Főkép

Elsőre egészen megdöbbentőnek tetszhet a „Mozart és az erdélyi nemesi falvak zenéje” hangversenycím által sugallt parallelizmus, ám ha valaki behatóbban ismeri a zene történetét, tudhatja, hogy a műzene és a népzene, ha átjárható nem is volt soha, sokáig egymásból táplálkozott, és amit az egyik stilizálva átvett a másikból, az a másikba később úgymond közérthetőbb, emberközelibb formában került vissza.

A romantika azonban szép lassan erodálta a két világ közötti átjárót, és az operaházakba és koncerttermekbe kényszerítette a „komoly” zenét, az alapvetően improvizációtól mentes ornamentika megválasztása feletti döntésjogot pedig szinte teljességgel a karmester kezébe adta.

Így aztán a régizenei praktikákban kevésbé, vagy egyáltalán nem jártas közönségnek mégiscsak felettébb izgalmasra sikeredett a Muzsikás Együttes és az Óbudai Danubia Zenekar közös próbálkozása, hogy ismét egyértelművé tegye, jól kiválasztott egymás mellé illesztésekkel szemléltesse a közös gyökereket és/vagy az egymásra hatást.

Igaz ugyan, hogy a K510 jegyzékszámú Divertimento kivételével - melyet a nagyzenekar és a népi együttes előbb felváltva, részletekben, majd együtt zenélve adott elő - nem felfedezhető tényleges témaegyezés, a nemesi kúriák népi hagyományban megőrzött táncmuzsikái és a mozarti művek közti átmenet lélegzetelállítóan természetesnek és simának hatott.

Ám nem szabad elfeledkezni a ragyogó interpretációkról sem. Muzsikásékat lényegében felesleges bemutatni, hiszen egyértelműen műfajuk legkiválóbb előadói közé tartoznak, komoly diszkográfiával és rajongói táborral.

A már korábban is sokszor bizonyított Óbudai Danubia Zenekar viszont egészen éretten és csodálatosan adta elő egy korai C-dúr szimfónia (K200) negyedik és - vagyis különösen - a Prágai szimfónia (K504) harmadik tételét, valamint a koncertmester, Kuklis Gergely közreműködésével megszólaltatott G-dúr hegedűverseny (K216) zárótételét.

A D-dúr divertimento (K251) voltaképp nem hangversenyterembe kívánkozott a zenekar előadásában, hanem inkább egy nemesi palotába, ami az én szememben egyáltalán nem hiba, hanem mindenekelőtt a hangulati hitelesség bizonyítéka.
És hasonló mondható el a vidám Hat német táncról is (K571), ami mellékesen sokkal közelebbi rokonságban áll a korabeli török zene által ihletett próbálkozásokhoz, no meg a későbbi keringőkhöz, mint bármiféle erdélyi muzsikához, valahogy mégsem rítt ki a többi darab közül.

Úgy érzem, szükség van tehát az efféle „tanító jellegű” koncertekre, jóllehet engem elsősorban az előadás nagyszerűsége ragadott meg, és mihamarabb szívesen meghallgatnám a zenekar egy újabb - ezúttal önálló, és teljes műveket megszólaltató - Mozart-hangversenyét.

Eddig az Óbudai Danubia Zenekar alábbi felvételeiről írtunk:
Dohnányi Ernő: Szvit nagyzenekarra, Ruralia hungarica, Amerikai rapszódia (CD)
Johannes Brahms: Hungarian Dances Nos. 1–21 (CD)
Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Kodály Zoltán: Clip (DVD)

Eddig W. A. Mozart alábbi műveiről írtunk:
Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concertos No. 22, K482 & No. 23, K488 (CD)
Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concertos No. 18, K453 & No. 19, K459 (CD)
Wolfgang Amadeus Mozart: The Symphonies Vol. VI. (CD)
Wolfgang Amadeus Mozart: Violin Concertos Nos. 2, 3 & 5 (CD)
Wolfgang Amadeus Mozart: Szöktetés a szerájból (DVD)
Wolfgang Amadeus Mozart: A varázsfuvola (2 DVD)

Kapcsolódó írások:
Koncert: Danubia Szimfonikus Zenekar - 2006. február 7., Zeneakadémia
Koncert: A Danubia Szimfonikus Zenekar romantikus hangversenye, Zeneakadémia, 2006. április 14.
Koncert: Danubia Szimfonikus Zenekar, Zeneakadémia, 2006. december 9.
Koncert: Óbudai Danubia Zenekar, Muzsikás Együttes – MuPa, 2008. szeptember 28.
Koncert: Óbudai Danubia Zenekar: A szecesszió zenéje - 2008. december 6., Zeneakadémia
Koncert: Óbudai Danubia Zenekar: Magyar Szimfonikus Körkép – 2009. január 31., Művészetek Palotája
Rost Andrea: …che cosa e amor… (DVD)
Jaques Loussier Trio: Mozart Piano Concertos 20/23 (CD)
Mozart For My Baby (CD)
Maynard Solomon: Mozart

Életrajz:
Wolfgang Amadeus Mozart életrajz