Főkép

Még ha nem ismernénk Sigmund Freud és Carl Gustav Jung írásait, H. P. Lovecraft rémnovelláiból tudhatjuk, hogy az álom más, nem egyszer iszonytató dimenziókra nyit kaput. Az urban fantasy nagymestere és a „Sandman” képregények zseniális alkotója, Neil Gaiman ezekbe a felderítetlen dimenziókba invitálja nyilvánvalóan - de legalábbis valószínűsíthetően - tizenéves nézőit a Tükörálarc című, a számítógépes grafika csodája révén valóban elvarázsolt világot elénk táró fantasy-filmjében.

A történet egyszerű, mi több, egészen gyerekes. Vagyis inkább kamaszos. Helena, egy családi cirkusz nem mindennapi világában nevelkedett, tizenöt éves lány egészséges serdülőként lázadozik szülei ellen. Ám meggondolatlan szavai visszaütnek, amikor nem sokkal egy hangos veszekedés után édesanyja összeesik, kórházba kerül, és kiderül, hogy műteni kell. Helena ekkor szembesül először a tettek és szavak erejével, no meg azzal a kellemetlen ténnyel is, hogy tizenévesként még nem avatják be a nagy felnőttkori titkokba, s nem vonják be a valódi döntések meghozatalába sem. Ezért megint csak visszamenekül saját szobájának, képzeletének magánvilágába - a rajzaival, megteremtett mindenségbe. E mindenség azonban durván behatol a valóságba, és a tükörálarc segítségével magába szippantja Helenát, hogy helyette a Sötétség Királynőjének leánya vegye át a rebellis kamasz szerepét.

Helena ugyanakkor az önmaga létrehívta, lebegő óriások, arc helyett maszkot viselő emberek, a szivárvány színeiben pompázó szárnyú szfinxek által benépesített, szürreális város labirintusában bolyongva igyekszik megtalálni a varázstárgyat - a tükörálarcot -, hogy annak révén visszajuthasson saját életébe, ahol a Gaimanre jellemzően gótikus vampnak öltözött anti-Helena fokozatosan elpusztítja a rajzolt világot, ezzel próbálva elzárni a hús-vér lány elől a menekvés útját. Mivel a fantasy a középkori rémmesékkel és a Grimm testvérek történeteivel rokon, könnyen kikövetkeztethető a végkifejlet. Még az sem zavaró, hogy a film alapvetően tanító jellegű. Gaiman senkiével össze nem téveszthető, posztmodern látomásos világa bizonyosságaink átértékelésére késztet, amikor a régi, jól ismert kliséket egészen egyedien megkonstruált, bizarr, ugyanakkor bárki számára elképzelhető és elfogadható egésszé gyúrja össze. Mindehhez komoly segítséget nyújt a néhány esztendővel ezelőtt még tudományos fantasztikumba illőnek tűnő számítógépes technika, ami hihetetlen szuggesztivitással ellenpontozza az egyébként nagyszerű - bár erősen stilizált, és így elsőre talán kicsit sematikusnak tűnő - színészi alakításokat.

Akár felnőttként szerettük meg Gaiman képregényeit - esetleg olvastuk a Terry Pratchett-tel közösen írt Elveszett próféciák című fergeteges humorú regényt -, akár kamaszként élünk át nehezen feldolgozható érték- és identitásválságot, mindenképp sokat kaphatunk a Tükörálarc-tól. Ugyanúgy magunkra ismerhetünk benne, mint a Harry Potter-történetek élethelyzeteiben, és ugyanúgy a megnyugtató végkifejlet reményében izgulhatjuk végig a kalandokat, mint A Gyűrűk Ura Frodójának viszontagságait, viszont a megvalósítás nyílt posztmodernségében különbözik minden más, a fantasy műfajába sorolható filmes alkotástól. S mivel a filmet nem tűzték műsorukra a hazai mozik, ezért csak hálásak lehetünk a Warner Home Videónak, hogy legalább DVD-formátumban kiadta ezt a sokak által igencsak nagyra értékelt alkotást.

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: angol (DD 5.1), magyar (DD 5.1), cseh (DD 5.1), lengyel (DD 5.1)
Felirat: magyar, angol, bolgár, horvát, cseh, dán, észt, finn, görög, héber, hindi, izlandi, litván, norvég, lengyel, román, szlovén, svéd, török
Kép: 1,85:1 (16:9)

A magyar DVD-kiadás extrái:
Audiokommentár a rendező és író közreműködésével
Neil mesél… - Interjú Neil Gaiman íróval
Dave a filmről - Interjú Dave McKean rendezővel
A kezdetek - A Tükörálarc születése
Interjúk a szereplőkkel és a stábbal
A 16. nap - Gyorsított felvételek egy teljes forgatási napról
A majommadarak repülése - Így készül a majommadaras rész
Az óriások születése - Az óriásos jelenetek megtervezése és megalkotása
Kérdések és válaszok a Comic-Conon, a San Diegó-i képregényfesztiválon
Plakát- és borítógaléria