Főkép

Mai fejjel nézve bámulatos, milyen sokáig tartotta magát Amerikában a „sztárrendszer”, illetve milyen sokáig maradtak rivaldafényben a sztárok. Az ellenben elszomorító, hogy az egykori fénylő csillagokra manapság már legfeljebb a nagyszülők és a régi filmek szerelmesei emlékeznek. Marlene Dietrich, Jean Gaben, Fred Astaire vagy Charlie Chaplin… évente ha egyszer képernyőre kerülnek, moziban pedig legfeljebb akkor láthatjuk valamelyik filmjüket, ha befizetünk az ország egy-két ilyesmivel foglalkozó filmszínházába. Értem én, hogy a többség számára az ilyen régi, gyakorta fekete-fehér produkciók unalmasak, a szereplők helyenként élettelenek, az alkalmazott látványosságok pedig már egy kisiskolás ingerküszöbét sem tudják felpiszkálni, de ezek a filmek közös kulturális örökségünk részét képezik, és ha az alapműveltséghez hozzátartozik Shakespeare királydrámáinak ismerete, akkor, úgy gondolom, van pár film, ami szintén kikerülhetetlen.

 

A Warner régi filmzenéket idéző sorozata most egy meglepően kevés filmszerepet magáénak tudható csillagnak szentelt egy korongot. Az amerikai Grace Kelly annak ellenére írta be ugyanis magát a filmtörténelembe, hogy csupán 11 alkalommal tűnt fel neve a stáblistán (valamint néhány tévésorozatban) – ezek között viszont olyan klasszikusok vannak, mint a Délidő, a Mogambo vagy a Hátsó ablak. A lemezen található felvételek többsége valódi filmzene, ami alatt azt értem, hogy a zene szervesen illeszkedik a képekhez: erre legjobb példa a Délidő című film, amelyben számtalan alkalommal bukkan fel a főtéma, kezdve rögtön a címlistával.

 

 

Dimitri Tiomkin írta a zenét, Ned Washington a szöveget, a filmben pedig Tex Ritter  country énekes adja elő a „The Ballad of High Noon” számot (ezt időnként „Do Not Forsake Me, O My Darlin” címen is emlegetik).  A lemezen hallható Délidő zenéjét csak csodálni tudom, bámulatos, micsoda munkát végzett Tiomkin, hiszen a főtéma majd minden tételben felbukkan, egymástól teljesen eltérő hangulatokat idézve. Nem csoda, hogy kora egyik legjobb zeneszerzőjeként tartották számon.

 

Az ezt követő pár filmzene már nem okoz ekkora katarzist, részben annak köszönhetően, hogy csupán egy-két betét erejéig jutnak szóhoz, másrészt pedig ezeket a filmeket kevesebb alkalommal láttam, mint az 1953-as westernt. Persze ettől még ezek sem gyengébbek, azt a funkciót például tökéletesen teljesítik, hogy felidézzék a hozzájuk tartozó filmeket. Érdekes, hogy a három Alfred Hitchcock mozihoz készült zene mennyire mentes bármiféle feszültségtől, izgalomtól (kivéve az utolsó öt másodpercet); kis túlzással tipikus ötvenes évekbeli filmzenék – mondjuk erre is jó ez a válogatás, mert visszaadnak valamit abból a hangulatból, ami ezt a kort jellemezte. Ja és ne felejtsük el A hattyú című film zenéjének elejét, amelynek hallatán szerintem minden magyar felkapja a fejét.

 

A sorból kilóg Grace Kelly utolsó filmje, ami műfaját tekintve musical és komédia, így cseppet sem meglepő módon nemcsak filmzenét tartalmaz, hanem számos slágert énekkel, zenekarral és minden hasonlóval együtt. A zenét és a szöveget Cole Porter írta, s olyan ismert énekesek működtek közre, mint Bing Crosby vagy Frank Sinatra, és persze ne feledkezzünk meg Louis Armstrongról sem, aki zenekarával együtt játszik a filmben.

 

 

Azt hiszem, a jövőben is figyelni fogom ezt a CD sorozatot, mert rég elfelejtett filmeket idéz fel bennem, és mi tagadás, időnként kifejezetten jólesik nosztalgiázni.

 

A lemezen elhangzó számok listája:

Délidő (Dimitri Tiomkin)

1. Do Not Forsake Me - Main Title

2. The Depot

3. They`ve Pardoned Frank Miller

4. About Frank Miller / Do Not Forsake Me

5. Kane Warns Helen

6. Havrve Confronts Helen

7. Nearly Train Time / Do Not Forsake Me

8. Two Minutes to Twelve

9. Miller Gang Hits Town

10. First Shots Fired

11. Frank Miller Shot / Finale / Do Not Forsake Me

 

Mogambo

12. Mogambo Main Title

13. Comin` Through the Rye

 

14. Dial M for Murder (Theme)

15. Juke Box # 6 (From "Rear Window")

16. To Catch a Thief (Main Title)

17. Ouverture (From "The Bridges At Toko-Ri")

18. Main Title / Europe 1900 / Telegram (From "The Swan")

19. Ballroom Waltz (From "The Swan")

 

High Society

20. High Society Overture

21. High Society Calypso

22. Who Wants to Be a Millionaire

23. True Love

24. Now You Have Jazz