Főkép

ekultura.hu Az új albumotok címe: Legacy, vagyis örökség, ami jelképesnek tűnik. Miért ezt a címet választottátok?

Enid Williams Azt hiszem, azért, mert harmincévesek vagyunk. Az örökség olyasmi, ami megmarad utánunk, mi pedig szerettük volna valamiképp megünnepelni ezt a mérföldkőnek számító pillanatot.
El sem hisszük, hogy a zenekar már ilyen régóta működik. Amikor belefogtunk, elképzelni sem tudtuk volna, hogy még harminc év múltán is ezt csináljuk majd.

Különösen szokatlan ez egy női zenekar esetében. Persze ma is összeállnak női csapatok tizenévesekből, de sosem volt különösebben sok ilyen csapat. Úgy értem olyan, amelyik hangszeren játszik.
Ha pedig mégis alakul ilyen, készítenek egy vagy két albumot, aztán feloszlanak. Mondjuk, az egyikük gyereket szül, vagy valami hasonló okból.

Ezért nem könnyű folytatni, amikor már idősebb az ember. Nem lehet vele sokat keresni, de mi nem adjuk fel.

ekultura.hu Ha jól tudom, felléptetek a hatodik Női Metal Torkok (Metal Female Voices) fesztiválon. Hogy érzed, mennyire illetek bele az ottani együttesek közé? Elsősorban a manapság divatos, női énekessel felálló metal zenekarokra gondolok.

Enid Williams Azt hiszem, a klasszikus rockfesztiválokkal, a thrash metal fesztiválokkal ellentétben, még ha azok többnaposak is, lévén hogy a női metal torkok határozzák meg a fesztivált, eleve többféle stílusra lehet számítani.

A legnagyobb különbség köztünk, és a női énekessel felálló egyéb csapatok, különösen a
skandináv együttesek között az, hogy ott kifejezetten az operajellegű hang dominál. Aztán hallani még ilyesmiket is [hörög], mi ellenben sokkal tradicionálisabbak vagyunk, mivel rockosan énekelünk, és sem a hörgés, sem a magas, operai hang nem jellemző ránk.

Jómagam tizennyolc és fél évre otthagytam a zenekart a pályánk közepén, aztán ismét beszálltam, közben pedig ténylegesen énekeltem operát egy rövid ideig. Amihez persze énekórákat vettem, így aztán megtanultam abban stílusban is énekelni. De a Girlschoolban egészen másképp énekelünk, mint a legtöbb női énekes.

ekultura.hu Másrészt két híres férfihang is megszólal az új albumotokon: Lemmyé és Ronnie James Dióé. Honnan jött az ötlet, hogy felkérjétek őket a közreműködésre?

Enid Williams Ó, egyszerűen csak valami különlegessel akartuk megünnepelni a harmincadik évfordulót. A puszta tényt, hogy ilyen sokáig megmaradtunk a rengeteg nehézség ellenére.
Hozzáláttunk az album elkészítéséhez, és már megírtunk néhány dalt különböző stílusokban, amelyekkel a pályafutásunk során próbálkoztunk, és új ötletekkel is előálltunk, aztán úgy gondoltuk, jó lenne meghívni pár embert, hogy velünk együtt zenéljenek, hiszen mégiscsak ünnepelünk.
Olyan volt ez, mint egy parti. Olyasmi, amivel valami fontos dolognak állítunk emléket.

Már az album közepén jártunk, mielőtt bármi hasonlóval próbálkoztunk volna. Aztán rövid időre szünetet tartottunk, Kim pedig felhívta Eddie-t. Épp a „Metropolis”-t játszottuk fel, Kim pedig felvetette, hogy milyen jó lenne, ha Eddie játszana a számban.
Eddie ráadásul nem messze lakik Kimtől. Aztán Jackie e-mailezett Phil Campbellnek, mert ha Eddie játszik, egyértelmű, hogy Philnek is ott a helye. Aztán eszünkbe jutott, hogy ha már Eddie és Phil játszik velünk, Lemmyt sem hagyhatjuk ki.

Miután kiszálltam a Girlschoolból, adtam egy koncertet a Twisted Sisterrel a Marquee-ban. Pár évvel korábban pedig interjút is készítettem velük, mert akkoriban az előzenekarukként léptünk fel, és e-maileztem nekik, hogy jó lenne, ha velünk játszanának.

Aztán Denis küldött egy e-mailt annak a dobosnak, aki a mi előzenekarunkban játszott 1981-ben, később pedig beszállt az AC/DC-be, aztán a Dio-ba.

Csupa olyan emberekről beszélek, akikkel egy színpadon játszottunk. Játszottunk a Sabbathtal, a Deep Purple-lel, az Iron Maidennel, mindenkivel.
Lehet, hogy nem nevezhetjük őket a barátainknak, de nagyjából ugyanakkor kezdték, mint mi, együtt turnéztunk, és úgy érzem, hogy tisztelnek minket. Mi meg felvetettük, hogy lenne-e e kedvük játszani az albumunkon.

Egyszerűen megtörtént a dolog. Nem terveztük meg előre. Felkértünk néhány embert, aztán felkértünk még néhányat, és ragyogóan alakult minden.

ekultura.hu Említetted, hogy több együttessel is koncerteztetek együtt. Ki volt a kedvenc turnétársad?

Enid Williams Jómagam nem turnéztam mindegyik zenekarral, hiszen mint mondtam, hosszabb időre kiszálltam a csapatból. De… ajaj… ez nagyon nehéz kérdés. A zene vagy a bulizás szempontjából kérdezed?

ekultura.hu Nem is tudom. Mindkettő, vagy bármelyik.

Enid Williams Azt hiszem, zeneileg az a koncert volt a legemlékezetesebb, amikor a Black Sabbath előtt léphettünk fel a Hammersmith Odeonban, ha jól emlékszem, 1980-ban. Dio akkor énekelt először velük.

A bulizást tekintve azt hiszem sok szempontból a Motörhead volt a legjobb partner. Gondolom a Girlschool többi tagja másként válaszolna, mivel én nem szoktam olyan sokáig fennmaradni és bulizni, mint a többiek, de a Motörhead mindig egyenlő partnerként kezelte a többi zenekart.
És ez nem mindenkire jellemző. Ebben az értelemben ők a legjobb turnétársak.

ekultura.hu Tudomásom szerint idén Németországban és az Egyesült Királyságban turnéztok. Miért elsősorban ezt a két országot választottátok?

Enid Williams A lemeztársaságunk és a menedzserünk is német. Ez mindent megmagyaráz. Ezen kívül rendkívül népszerűek vagyunk Németországban, és ez is közrejátszott, ám mivel ott van a bázisunk, logikusnak is tűnt, hogy ott kezdjük a koncertkörutat.
Leszerződtünk a Wacken Records-zal, hatalmas tömeg előtt játszottunk a Wacken fesztiválon, ezért sokan kedvelnek minket ott, és ezért nyilvánvalónak tűnt, hogy ott kezdjünk.

ekultura.hu De ez ugye még nem zárja ki azt, hogy Magyarországra is eljöjjetek?

Enid Williams Dehogy. Eddig nem voltunk teljesen elégedettek az ügynökünkkel, mert szerettünk volna egy kicsit távolabbra is eljutni, nem csak Németországba. Még csak most kezdjük el élőben megismertetni a közönséggel az albumot, egészen jövő nyárig turnézunk majd, de nem akarunk állandóan úton lenni, mert más teendőink is akadnak.

Ha hónapokon át minden este játszanunk kell, egy idő után egyre nehezebb lesz a dolog, és nyilvánvalóan ahogy az ember öregszik, egyre könnyebben elfárad. De még nehezebb ugyanolyan lelkesedéssel játszani, ha folyton csak ugyanazt csináljuk.

Ezért lesznek rövidebb turnék szünetekkel, többször hétvégenként fogunk játszani, például Skandináviában, ahol a városok lakossága egészen kicsi, és minden rettenetesen messze van mindentől.
Szóval lesz olyan, hogy egy hétvégére elrepülünk Svédországba, ott adunk két koncertet két nagyobb városban, aztán vissza, a következő hétvégén pedig jöhet egy másik kisebb lakosságú ország, néhány főváros.

Valószínűleg februárban megint európai turnéra indulunk. Azt nem tudom, hogy melyik országokba jutunk majd el. Voltaképp rengeteg múlik azon, hogy az ügynökségnek milyen kapcsolatai vannak egy adott országban. Mennyire tűnünk népszerűnek ott.

Szóval, ha ismertek Magyarországon egy jó koncertszervezőt meg néhány jó helyet, ahol felléphetünk, az emberek pedig elkezdik e-mailekkel bombázni a menedzsmentünket, hogy Girlschool-koncertet szeretnének Magyarországon, akkor akár ott is kezdhetjük a turnénkat. [nevet]

ekultura.hu Említetted, hogy a zenén kívül mással is foglalkozol. Például asztrológiával. Hogyan kezdtél érdeklődni ez iránt?

Enid Williams Abban a tizennyolc és fél évben sok mindent csináltam. Például írtam, operával és zenés színházzal foglalkoztam.
Aztán valaki adott nekem egy asztrológiai könyvet, én pedig teljesen a megszállottja lettem. Aztán a brit televízióban volt egy asztrológiai műsorom. Ez is érdekel, és az is, hogy az asztrológia szemszögéből írjak rockzenészekről. Mostanában épp ezzel foglalkozom.

ekultura.hu És az asztrológia feltárja a rockzenészek titkait? Hogy miért lesz belőlük sikeres előadó?

Enid Williams Tulajdonképp igen. Az asztrológia egészen bonyolult dolog. Jelképes információval dolgozunk. Nem igazán arról szól, hogy megjósoljuk a jövőt. Magunknak is van beleszólásunk a jövőnkbe, és ez is befolyásolja azt, hogy mi történik majd velünk, de léteznek bizonyos dolgok, amik felett nincsen hatalmunk.

Ha megvizsgáljuk valakinek a horoszkópját, hogy hol álltak a csillagok, amikor megszületett… A te csillagjegyed például micsoda?

ekultura.hu Vízöntő.

Enid Williams Természetesen a teljes horoszkópot kell tekinteni, amikor egy adott személyről mondunk valamit, mert a nap-jegy csupán az egyik tényezője annak, ki ő. De a vízöntők a zodiákus zsenijei.
Olyan emberek, akik kicsit kilógnak a világból. Van bennük valami, ami egy kicsit egyedi, ami egy kicsit más. Olyanok, akik szeretnek a maguk urai lenni. Gyakran egyedül dolgoznak. Szeretnek maguk határozni az életükről. És a barátság is nagyon fontos nekik.

Általában úgy fogják fel az egész világot, mint egyetlen létezőt. Nem szeretik, ha túlságosan elveszik tőlük a levegőt, és nem szertik az olyan embereket, akik túlságosan ragaszkodóak, és akik parancsolgatnak nekik. Önmaguk urai.

Ha az előadók horoszkópját nézzük, az oroszlánok szeretnek a figyelem középpontjában lenni. Ezért rengeteg oroszlán szerepel színpadon, legyen szó színészetről, zenélésről, vagy bármelyik más művészeti formáról, mert szeretik, ha nézik, csodálják, és bókokkal halmozzák el őket.
Szóval sok oroszlán azért vonzódik az előadóművészetekhez, mert ez olyan terület, ahol tündökölni tudnak.

A halaknak, és általában az olyan embereknek, akik a Neptunusz befolyása alatt állnak, olyasmivel kell foglalkozniuk, ami valamiképp varázslatos. Ami nem mindennapi. Képtelenek heti öt nap egy irodában dolgozni. Szükségük van valami képzeletgazdagabbra, olyasmire, ami egy kicsit különleges.

És így tovább. Az ilyesmik nagyon gyakoriak az olyan emberek horoszkópjában, akik előadóként válnak híressé.
A halak ezen kívül gyakran kifejezetten könyörületesek, ezért nem ritka, hogy a munkájukkal másokon igyekeznek segíteni, például börtönökben vagy kórházakban. Szóval nem lehet kijelenteni, hogy minden hal előadóművész lesz, de ha mindent összerakunk, láthatjuk a teljes személyiséget.

A vízöntők nem szeretik a megszokott dolgokat. Inkább az izgalmat és a meglepetést kedvelik. És persze ha az ember egy együttesben zenél, sosem lehet tudni, mi vár rá másnap. Viszont vannak, akiknek épp erre van szüksége; akik a biztonságra vágynak.

ekultura.hu És az fontos, hogy egy zenekar mikor alakul meg? A csillagjegyük esetleg befolyásolhatja a jövőjüket?

Enid Williams Meg lehet nézni az embereket, és a köztük kialakuló kapcsolatokat. Meg lehet mondani, hogy barátok lesznek-e, vagy állandóan veszekedni fognak-e. Ezen kívül el lehet készíteni az együttes horoszkópját is, és ebből ki lehet következtetni az együttes „személyiségjegyeit” is.

Szóval, aki intelligens és az asztrológiát szintén ismeri, jó napot választ a zenekar alapításhoz. De persze a legtöbb dolog egyszerűen megtörténik, és csak utólag jövünk rá dolgokra, de az asztrológia segíthet jobban megérteni az eseményeket. Némely csillagjegyek jobban képesek együttműködni.

A Girlschoolban sokat veszekszünk, de néha pontosan ez az energia visz előbbre minket. Előfordul, hogy összekapok valamin Jackie-vel, amikor le akarjuk pipálni egymást a dalszerzésben.
De ezt az energiát fel lehet használni arra, hogy valami pozitív dolog jöjjön ki belőle.

ekultura.hu És mit jósolsz a saját zenekarodnak?

Enid Williams [nevet] Asztrológiai jóslatot most nem fogok adni, de létezik valami, amit a Szaturnusz visszatérésének hívunk. Huszonnyolc-huszonkilenc-harminc évenként minden, amit ebben az időszakban tettünk, újraértékelődik.
Megtanultunk valamit, és egy új ciklus kezdődik. Nem ritka, hogy huszonnyolc-harminc évesen házasodunk, kezdünk el komolyan dolgozni, változtatunk valamiképp az életünkön.

Nagyon fontos ez a ciklus, én pedig igen erősen érzem ezt a hatást a zenekarban. Úgy hiszem, hogy most, az ősszel, még foglalkozom egy keveset az asztrológiával, Kim utazgat még egy keveset, aztán folytatjuk a zenélést, és fogalmam sincs, hová fogunk eljutni, de ez az év egyértelműen különleges számunkra.

Nagyon büszkék vagyunk az albumra. Meglátjuk, mi lesz, és ha az emberek még mindig kíváncsiak ránk, szívesen kielégítjük majd az igényeiket.