Főkép „Eladó az egész világ” – énekli Mefisztó a II. felvonásban. Ha mást nem is, ezt az áriát biztosan mindenki hallotta már Charles Gounod legismertebb operájából, a Faustból, habár a IV. felvonás katonakórusát is bizonyosan sokan együtt tudnák dúdolni az előadókkal. Efféle népszerűséghez egyértelműen fontos az invenció, a természetesen áradó dallamok, ám a témaválasztás sem teljesen mellékes, az ördöggel egyezségre lépő, megcsömörlött tudós története pedig minden kétséget kizáróan izgatta a romantikus képzeletet – és, noha más kontextusokban és más konnotációkkal, azóta is szimbolikus jelentőséggel bír a mefisztói csábítás igézete. Ugyanakkor az sem különösebben meglepő, hogy a vallási témákhoz különösen vonzódó komponista épp ezt a történetet választotta ki a megzenésítésre.
 
A zeneszerzői pályatörténetből megtudhatjuk, hogy Gounod-ra a Mendelssohn család két tagja is nagy hatással volt: előbb zongoratanárként Fanny, majd kollégaként és barátként Felix is. Utóbbi ismertette meg vele Johann Sebastian Bach művészetét, ami a Palestrina érett reneszánsz polifóniáján nevelkedett Gounod-ban megerősítette az áhítatra indító egyházi muzsika iránti rajongást. Amint azt a könyvecskéből megtudhatjuk, a Faust című opera szerzője valójában csak azért nem kötelezte el magát a vallásos kompozíciók mellett, mert valódi sikerre akkoriban kizárólag a dalszínházi művek alkotóinak lehetett esélye. (Furcsa önellentmondásnak tűnik ez olyasvalakitől, aki sokáig papi pályára készült, és megvetette mammon hatalmát. A feloldás persze részben kiolvasható Faust doktor történetéből is.)
 
A mellékelt hangfelvételen először hallani nyitányt, és ez rendkívül sokat hozzátesz az összhatáshoz, így, ezzel a zenekari bevezetővel válik teljessé a kép, mivel Gounod muzsikája jellegzetesen romantikus és jellegzetesen francia. Romantikus, mert az operában mindvégig a túláradó érzelmek dominálnak, és jellegzetesen francia, mert a zenekar színei külön szerepet kapnak benne, és ilyesmit Wagner és követői előtt csupán Jean-Philippe Rameau alkalmazott operáiban. Másrészről akár fel is róhatnánk Gounod-nak azt, hogy egyes számok könnyedsége már-már Offenbach operettjeivel rokon (az általában kán-kánként emlegetett pokoli galoppjáról ismerős Orfeusz az alvilágbant egy évvel a Faust előtt mutatták be), ám ezek a frivolabb pillanatok legfeljebb ideiglenesen oldják a tragikus alaphangulatot.
 
George Pretre tökéletesen dirigálja az Egyesült Államok egyik kiváló operatársulatát, a szólisták közül pedig mind a Faustot alakító Alfredo Kraus, mind a Margit szerepében tündöklő Mirella Freni lenyűgöző teljesítménnyel járul hozzá a felvétel magas színvonalához. A nagyszerű szoprán, Freni férje, Nyikolaj Gyaurov bolgár basszus úgyszintén meggyőzően formálja meg az állandóan ármánykodó pokolfajzatot. Persze az élőben rögzített, több mint harminc éve készült hangfelvételen, legalábbis ami a technikát illeti, rajt hagyta nyomát az idő, de ez cseppet sem csökkenti az előadás élvezeti értékét.
 
És ha valaki még több élvezetre vágyna, kifejezetten üdítőek a kötet végén csokorba szedett anekdoták, melyek az operákkal, szerzőikkel és előadóikkal kapcsolatos furcsa történeteket mesélik el.
 
A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Nyitány – Introduction
2. Faust jelenete az I. felvonásból – Mais, ce Dieu que peut-il pour moi?
3. Mefisztó és Faust kettőse az I. felvonásból – Me voici!
4. Mefisztó és Faust kettőse az I. felvonásból – A moi les plaisirs
5. Valentin imája – Avant de quitter ces lieux
6. Mefisztó rondója – Le veau d’or
7. Kórusrészlet és jelenet a II. felvonásból – Ainsi que la brise legere
8. Faust és Margit kettőse és a II. felvonás fináléja – Ne permettez-vous pas ma belle demoiselle
9. Siebel áriája a III. felvonásból – Faites-lui mes aveux
10. Faust kavatinája – Quel trouble inconnu me pénetre!
11. Ékszerária – Un bouquet!... Oh Dieu! Que de bijoux!
12. faust és Margit kettőse és jelenet a III. felvonásból – Marguerite!... Ah! Partez!
13. A III. felvonás fináléja – Tenez! Elle ouvre se fenetre!... Il m’aime!
14. Jelenet és Margit áriája a IV. felvonásból – Elles ne sont plus la!... Il ne revient pas
15. Katonakórus – Gloire immortelle de nos aieux
16. Jelenet és Mefisztó szerenádja – Vous qui faites l’endormie
17. Jelenet az V. felvonásból – Va-t’en!
18. Jelenet az V. felvonásból – Mon cour est pénétré…
19. Faust és Margit kettőse az V. felvonásból – Ah! C’est la voix du bien-aimé!
20. Az opera zárójelenete – Alerte, alerte…
 
Előadók:
Alfredo Kraus – tenor (Faust)
Mirella Freni – szoprán (Margit)
Nyikolaj Gyaurov – basszbariton (Mefisztó)
Richard Stilwell – bariton (Valentin)
Katherine Ciesinski – mezzoszoprán (Siebel)
Geraldine Decker – mezzoszoprán (Márta)
Robert Wilder – bariton (Wagner)
 
Lyric Opera of Chicago Orchestra & Chorus
George Pretre – karmester