Főkép A Világhíres zeneszerzők sorozat kifutása után komoly várakozással néztem elébe a következő nagy vállalkozás, a huszonegy részes Világhíres operák széria első kötetének megjelenése elé. Ugyanaz, mégis egészen más – nagyjából erre számítottam, és nem is kellett csalódnom, hiszen az életpályákat és az alkotói munkásság főbb jellemzőit bemutató kismonográfiák helyett ezúttal inkább kibővített, keménykötéses kísérőfüzetet kapunk, mely sokban hasonlít a díszdobozos, többlemezes opera-kiadványokhoz. Ám e sorozat könyveivel mégsem teljesen azonos jellegű információhoz és hanghordozókhoz jutunk.
 
Először is, a CD-melléklet nem a teljes operát, csupán a legszebb, legjellemzőbb részleteket tartalmazza. Ennek kétségtelen előnye, hogy a műfajjal még csak ismerkedőket a megvágott változat nem riasztja el a beavatatlanok számára zeneileg sokszor értelmezhetetlen, sőt, néha egyenesen unalmas recitativókkal, prózai közjátékokkal, ehelyett mintegy „beetet”, és kizárólag azt mutatja meg, ami miatt az operaházak közönsége tombolni szokott. Ugyanakkor hiányzik a hiánytalan élmény katarzisa, ám ha bárkit kellően megfogott egy-egy mű, bármikor beszerezheti azt a maga teljességében is.
 
Az írott háttérismertető ezzel szemben részletesebb egy szokványos kísérőfüzetnél, hiszen nem kizárólag az opera keletkezéstörténetét, szinopszisát, legszebb szövegrészleteit (ám válogatásról lévén szó, érthető módon nem a teljes librettót), valamint a felvétel megszületéséről és a rajta szereplő művészekről szóló rövid leírásokat tartalmazza, hanem az adott opera nemzetközi és itthoni fogadtatásának részleteiről is beszámol (ez utóbbi kiegészítés megírásához a kiadó Réfi Zsuzsannát kérte fel). Ezenkívül minden kötet tartalmaz még egy pár oldalas, az opera titkait feltáró fejezetet – ezúttal a világ leghíresebb operaházai közül háromról tudhatunk meg fontos adatokat.
 
Az első kötet rögtön az operairodalom egyik legkedveltebb és legismertebb darabját, George Bizet Carmenjét mutatja be nekünk. Bizet egykori tanára, Charles-François Gounod nyomdokaiba lépve a modern, vagyis romantikus francia opera megteremtésére törekedett műveivel (mert arról ugye nem szabad elfeledkezni, hogy a barokk korban Lully, Campra, Charpentier és Rameau megteremtettek már egy olyan, nemzetinek nevezhető idiómát, amit furcsamód nem a fenti szerzők, hanem Wagner fejlesztett aztán tovább). És ugyan a spanyol helyszín első látásra némileg meghökkentő választásnak tűnhet, a sevillai tizedes végzetes, megrontó, önpusztító szerelme az állhatatlan cigánylány iránt tökéletesen beleillik a francia és egyetemes romantika eszményrendszerébe.
 
Bizet muzsikája talán épp e spanyol hatás miatt lett máig olyannyira népszerű annak ellenére is, hogy – amint e vékony kötetből megtudhatjuk – fogadtatása az erkölcstelen téma miatt közel sem volt egyértelműen pozitív. A párizsi bemutató óta azonban számos film, táncdarab, sőt még jégbalett is készült a halhatatlan dallamokra. A Carmen tehát ma már mindennapjaink részévé vált, s ha nem is az egész operát, a „Torreádor-dalt” bizonyosan mindenki hallotta már.
 
A Világhíres zeneszerzők sorozat mellékleteivel ellentétben e sorozat CD-in nem magas minőségben rögzített, ám többnyire csupán megbízható előadásokat, hanem valóban kiváló interpretációkat hallhatunk. A Carmen esetében például nem kisebb sztárok éneklik a fő szerepeket, mint a mély tónusú, drámai hangú szoprán, Jelena Obrazcova, no meg Plácido Domingo, a 20. század utolsó harmada három nagy tenorjának egyike. A Bécsi Állami Opera zenekara mindvégig feszesen és abszolút átéléssel játszik, és ugyan a táncos és kórus-betéteknél (6, 12) az összhang rövid időre kétszer is szétesik, a karmester gyorsan és ügyesen javít, és rögtön e kisebb hibákra rákövetkezőn, egészen fenséges pillanatokban gyönyörködhetünk.
 
Már csak a jó érzékkel kiválasztott előadás miatt érdemes ebben a formában megismerkedni Bizet legismertebb operájával, a könyvben található rengeteg információnak és illusztrációnak köszönhetően pedig kifejezetten értékes kiadványt vehetünk a kezünkbe nevetségesen alacsony árért. Ennél ígéretesebben nem is indulhatott volna a Világhíres operák sorozat.
 
 A CD-mellékleten elhangzó részletek:
1. Előjáték – Prelude
2. Gyermekkar – Avec la garde montane
3. Habanera – L’amour est un oiseau rebelle
4. Don José és Micaela kettőse az I. felvonásból – Pale-moi de ma mere
5. Seguidilla – Pres de remparts de Séville
6. Cigánydal – Les tringles des sistres tintaient
7. Torrádor-dal – Votre toast… Je peux vous le rendre?
8. Csempészötös – Nos avons un tete une affaire
9. Virágária – La fleur que tu m’avais jetée
10. Kórusrészlet a III. felvonásból – Écoute, compagnon, écoute
11. Escamillo és Don José kettőse a III. felvonásból – Je suis Escamillo, toréro de Grenade
12. Kórusrészlet a IV. felvonásból – A deux cuartos
13. Don José és Carmen kettőse a IV. felvonásból – C’est toi? C’est moi
14. Zárójelenet – Viva! Viva!
 
Előadók:
Jelena Obrazcova – mezzoszoprán (Carmen)
Plácido Domingo – tenor (Don José)
Jurij Mazurok – bariton (Escamillo)
Isobel Buchanan – szoprán (Micaela)
 
Chor und Orchester der Wiener Staatsoper
Carlos Kleiber – karmester