Főkép

Halála óta Michael Jackson második olyan albuma jelenik meg, amelyen a korábbi lemezekről lemaradt, ebben a formájukban és/vagy hivatalosan nem, legfeljebb az interneten szivárogtatva terjesztett felvételek hallhatók. Összesen nyolc. Alig több, mint félórányi időtartamban. Egy CD-re ennek a kétszerese is bőségesen ráférne, de akik emlékeznek még a bakelit lemezek fénykorára, jól tudják, hogy nem volt ritka ez a hosszúság, és valójában nem is kell sokkal több ennél; aki pedig a letöltéseken és streameken nevelkedett, valószínűleg nem is feltétlenül érti, mire jó, ha valaki albumokba gyűjti és úgy adja ki a felvételeit. Tulajdonképp ez az anyag sem elsősorban fizikai hanghordozóra terveztetett, egy-két megszállott számára mégis sokat jelenthet még, hogy ténylegesen kézbe foghatja a korongot.

 

A számokat végighallgatva minden más előtt az tűnik fel, mennyire egységes, hangzását tekintve mennyire korszerű a lemez, mintha nem tíznél is több esztendő szétszórtan készült darabjai lennének. Ám mielőtt bárki áradozni kezdene, milyen hatalmas zseni volt is Michael Jackson, és mennyire megelőzte a korát, szeretnék rámutatni arra a nem elhanyagolható tényre, hogy az album producere ugyanaz a Timbaland volt, aki Justin Timberlake két 20/20 Experience-ét is jegyzi, így viszont már cseppet sem meglepő a modernség, és az esetleges hasonlóságok jelenléte. Kizárólag az éneket tekinthetjük autentikusnak, ám még ennek „eredetiségében” sem lehetünk teljesen biztosak, egy keverőpult ugyanis kifejezetten sok mindenre képes. És mégis összetéveszthetetlen a hang és a stílus, a szerzemények pedig talán még olyanoknak is tetszenek, akik amúgy nem vallanák magukat rajongónak. Mert Michael Jackson mindenféle belepiszkálástól, áthangszereléstől, részleges újraértelmezéstől függetlenül csupa végletesen fülbemászó és hatásos dallal állt elő, és az, hogy ezek közül nem mindegyik fért fel valamelyik albumra, még nem jelenti, hogy ne válhatna belőlük egészen hatalmas sláger. Már ha manapság bármiből sláger válhat még…

 

Viszont vitathatatlanul rendkívüli érzék kell ahhoz, hogy egy nagy lépésekben mozgó akkordfelbontásból valaki első hallásra olyan lenyűgöző számot kerekítsen, mint a „Slave To The Rhythm”, melynek itt hallható változata minden várakozást felülmúl. (Igaz, ez épp nem Jackson-kompozíció). Vagy hogy két akkord váltakoztatásával és egy elképesztően egyszerű, bár kissé aszimmetrikus ritmusból egyszerre feszültségkeltő és ringató dalt kalapáljon össze, ahogy Jackson – ezúttal valóban maga, és szerzőtársak nélkül – tette a „Do You Know Where Your Children Are” esetében. Melynek szövege egyébként akár parányit önéletrajzi vonatkozásúnak is tekinthető. De említhetném a „Loving You”-t vagy a „Blue Gangster”-t is mint az album kiemelkedő pillanatait, de jobban belegondolva nem igazán találni ilyeneket, hiszen a maga nemében minden szám apró remekmű, amit éppoly szívesen hallgat az ember járművön vagy vezetés közben, mint otthon a hifijén.

 

Valószínűleg csak Jimi Hendrix hagyatékából mazsoláztak ilyen sikeresen, legalábbis ami a ténylegesen hátrahagyott felvételeket, és nem koncertek archivált hanganyagait illeti. Végtére is a látszólagos fenntartásaim ellenére meg kell hagyni, hogy Michael Jackson valahol örökérvényű zenét írt és adott elő, és ha a korát nem is előzte meg, még sokáig egészen biztosan korszerű marad – kiemelkedő képességű producerekkel vagy azok nélkül. A kiadó részéről mindenképp méltó tisztelgés az album az öt éve elhunyt, magánéletét illetően sok szempontból visszás vagy aggályos viselkedésű, zenészként ellenben vitathatatlanul a legnagyobbak közé sorolható szerző-előadó előtt.

 

A lemezen elhangzó számok listája:

1. Love Never Felt So Good

2. Chicago

3. Loving You

4. A Place With No Name

5. Slave To The Rhythm

6. Do You Know Where Your Children Are

7. Blue Gangster

8. Xscape

 

Diszkográfia:

Got To Be There (1971)

Ben (1972)

Music & Me (1973)

Forever, Michael (1975)

Off The Wall (1979)

Thriller (1982)

Bad (1987)

Dangerous (1991)

HIStory: Past, PresentAnd Future, Book I (1995)

Invincible (2001)

Michael Jackson’s This Is It (2009)

Michael (2010)

Xscape (2014)