Irving Berlin remekbeszabott dala, az „Isn’t This A Lovely Day” követ. Nincs különösebben értelme felsorolni az összeset, csak párat emelnék ki. Nagy kedvencem a „How Insensitive” című Jobim-nóta. Krall egyedi íze talán ezen érezhető a legjobban. A tempója egészen más, nyújtottabb, teltebb, kevésbé szikár, mint amit mondjuk a Sinatra-féle klasszikusnál megszokhattunk. A zenekar istenien kíséri, a fúvósok remekül díszítenek, az egésznek valami nem evilági hangulata van, és Kralltól egészen egyedi hallani: „Mennyire érzéketlennek tűnhettem, amikor azt mondta, szeret.” Hangja éteri, telt, durcásan belenyugvó, fájdalmasan közönyös. Néha teljesen elhalkul, és látom magam előtt, ahogy „jeges csendben” bámul a férfira. Nem romantikus, nem érzelgős, még csak nem is érzelmes, ahogy megállapítja: ez a szerelem véget ért. Közben a zenekar a lefojtott fúvósokkal békésen duruzsol – az élet megy tovább.
A többi dal is ugyanilyen remek. Különösebben nem akarom elemezni, mert minek. Krallt hallgatva belátom, ő mindent tud. Hangja érettebb lett, teltebb, érzékibb, zongorajátéka meg még ennél is jobb. Isteniek a frazírozásai, a futamai, és bitangul tud szvingelni, amire a legjobb példa Cole Porter szerzeménye, a lemez címadó dala, a „From This Moment On”. Az egy dolog, hogy bitangul szvingel, de megkockáztatom: ma nála jobban senki sem tud. Chris Walden hangszerelése egyszerre hagyománytisztelő és pofátlanul szellemes, üt, ver, lüktet, andalít, búg – egyszerűen fantasztikus. És a scatelés is megy Krallnak, de megy ám. A nóta végén már-már Ellát idézi, és azért ez nem akármilyen teljesítmény.
Ugyanez a helyzet, amikor a triójával játszik. A lemez bónuszfelvétele – szerintem – legkedvesebb dala, a „Boulevard of Broken Dreams”. Ezt már párszor lemezre vette, de most megint, kamarahangszereléssel. Már maga a nóta zseniális, bár ez nem nagyon derül ki Tony Bennett elég szerencsétlen, gyors tempójú „eredeti” verziójából. Al Dubin és Harry Warren szerzeménye olyan, mintha maga Krall írta volna. Bluesos, füstös, szomorkás, kissé talán még cinikus is. És Krall megint képes újat mondani. Most sokkal finomabban, nagyon egyedi tempóban énekli. Ellenállhatatlan. Ahogy az egész lemez az. Az elején írtam: nem erre számítottam. Na de kit érdekel? Még engem sem. Az elvárásaimnak a sarokban a helyük, a From This Moment Onnak meg a lejátszóban, hogy hadd szóljon éjjel és nappal.
Előadó:
Diana Krall – zongora, ének
Közreműködők:
John Clayton – basszus
Jeff Hamilton – dob
Anthony Wilson – gitár
The Clayton/Hamilton Orchestra
A lemezen elhangzó számok listája:
1. It Could Happen to You
2. Isn`t This a Lovely Day?
3. How Insensitive
4. Exactly Like You
5. From This Moment On
6. I Was Doing All Right
7. Little Girl Blue
8. Day in Day Out
9. Willow Weep for Me
10. Come Dance with Me
11. It Was a Beautiful Day in August/You Can Depend on Me
12. Boulevard of Broken Dreams
Diszkográfia:
Steppin’ Out (1993)
Only Trust Your Heart (1994)
All for You (1995)
Love Scenes (1997)
When I Look in Your Eyes (1998)
The Look of Love (2001)
Live in Paris (2002)
Heartdrops: Vince Benedetti Meets Diana Krall (2003)
One Night in Paris [live] (2003)
The Girl in the Other Room (2004)
Live at the Montreal Jazz Festival (2004) DVD
Christmas Songs (2005)
From This Moment On (2006)
The Very Best of (2007)
Quiet Nights (2009)