Főkép

Párhuzamos, átjárható világokról számtalan regényben és novellában írtak már. Ám amikor először olvastam J. K. Rowling első, világsikerű könyvét, majd a moziban is megnéztem a Harry Potter és a bölcsek kövének filmváltozatát, a vasútállomáson világot váltó varázslótanoncokról rögtön Douglas Adams utolsó előtti befejezett regénye ugrott be.

Az Ázgard ugyanis Adams/Dirk Gently univerzumában egyazon térben létezik, mint a mi földi világunk, a Valhallába pedig a Saint Pancras pályaudvaron át vezet az út. Vagyis a kettő voltaképpen egy és ugyanaz, csupán a dolgok struktúrája eltérő némileg. S hogy hogyan kerülünk a germán istenek lakhelyére? A válasz roppant egyszerű. A lélek hosszú, sötét teadélutánjának cselekménye két isten, Odin és Thor körül forog.

Thor, akit a repülőtéri bürokrácia - valljuk be, jogosan - megakadályoz abban, hogy Oslóba repüljön, haragjában hatalmas rombolást végez egy heathrow-i terminálon. Arra azonban gondosan ügyel, hogy az emberek meg ne sérüljenek. Ám még ez előtt megismerkedik Kate Schechterrel, akinek amerikaiként a legnagyobb baja a brit szigetekkel az, hogy az ottani pizzériák nem hajlandók házhoz vinni a megrendelt ételt.

Amíg Kate a repülőtéri robbanás után öntudatlanul fekszik a kórházban, az ugyancsak sérült Thort átköltöztetik. A lányt viszont hajtja a kíváncsiság, és nyomozásba kezd a furcsa küllemű és még furcsább szokásokkal bíró férfiú után. Csakhogy a nyomozás valójában a holisztikus módszerekkel dolgozó Dirk Gently szakmája, aki végtelen kényelmessége és feledékenysége folytán elhanyagolja kötelességeit, egyik (pillanatnyilag egyetlen) kliensével pedig horrorisztikus kegyetlenséggel végeznek, mielőtt Gently begyűjthetné a beígért, hatalmas honoráriumot.

Arra persze nem kell sokat várni, hogy a főbb szereplők történeteinek szálai egybefonódjanak. Adams poétikájának, írói felfogásának egyik lényegi eleme, hogy a „minden mindennel összekapcsolódik” elvet a gyakorlatban is érzékeltesse. Még Gently felmondott titkárnője, valamint rettegett hűtőszekrénye is szerepet kap az események alakulásában, a véletlen egybeesések bősége pedig az íróin túlmutató szerkesztettséget sugall.

Annak idején a kritika közel sem akkora lelkesedéssel fogadta a második Dirk Gently-kötetet, mint elődjét. Ítéletük ráadásul sok szempontból megalapozott. Jóllehet a regényt mindvégig az Adamstől megszokott színvonalú abszurd humor jellemzi, s a szöveg a mondatok szintjén bővelkedik a váratlan megoldásokban, a cselekményvezetés nem túlzottan változatos. A jellemábrázolás árnyalatlanságáról talán jobb nem is beszélni.

A könyvet ennek ellenére nehéz letenni, de végtére is nem drámaiságot, vagy plasztikus, valósághű karaktereket várunk egy komikus - a sci-fi, a fantasy, a mitológia, a krimi és még ki tudja mennyi más műfaj határait folyton-folyvást átlépő - regénytől. Aki Adamset szereti, nem hinném, hogy komolyan csalódhatna benne.

Kapcsolódó írások:

Galaxis útikalauz stopposoknak (DVD)
Galaxis útikalauz - a tévésorozat (2 DVD)