FőképRenny Harlin nehéz helyzetben volt 1996-os, A kincses sziget kalózai című filmje (véleményem szerint is) megérdemelt bukása után. Az efféle malőrt nem igazán díjazzák Hollywoodban, és a veszteség feledteti a korábbi sikerek profitját.
Szerencsére a felsőligás terveket dédelgető New Line Cinema stúdió Ted Turner anyagi támogatásával éppen sikerfilmet keresett, és áldásukat adták Harlin következő ötletéhez. Sőt, mi több, szemrebbenés nélkül kifizettek négymillió dollárt a forgatókönyvért – ez azért még arrafelé sem mindennapos dolog (elvégre az Elemi ösztön is csak hárommilliót ért).

A finn rendező ilyen háttérrel már nem is hibázott, és elkészítette addigi életművének – a Ford Fairlane kalandjai opusz utáni – legjobb darabját.
A főszerepet természetesen feleségére osztotta, de szavam sem lehet a választás miatt, elvégre az Oscar-díjas Geena Davis parádés alakítást nyújt ebben az összetett szerepben (bámulatos, miként jelenik meg már-már csúnya nőként az egyébként csinos színésznő).

Ő játssza ugyanis a szürke kisegérként létező vidéki tanítónőt, akire nyolc évvel korábban találtak rá a tengerparton, és aki jótékony amnéziájának köszönhetően semmire sem emlékezik a múltjából.
Boldog tudatlanságban él férje és kislánya társaságában, egészen addig, míg el nem jön a karácsony, és vele az ünnepi felvonulás, ahol anyu a télapó oldalán mosolyog a tömegre és a tévékamerába.
Bűbájos kép, de sajnálatos módon a látvány heves érzelmeket vált ki pár emberből, és a filmből hátralévő kilencven perc ezeket az elszabadult indulatokat dokumentálja.

Az Utánunk a tűzözön az elsők között szakított a nők másodhegedűs mivoltával az akciófilmekben (persze azért ott volt évekkel korábban a Nikita), és helyezte középpontba a vérprofi bérgyilkosnőt, aki kettős személyisége ellenére sem adja fel, és némi ráhatás után véres ösvényt vág a múltja és jelene közé álló rosszfiúk soraiba.
Megérte Davis nyolc hónapos felkészítése, látszanak az izmai, és úgy fogja a fegyvereket, hogy elhisszük, valóban mesteri módon kezeli azokat.
Ellenben segítőjéről hamar kiderül tehetségtelen mivolta, így a „rettenthetetlen” magánszimat (Samuel L. Jackson mókás alakításával) menetrendszerű megmentése is az ő feladata lesz.

Kimondottan látványos akciójelentek (amelyek többségét dublőr nélkül forgatták) keverednek humoros beszólásokkal, miközben tanúi lehetünk Davis külső-belső átalakulásának.
De hosszasan sorolhatnám az olyan jópofa jeleneteket, mint az öntisztogató öleb kommentálása, Davis vodkaivó technikája, vagy Jackson kényszerű távozása a mozgó autóból és pihenése a flaszteren, vagy nevetséges önvezérlő danászása.

Ha mindehhez még hozzáveszem a túlórázó pirotechnikusokat, akkor tényleg minden adott az időről-időre történő megtekintéshez, és nem kell félnünk, ez a mozi semmit sem kopott az eltelt évek alatt. Tisztes iparosmunka, sok akcióval és humorral.

A DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar (DD 5.1), angol (DD 5.1)
Kép: 2,35:1 (16:9)
Felirat: magyar

Extrák:
Filmelőzetes