Főkép Immáron kilencedjére találkozunk Lawrence Block közkedvelt betörőjével, és a legtöbb sorozathoz hasonlóan a Rhodenbarr-szériára is igaz, hogy ezen a ponton már nem érheti meglepetés a címszereplő kalandjait kicsit is ismerő befogadót.
 
A veterán New York-i szerző pehelykönnyű, de egyáltalán nem súlytalan betörős regényei a klasszikus krimiket idéző bonyodalmaknak köszönhetően egyszerre kínálnak az olvasónak intellektuális izgalmat, és a bohókás előadásmódnak hála vidám olvasmányélményt – Block ezen regényei tehát a tiszta szórakoztatást célozzák meg.
 
Természetesen nincs ez másként A betörő, aki zabot hegyezett esetében sem, amelynek sokszereplős cselekménye egy legendás és rejtőzködő író körül bonyolódik.
 
Az irodalmi ügynök, Anthea Landau árverésre szeretné bocsátani a szerző levelezését, amit a nyilvánosságot kerülő művész értelemszerűen nem vesz jó néven.
Bernie pontosan abból a célból érkezik a Paddington Hotelbe, hogy meglovasítsa a szóban forgó papírokat, de ahogyan az a mozgalmas életű antikvárius-bűnöző életében lenni szokott, az események sajátos fordulatot vesznek, és a teleírt lapok helyett Ms. Landau holttestét találja meg.
 
Később bekerül a képbe pár ékszer és néhány gyanús alak is, de Rhodenbarrnak bőven van már annyi rutinja, hogy különösebb ingerültség nélkül is tudja kezelni a szituációt.
 
Block dörzsölt hőse mindig megbirkózik az éppen aktuális helyzettel, bármennyire kilátástalannak tűnjék is az, és Bernie ezúttal is a tőle megszokott könnyedséggel vezeti elő és göngyölíti fel az egyre jobban tekeredő ügyet.
 
Bár a regényben kisebb hangsúlyt kap (legalábbis máshogyan valósul meg) a betörős kötetek állandó összetevőjének tekinthető románc, a bejáratott helyszíneknek (mint a Barnegat Könyvesbolt, a Bum Rap és a több korábbi kalandból ismerős szállodai közeg) és a régi barátként üdvözölhető mellékszereplőknek hála hamar megbizonyosodhatunk afelől, hogy hamisítatlan Rhodenbarr-regényhez van szerencsénk.
 
A Salingert csak áttételesen, a cselekmény fókuszpontjában lévő író alakjával megidéző könyv nem olyan nyíltan önreflexív, mint a krimi műfajával szellemes játékot űző előző kötet (A betörő, akit temetni veszélyes), de szépen illeszkedik abba az ívbe, amit Block a széria során felrajzolt.
 
A sorozat harmadik darabja óta a regényekben rendre valamilyen művészt-műalkotást középpontba állító szerző, miután lerótta a tiszteletét az otthonául szolgáló zsáner előtt, A betörő, aki zabot hegyezettben a tágabb értelemben vett írás hivatása előtt hajt fejet.
 
A szerző magyarul eddig megjelent művei:

Matt Scudder:
Az apák bűnei
Az apák bűnei
A pusztítás és teremtés ideje
A halál völgyében
Döfés a sötétben
Nyolcmillió halál
Ha a szent kocsma is bezár
A penge élén

J.P. Keller:
Bérgyilkos
Bérgyilkos a célkeresztben
Bérgyilkos mindörökké
Bérgyilkos inkognitóban

Bernie Rhodenbarr:
A betörő, aki parókát viselt
A betörő, akit szekrénybe zártak
A betörő, aki szeretett Kiplinget idézni
A betörő, aki Spinozát olvasott
A betörő, aki úgy festett, mint Mondrian
A betörő, aki eladta Ted Williamst
A betörő, aki Bogartnak képzelte magát
A betörő, akit temetni veszélyes
A betörő, aki zabot hegyezett

Kapcsolódó írás:A betörő, akit Bernie Rhodenbarrnak hívnak

Részlet a regényből