Főkép

Brian Blade korunk egyik legnagyszerűbb jazz dobosa. Wayne Shorter új kvartettjével került 2001-ben átütően a nemzetközi köztudatba, pedig már 1994-ben tagja Joshua Redman elit négyesfogatának a Moodswingen Brad Mehldau és Christian McBride társaságában vagy éppen 1996-ban Kenny Garrett Pursuance: Music of John Coltrane emléklemezén Pat Metheny és Ron Whitaker oldalán. Feltehetően ennek a közreműködésnek köszönhetően hívja Metheny több koncertre is ’97-ben és ’98-ban új triójába, de végül Larry Grenadier nagybőgős mellett Bill Stewart dobossal megy stúdióba a gitáros 9900 korongját rögzíteni, amelynek remek koncertalbum folytatása a TrioLive.

 

Bár mindeközben Blade olyan hatalmas művészek lemezein is szerepel, mint Joni Mitchell vagy éppen John Patitucci – a teljes lista felsorolásának igénye nélkül –, valamint 1998-ban a saját Fellowshipjét is megalakítja, mégis leginkább a Wayne Shorter Quartet 2002-ben megjelent Footprints – live! korongjával ér fel egy magasabb csúcsra – hogy aztán majd nyolc Grammy-t nyerjen Norah Jones, ugyanabban az évben megjelent Come Away With Me korongjával is. Ez a magaslat azonban alapvetően kollektív, amely együttműködésnek a legújabb opus-a szeptember közepén kerül kiadásra egy physical only háromlemezes kiadványon egy Wayne Shorter fiction társaságában – amiről természetesen nagy örömmel írnánk az oldalunkon.

 

A kortárs improvizatív, tisztán akusztikus kamarazene mesteri négyesét Blade elektromos hangszerekkel, kompozícionális térben, az aktuális alkalomhoz kiválogatott muzsikusokkal igyekszik megvalósítani immáron az ötödik Fellowship lemezén, amelyek soraiba még pluszban bekerült egy gitár-ének előadásra összpontosító, a szövegek alapján teljesen egyértelműen spirituális ihletettségű darab is (Mamma Rosa), amelynek az anyagát élőben is hallhattuk a Müpában 2011-ben.

 

A legújabb Fellowship darab teljesen konzisztens módon adja vissza mind hangzásban, mind a szerzemények minőségét tekintve az eddig történteket, amelynek gyökerei a folk, a blues, a gospel és a modern jazz alapjaikig vezethetők vissza – integráns egységgé gyúrva ezeket az eltérő műfajokat. Dave Devine gitáros néhol lebegő, néhol túlvezérelt akkordjátékai jól illeszkednek Blade akusztikus gitározásához a „Body and Shadow – Noon” kompozíción, a repetitív elemek (a kompozíció mindössze két akkordból áll) a maguk nyugalma mellett egy amolyan szub-domináns érzetet is árasztanak, picit olyan érzetet keltvén a hallgatóban, mintha az űrben szabadon lebegne – kiegészítő hangulatokként érdemes még mellé tenni a lemezen később helyet foglaló „Body and Shadow – Morning / Night” variációit, ha sok oxigénnel képzeljük el ezt a lebegést.

 

A „Traveling Mercies” már címében is arról árulkodik, hogy a Fellowshipnek picit megváltozott a funkciója az utóbbi időben. A 2000-ben megjelent Perceptual eddig zenei értelemben teljesen kimagaslik, Kurt Rosenwinkel gitáros, Dave Easley, valamint Daniel Lanois pedal steel gitárosok együttműködését egyedüli gitárosként megidézni sem tudta Rosenwinkel a következő sorlemezen (Season of Changes) és a Perceptual magaslatai, legalábbis nekünk úgy tűnik, tudatosan épülnek le az akár kisebb amerikai baptista templomokban is előadható zenei irányba, ezen a korongon Blade és a billentyűs Jon Cowherd kompozícióira megformálva.

 

A Fellowship mégis megunhatatlan. Teljesen egyedi hangulatvilágában mindig érdemes elmerülni. Mindazonáltal – a Blade-rajongókon kívül – elsősorban azoknak ajánlom ezt az albumot, akik nem nagy izgalmakra, hanem valami olyan muzsikára vágynak, amire könnyű ellazulni, akár spirituálisan, akár csak egyszerűen.

 

Előadók:

Brian Blade – dobok, akusztikus gitár

Dave Devine – gitár

Jon Cowherd – zongora, harmónium, mellotron

Chris Thomas – bőgő

Melvin Butler – tenorszaxofon

Myron Walden – altszaxofon, basszusklarinét

 

Elhangzó szerzemények:

1) Within Everything

2) Body and Shadow – Noon

3) Traveling Mercies

4) Have Thine Own Way, Lord – Solo

5) Have Thine Own Way, Lord – Band

6) Body and Shadow – Morning

7) Duality

8) Body and Shadow (Night)

9) Broken Leg Days