Főkép Rembrandt „az izgatott tömegek zaját meg sem hallva élt egy olyan világban, melyet saját rendszerét követve leheletfinom érintésekkel átrajzolt és épített fel vörösekből, barnákból és feketékből, fehérekből és sárgákból, melyek varázsecsetje alatt keveredtek a vásznon. Rembrandtot láthatóan csak a színek és a fényviszonyok összhatása érdekelte, amit oly ügyes kézzel teremtett meg az árnyékfoltok alkalmazásával. Annyira elmerült az alkotásban, hogy szinte már megszállottként dolgozott, s a világot is a saját festményein keresztül szemlélte. Ecsetekkel a kezében álmait kergetve folytatta az olajportrék festését, és több arckép alapján készített rézkarcokat is, mindeközben sose hagyott fel a bibliai jelenetek megidézésével, amelyek a világ és az ember tükreként szolgáltak.”
 
Rembrandt Harmens van Rijn 1606. július 15-én látta meg a napvilágot egy leideni molnár fiaként. Testvérei közül egyedül őt járatják szülei iskolába, latint és filozófiát is tanul. Ám már tizennégy évesen a festészet és a rajz művészet szolgálatába áll, elsőnek Jacob van Swanenburg, majd Pieter Lastman műhelyében dolgozik.
Túlnőve mesterein barátjával és kortársával, Jan Lievensszel nyit saját műhelyt. Főleg bibliai témájú festményeket, de portrékat is készít, és ez utóbbival fut be a köztudatba.
 
Hamarosan az egyik legkeresettebb potréfestő lesz Hollandiában, de nagy elismerést Tulp doktor anatómiája című képe hoz. Feleségével, Saskiával fényűző, nagypolgári életet élhet. A művész maga is műgyűjtő, gyűjteményében több kortárs képei mellett olyan neves festők alkotásai is szerepelnek, mint Raffaello vagy Giorgione.
Saskia halála után, Rembrandt  népszerűsége is csökken, bár érkezik új szerelem az életébe a gondoskodó és hűséges Hendrickje személyében. A festő hamarosan eladósodik, házát és ingóságait elárverezik, a fényűzés hamarosan nyomorra fordul.
 
Rembrandt képei kimennek a divatból, bár szorosan soha nem képviselték azt. Az éjjeli őrjárat című festménye pedig egyenesen felháborodást is keltett. Balsors nemcsak szakmailag, hanem a magánéletben is sújtja a művészt.
Saskiával egyetlen felnőttkort megért közös gyermekük is fiatalon, 27 évesen meghal. Hendrickje is a festő halála előtt 6 évvel távozik az élők sorából. 1669-ben október 4-én meghal Rembrandt Harmens van Rijn.
 
A fény, a belső ragyogás, a jellem, sőt az önmagát vizsgáló jellem festője volt, ki meghitt jeleneteket, élettel telt portrékat varázsolt a vászonra, hiteles érzelmeket, őszinte hitet láthatunk képein. A világhíres festők 21. kötete bepillantást nyújt ebbe a zárt miliőbe, a festőóriás életébe és hitvallásába.
 
Képek jegyzéke:
1. Önarckép, 1669
2. Nicolaes Tulp doktor anatómiája, 1632
3. Éjjeli őrjára, 1642
4. Lázár feltámasztása, 1630-1631 körül
5. Levétel a keresztről, 1633
6. Önarckép, 1629
7. Jézus kiűzi a kufárokat a templomból, 1635
8. Jézus kiűzi a pénzváltókat a temlomból, 1626
9. Tudós férfi arcképe, 1631
10. Háromkirályok imádása, 1632
11. Háromkirályok imádása, 1632
12. Keresztelő Szent János jövendölése, 1637-1650
13. Saskia vörös virággal, 1641
14. Fiú arcképe
15. Fiatal nő portréja, hajában virágokkal, 1634
16. Fiatal férfi csipkegallérban, 1634
17. Rembrandt és Saskia, 1636
18. Flóra, 1634
19. Saskia mint Flóra, 1634
20. A kételkedő Szent Tamás, 1634
21. Jézus Emmausban, 1648
22. Levétel a keresztről
23. Julius Civilis összeesküvése, 1662
24. Levétel a keresztről, 1633-1634
25. Ábrahám áldozata, 1635 körül
26. Ábrahám áldozata, 1635
27. A szőlőmunkásokról szóló példabeszéd,1637
28. Herman doomer, 1640
29. Baartjen Maertens Doomer arcképe, 1640
30. A tékozló fiú hazatérése, 1668-1669 körül
31. Dávid és Jonathán, 1642
32. Idős nő kezében szemüveggel, 1643
33. Rembrandt anyja mint Hanna, a bibliai prófétenő, 1631
34. Raffaello rajza Rembrandtról Balthazar Castiglione portréja nyomán
35. Idős férfi arcképe, 1643-1645 (?)
36. Gyermek bölcsőben, 1645 körül
37. A Szent Család, 1645
38. Danaé, 1636
39. A Szent Család és a kép részlete, 1640
40. Idős férfi karszékben, 1652
41. Idős hölgy arcképe, 1650
42. Vörös ruhás aggastyán képmása, 1654
43. Öreg zsidó arcképe, 1654
44. Olvasó idős, 1655
45. Idős hölgy arcképe, 1654
46. Öregasszony képmása, 1654
47. Adraien van rijn képmása, 1654
48. Önarckép, 1652
49. Saskia (?) tükör előtt, 1630-as évek
50. Fiatal nő fülbevalót próbál
51. Bethseba Dávid király levelével, 1654
52. Hendrickje stoffels
53. Jézus és a szamarai sszony, 1658
54. Jézus és a szamarai sszony, 1659
55. Arisztotelész Homérosz mellszobrával, 1653
56. Hámán, Eszter és Ahasvérus, 1660
57. Szakállas férfi, 1661
58. Jeremiah de Decker költő arcképe, 1666
59. A tékozló fiú hazatérése, 1668-1669
60. Dávid és Uriás, 1665
61. A posztóscéh elöljárói, 1662