FőképSzabad-e egy háromfelvonásos nagyoperát rövidített változatban, szinte csak a legsikerültebb áriákra leredukálva hallgatni? A vérbeli műélvező elsőre bizonyosan rávágná, hogy semmiképp sem szabad, ha azonban kicsivel pragmatikusabban gondolkodunk, hamar rájövünk, hogy ennek a megoldásnak is vannak előnyei.
Handel talán leghíresebb opera seriájának esetében ez kétszeresen is igaz, hiszen a cselekményt előrevivő olasz nyelvű recitativókat még a korabeli angol közönség sem értette, és épp ezért a szokásosnál is nagyobb hangsúlyt kapott a színpadi játék és látványosság, amit magától értetődő okok miatt nem adhat vissza egy CD-felvétel.

Marad tehát a rövid francia nyitány, ami purcelli hagyaték Handel operáiban, a nyitó és záró kórus, valamint a lenyűgöző, gazdag koloratúrával nemes áriák sora. E kivétel nélkül da capo nagyáriák kapcsán a mai hallgató számára meglepő lehet, hogy a férfiszerepeket kontratenor vagy mezzo-szoprán énekli, Handel idején, és különösen Handel operáiban viszont elfogadott gyakorlat volt a kasztrált énekesek szerepeltetése, akik közül a siennai születésű Senesinót szinte sztárként ünnepelték.
Az ő legszebb, leggrandiózusabb áriáját, a „Presti omai l’Egizia terra”-t tolmácsolja lélegzetelállítóan Paul Esswood, a magyar hangfelvételekről is ismert kontratenor.

A felvételhez kiválogatott részletek közül leginkább mégis három lassú, érzelemmel teli ária emelkedik ki. Elsőként Cornelia fuvolakíséretes áriája, a „Priva son d’ogni conforto” említhető, melyet az amerikai Roberta Alexander megszólaltatásában élvezhetünk.
A messze legkiemelkedőbb teljesítményként azonban a lemez szerintem legcsodálatosabb pillanatait jelentő „Cara speme, questo core”-t, Sextus csupán basso continuo, vagyis cselló és csembaló kíséretű dalát emelném ki, melyet kasztrált férfiénekes helyett ezúttal egy mezzo-szoprán, Ann Murray ad elő.
Murray több Handel opera fontos szerepeit énekelte már, Nikolaus Harnoncourttal pedig Purcell Dido and Aeneas-ának női címszerepét rögzítette lemezre. És éppily szívhez szóló Cleopatra „Se pieta di me non senti” című áriája, mely hangszerelésében némiképp Johann Sebastian Bach kantátáival rokonítható.

A nagyszerű énekeseket alázatosan, ugyanakkor karakteresen kíséri a régi zene egyik első apostolaként híressé vált Nikolaus Harnoncourt vezette bécsi Concentus musicus. A londoni opera-háborút eldöntő Giulio Cesare legszebb momentumainak felvétele tehát mindenképp helyet követel magának minden barokk-zene rajongó polcán, és az olcsó újrakiadásnak köszönhetően még csak nem is kell túl mélyen a zsebünkbe nyúlni.

Előadók:
Paul Esswood – Giulio Cesare (alt)
Roberta Alexander / Lucia Popp – Cleopatra (szoprán)
Marjana Lipovšek – Cornelia (mezzo-szoprán)
Ann Murray – Sesto (mezzo-szoprán)

Arnold-Schönberg-Chor
Concentus musicus Wien

Nikolaus Harnoncourt - karmester

Számlista:
1. Ouverture
Atto I
2. Viva il nostro Alcide – Coro
3. Presti omai l’Egizia terra – Cesare
4. Priva son d’ogni conforto – Cornelia
5. Vani sono i lamenti – Sesto
6. Svegliatevi nel core – Sesto
7. Cara speme, questo core – Sesto
8. Va tacito e nascosto – Cesare
Atto II
9. Cessa omai di sospirare! – Cornelia
10. Se pieta di me non senti – Cleopatra
Atto III
11. Sinfonia bellica
12. Da tempeste il legno infranto – Cleopatra
13. Sinfonia. La Marche
14. Ritorni omai nel nostro core – Coro, Cleopatra

A Warner Classics honlapja:
www.warnerclassics.com