Főkép

Be kell vallanom: évek óta óriási X-Men rajongó vagyok. Mielőtt megnéztem volna néhány epizódot a jó öreg kilencvenes évekbeli rajzfilmből, soha eszembe sem jutott, hogy képregényt vegyek a kezembe, onnantól kezdve viszont vadásztam mindent, aminek köze volt a mutánsokhoz. Igaz, ami igaz, ma sem számítok éppen szakértőnek, ami a képregényekben felbukkanó számos különböző univerzumot, történetszálat és verziót illeti, de ne feledjük, rajongásomat bőven kielégíthettem a 2000-es években megjelent filmekkel, az X-Men: Evolution című rajzfilmsorozattal (ehhez különösen gyengéd érzelmek fűznek), majd pedig a mozis univerzum rebootját szolgáló Az elsők című filmmel és a folytatásával.

 

Mindezt azért, hogy az egész folyamat már-már a zuhanórepülést is mellőzve földbe álljon a legutóbbi, Apokalipszis történetet megfilmesítő „alkotással”. Az újfent Brian Singer nevéhez fűződő film ugyanis nekem csalódást okozott, kezdve a félresikerült forgatókönyvvel, egészen a színészi alakításokig merészkedve, amelyeknél sokkal, de sokkal jobbakat is láttunk már (pedig aki ismer, az tudja, hogy Michael Fassbenderről ritkán szoktam nem szuperlatívuszokban beszélni!). Tisztában vagyok vele, hogy noha akadnak velem egyetértők, sokak nem osztják ezt a nézetet, ezért nem is mennék bele a részletekbe – egyébként sem ez lenne cikkem fő csapásiránya. Legyen elég annyi, hogy az egyik, ami (valamelyest) megmentette számomra a filmet, az a zene.

 

Nem sűrűn hallgatok filmzenéket, legalábbis nem instrumentális albumokat (a betétdalok értelemszerűen más lapra tartoznak). De akárhányszor mégis a kezembe kerül egy-egy ilyen album, kicsit mérges leszek magamra: miért is nem szántam időt eddig ilyesmire?! Persze az ok egyértelmű: ehhez türelem kell és odafigyelés; ahhoz, hogy az ember igazán élvezni tudja, nem elég csak háttérzeneként hallgatni a mosogatás alatt. Igazán bele kell merülni, hátradőlni, behunyni a szemünket, és ha jól csináljuk, egyszer csak ott találjuk magunkat a csataterén, Magneto, Professzor X és Apokalipszis között, amint a világ éppen a pusztulás határán áll.

 

Csatateret mondok, mert az album egy jelentős része a filmnek ezen jeleneteire reflektál. Ezen darabok közül az egyik legmarkánsabbra maga a főcímzene sikerült, amely, ahogy a korábbi X-Men filmekben is, egyedi animációval társult. A további dallamok főképp Apokalipszis lovasainak összeállását idézik, amely folyamat így vagy úgy, de konfliktussal járt; hogy végül eljussunk a történet csúcspontját képező, mindent eldöntő csatáig. Ezek a zenék nagyszabásúak, monumentálisak, drámaiak, akárcsak maga a főellenség: mély és súlyos hangok dominálnak vonósok előadásában, itt-ott némi kórusénekkel megfűszerezve.

 

Az album maradék kétharmadát kitevő melódiák már sokkal visszafogottabbak, lassúbbak, esetenként lágyabbak is. Némelyikük egy-egy karakter személyes sorsát, tragédiáját tükrözi – ezek „csendes” dallamok, nélkülözik azt a sodrást, amelyet korábban már említettem. Ezek között pedig – ahogy maga a történet bonyolódik – a feszültség fokozódását fejezik ki a hangszerek, mindegyik azt mondja nekünk: itt valami készül. Bár ilyen módon jól elkülöníthető kategóriákba oszthatóak az albumon szereplő számok, mégis egységet alkotnak, nemcsak zeneileg és a történet szempontjából logikus sorrendben követik egymást, de a visszatérő motívumok is biztosítják az összetartozásukat.

 

 

Összességében az X-Men – Apokalipszis filmzenéje nem az a „muszáj mindenkinek meghallgatnia” típusú, sodró erejű album, talán még igazán kiemelkedő alkotást sem találtam rajta. Mégis, egyáltalán nem érdemes félrerakni, és szemet hunyni felette. Az instrumentális zene kedvelőinek élvezetet nyújthat a változatossága miatt, az X-Men rajongóknak pedig – akár tetszett nekik a legújabb film, akár nem – mindenképpen kötelező darab, hiszen nemcsak az apokalipszis, de a teljes mutánsuniverzum hangulatát is elhozza nekünk.

 

A lemezen elhangzó tételek listája:

1. Apocalypse

2. The Transference

3. Pyramid Collapse / Main Titles

4. Eric`s New Life

5. Just a Dream

6. Moira`s Discovery / Apocalypse Awakes

7. Shattered Life

8. Going Grey / Who the F are You?

9. Eric`s Rebirth

10. Contacting Eric / The Answer!

11. Beethoven Havok

12. You Can See

13. New Pyramid

14. Recruiting Psylocke

15. Split them Up!

16. A Piece of his Past

17. The Magneto Effect

18. Jet Memories

19. The Message / Some Kind of Weapon

20. Great Hero / You Betray Me

21. Like a Fire

22. What Beach?

23. Rebuilding / Cuffed / Goodbye Old Friend

24. You`re X-Men / End Titles

25. Rest Young Child (Vocal Version)