Tan Dun: Ghost Opera (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2005. 09. 19.
Ha arra kérnék valakit, soroljon fel minél több kínai zeneszerzőt, minden valószínűség szerint értetlenül, sőt, felháborodottan nézne vissza rám, hiszen nyilvánvalóan lehetetlent kívánok tőle. Jómagam is kizárólag egyetlen komponista, Tan Dun nevét tudnám rávágni, és azt is csak egy véletlen szerencsének – egy komolyabb kiárusításnak köszönhetően.
Pedig a Hunan tartománybeli Si Maoban született Tan Dun írta a Letaszítva (1998) és a négyszeres – többek között az eredeti filmzenéért kapott – Oscar-díjas Tigris és sárkány (2000) kísérőmuzsikáját is.
A Kulturális Forradalomnak köszönhetően szegény értelmiségi családban felnőtt Tan Dun hat évvel az Oscar-díja előtt mutatta be Szellem operáját, mely több mint ezeréves hagyományra építkezik.
Az előadó benne saját múltjával és jövőjével folytat párbeszédet. A múltat jelen esetben Johann Sebastian Bach zenéje, egy kínai népdal, valamint szerzetesek és William Shakespeare szavai képviselik, vagyis két alapvetően különböző tradíció találkozik benne.
A jelent a kortárs zenei módszereket átvevő, gyakran kissé repetitív motívumokat megszólaltató vonósnégyes és pipa, míg a jövő helyett az örökkévalóságot a víz, a kövek, a fém és a papír idézik meg.
Ebből már ki is következtethettük, hogy a Kronos vonósnégyes tagjai nem, vagyis nem csupán a megszokott előadói metódusokat alkalmazzák, hanem rendkívüli „hangszerekből” is hangokat csalnak ki, mi több, az énekelt részeket is többnyire maguk oldják meg. Ám nem szabad csodálkozni ezen, hiszen az amerikai illetőségű, lényegében posztmodern kvartett az elektromos hangosítás mellett a különleges technikákat és zenéket is kezdettől fogva felkarolta.
Ráadásul magyar vonatkozással is rendelkezik az együttes, ugyanis 1990-es Black Angels albumukon a többek között a Művészetek Völgyének szervezőjeként ismert Márta István „Doom: A Sigh - Sóhaj” című alkotását is előadják.
A Ghost Opera egészen rendkívüli darab: Oscar-díjas kínai zeneszerző, lázadó, minden ízében mai, modern, kultúrákon átívelő zene, hagyománybontó amerikai előadás. Aki nem fél az elsőre nehezebben emészthető szellemi tápláléktól, annak feltétlenül érdemes belekóstolnia.
Előadók:
Kronos vonósnégyes:
David Harrington - hegedű, vizes tál, vonós gong, ének, egyhúros lant, cintányérok, kövek
John Sherba - hegedű, papír síp, ének, cintányérok, kövek, egyhúros lant, vonós gong, vizes tál
Hank Dutt - brácsa, ének, cintányérok, kövek, vonós gong, vizes tál
Joan Jeanrenaud - cselló, ének, vonós gong, vizes tál
Wu Man - pipa, szoprán, ének, vonós gong, tam-tam, tibeti harangok, papír
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Act I. Bach, Monks, and Shakespeare Meet in Water
2. Act II. Earth Dance
3. Act III. Dialogue with „Little Cabbage”
4. Act IV. Metal and Stone
5. Act V. Song of Paper
Pedig a Hunan tartománybeli Si Maoban született Tan Dun írta a Letaszítva (1998) és a négyszeres – többek között az eredeti filmzenéért kapott – Oscar-díjas Tigris és sárkány (2000) kísérőmuzsikáját is.
A Kulturális Forradalomnak köszönhetően szegény értelmiségi családban felnőtt Tan Dun hat évvel az Oscar-díja előtt mutatta be Szellem operáját, mely több mint ezeréves hagyományra építkezik.
Az előadó benne saját múltjával és jövőjével folytat párbeszédet. A múltat jelen esetben Johann Sebastian Bach zenéje, egy kínai népdal, valamint szerzetesek és William Shakespeare szavai képviselik, vagyis két alapvetően különböző tradíció találkozik benne.
A jelent a kortárs zenei módszereket átvevő, gyakran kissé repetitív motívumokat megszólaltató vonósnégyes és pipa, míg a jövő helyett az örökkévalóságot a víz, a kövek, a fém és a papír idézik meg.
Ebből már ki is következtethettük, hogy a Kronos vonósnégyes tagjai nem, vagyis nem csupán a megszokott előadói metódusokat alkalmazzák, hanem rendkívüli „hangszerekből” is hangokat csalnak ki, mi több, az énekelt részeket is többnyire maguk oldják meg. Ám nem szabad csodálkozni ezen, hiszen az amerikai illetőségű, lényegében posztmodern kvartett az elektromos hangosítás mellett a különleges technikákat és zenéket is kezdettől fogva felkarolta.
Ráadásul magyar vonatkozással is rendelkezik az együttes, ugyanis 1990-es Black Angels albumukon a többek között a Művészetek Völgyének szervezőjeként ismert Márta István „Doom: A Sigh - Sóhaj” című alkotását is előadják.
A Ghost Opera egészen rendkívüli darab: Oscar-díjas kínai zeneszerző, lázadó, minden ízében mai, modern, kultúrákon átívelő zene, hagyománybontó amerikai előadás. Aki nem fél az elsőre nehezebben emészthető szellemi tápláléktól, annak feltétlenül érdemes belekóstolnia.
Előadók:
Kronos vonósnégyes:
David Harrington - hegedű, vizes tál, vonós gong, ének, egyhúros lant, cintányérok, kövek
John Sherba - hegedű, papír síp, ének, cintányérok, kövek, egyhúros lant, vonós gong, vizes tál
Hank Dutt - brácsa, ének, cintányérok, kövek, vonós gong, vizes tál
Joan Jeanrenaud - cselló, ének, vonós gong, vizes tál
Wu Man - pipa, szoprán, ének, vonós gong, tam-tam, tibeti harangok, papír
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Act I. Bach, Monks, and Shakespeare Meet in Water
2. Act II. Earth Dance
3. Act III. Dialogue with „Little Cabbage”
4. Act IV. Metal and Stone
5. Act V. Song of Paper