Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concertos No. 22, K482 & No. 23, K488 (CD)
Írta: Galamb Zoltán | 2004. 07. 22.
Az eredetileg tizenhárom részesre tervezett összkiadás hatodik darabjaként jelent meg 1997-ben a Mozart talán legismertebb és legközkedveltebb, – a szimfóniákból vett hasonlattal élve – „nagy” A-dúr zongoraversenyét tartalmazó album. A sorozat korábbi, Paul Klee festményeivel díszített, ízlésesen visszafogott borítójú darabjaihoz manapság már rendkívül nehéz hozzájutni, a későbbi megjelenésekre azonban még elvétve ráakadhatunk az üzletekben.
Az előadás különlegessége nem csupán a korabeli hangszerek használatából fakad, hanem abból a ritkán hallható kiegyensúlyozottságból is, amit a karmester, a csembalistaként és zenetörténészként is hírnevet szerzett Christopher Hogwood teremt a vonós és fúvós szekciók között. Az előadás egészét az elegáns mértéktartás, az értő és beleérző dallamvezetés és frazeálás, a lágy, szinte simogató pianók, és nyers, robusztus fortissimók jellemzik. Az efféle zeneiség egyaránt különösen fontos a magasztos, tiszta formaként felfogható A-dúr, és a drámaibb hangvételű Esz-dúr zongoraverseny esetében is.
Ezzel a zenekari tökéllyel verseng a tizennyolcadik század végének felfogását felelevenítő zongorajáték: a Hogwoodhoz hasonlóan zenetörténészként is ismert Robert Levin elveti az előre megírt díszítések és kadenciák gyakorlatát, és Mozart korát idéző szellemben improvizál. A rögtönzés szabadságát kizárólag a hangszerükkel mesterien bánó, az adott zeneművet részletekbe menően ismerő előadók engedhetik meg maguknak, ám Levin nem pusztán hibátlan technikájú, hanem kifejezetten ihletett muzsikus is. A zongora helyett használt, korabeli hangszer másolataként készült fortepiano valamelyest szűkösebb dinamikával rendelkezik későbbi rokonánál, de viszonylagos erőtlenségéért sokszorosan kárpótol a billentés szépsége és finomsága.
Ha valaki többre vágyik a megszokott, huszadik századi hangszerekkel, huszadik századi felfogásban készült Mozart interpretációknál, érdemes beruháznia a Mozart szimfóniák és fúvósszerenádok elismerten legkiválóbb tolmácsolójának, Christopher Hogwoodnak, valamint a többek között John Eliot Gardinerrel együtt felvételeket készítő Mozart-tudós, Robert Levin mértékadó felvételébe.
Előadók:
Robert Levin – zongora
The Academy of Ancient Music
Christopher Hogwood
A lemezen elhangzó számok listája:
Piano Concerto No. 23 in A major, K 488
1. I. Allegro
2. II. Adagio
3. III. Allegro assai
Piano Concerto No. 22 in E flat major, K 482
4. I. Allegro
5. II. Andante
6. III. Allegro
A szerző életrajza