Főkép

Luc Besson hűséges alkat. Eddig minden filmjéhez Eric Serra komponált kísérőzenét, kedvenc színészei közül pedig Jean Reno az, aki leggyakrabban feltűnik az Amerikát megjárt, de mára önállósodott, saját stúdióval rendelkező francia rendező filmjeiben. Nagy szerelme még a száguldás, amit a számos taxis, autós akciófilmből is kikövetkeztethetünk. 1997 és 1999 között ugyanakkor egy ukrán származású modellből lett színésznő, Milla Jovovich dobogtatta meg leginkább a szívét. Olyannyira, hogy e rövid időszakban nem csupán két nagyszerű filmet készítettek együtt, hanem házastársként is boldogították egymást.

Jovovich kisasszony, a Visszatérés a Kék Lagúnához, a Zoolander - A trendkívüli, és a Kaptár két ez idáig elkészült részének hősnője inkább szépnek, mint különösebben tehetségesnek mondható. A thrillerek, az űrfantázia és a világmegmentős katasztrófafilmek ügyesen, sőt, zseniálisan összegyúrt egyvelege viszont, melyben a modell tökéletes arányú idomai mellett kiválóan érvényesülhet az autós és űrhajós üldözések izgalma, valamint a korszerű akciófilmek humora, nem kíván meg feledhetetlen alakításokat.

Hasonlóképp a Drágán add az életed és sok más jól ismert akciódarab kemény fickója, Bruce Willis, valamint a művészfilmekben rendkívüli teljesítményekre képes, a kommersz szórakoztatásban ellenben - a Harry Potter és az azkabani fogoly kivételével - többnyire a főgonosz szerepére kárhoztatott Gary Oldman szintén azt a figurát adják, amit megszoktunk tőlük: vagyis amilyen skatulyába behúzták őket.

Ám egészen nyilvánvaló, hogy pontosan ez volt Besson koncepciója, vélhetőleg azért, hogy a közönségcsalogató nagy nevek akár sablonosnak is titulálható játéka ne vonja el figyelmünket az ügyes vágói és rendezői fogásokról. Az ötödik elemet ugyanis a képi megoldások teszik egészen feledhetetlen, sokadszorra is élvezetes, pergő alkotássá. Az, ahogy Besson szinte minden snittet valamiféle metonimikus vagy metaforikus kapcsolattal köt a következőhöz, és ahogy a zenével mintegy egybefogja a különböző, egymással párhuzamosan - más esetben talán bántóan egysíkú akcióelemekből - kibomló cselekményszálakat, az ötletgazdagságukban is tudatos, nagy szórakoztatók közé emeli a film szellemi atyját és megvalósítóját.

Kifejezetten fantáziadúsnak mondhatók még az űrhajók és az űrlények, jóllehet nem egy közülük egészében vagy bizonyos elemeiben a legismertebb tudományos fantasztikus filmek és űroperák elemeire emlékeztet, és nem egy jelenetről ugyanígy a filmtörténet sci-fi vonalának népszerű momentumai, például Fritz Lang Metropolisának felhőkbe törő városa jut eszünkbe. Utolsóként, ám a legkevésbé sem utolsó sorban, Eric Serra kissé arabos muzsikáját érdemes megemlíteni, mely mintha egy egész dimenzióval gazdagítaná az amúgy is remekbe szabott alkotást.

Jómagam számtalanszor megnéztem már a filmet, és rendre lenyűgöz a nagyszerű vágás, a színes akció, de meg a Csillagok háborújának twilekjeit idéző kék díva, Plavalaguna elsöprő magánszáma is, és úgy hiszem, még sokáig nem fogok beleunni, és gyakran leveszem a polcról a DVD kiadást, hogy ismét átadhassam magam e, felületesebb ítészek számára talán sekélyesnek tűnő, állandó filmtörténeti utalásaival mégis teljes intellektusomat megmozgató, mozgalmas és élvezetes akciófilm élvezetének.

A kétlemezes extra változat magyar DVD-kiadásának extrái:
Előzetes
Werkfilm (Így készült...)
Kisfilmek
Képgaléria

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar (DD 5.1, DTS), angol (DD 5.1, DTS)
Felirat: magyar, angol
Kép: 2,35:1 (16:9)