FőképA modern musical és a rock opera műfajában alkotó egyik legnevesebb komponista, Andrew Lloyd Webber báró 2008 márciusában ünnepelte hatvanadik születésnapját.
E jubileum tiszteletére jelentette meg a Decca kiadó a zeneszerző legismertebb műveiből összeválogatott, és klasszikus nagy- és kamarazenekari megszólaláshoz közelítve átdolgozott részleteket.

Jóllehet a saját generációm elsősorban a Jézus Krisztus szupersztár révén ismerte meg Webber munkásságát (vagy az Ian Gillan-féle nagylemez-, vagy a Norman Jewison rendezte filmváltozatban), az igazán átütő és tartós sikert Az operaház fantomja hozta meg Magyarországon. Ahogy voltaképp világszerte is.

Épp ezért nem csoda, hogy a jelen válogatásra ebből az opusból került fel a legtöbb dal, melyek közül a címadó szerzeményt együttesek egész sora, többek között a finn Nightwish és a magyar Ideas is feldolgozta.
Ezen a lemezen a szerző öccse, Julian Lloyd Webber csellista rendkívül izgalmas tolmácsolásában hallhatjuk ezt az immáron örökzöld musical-slágert.

S ha már az örökzöld kifejezést használtam, talán érdemes megjegyezni, hogy Webber muzsikája mindenekelőtt szép és könnyed - olyasmi, amit a beat és a popzene megjelenése előtt a „könnyűzene” titulussal illettek volna.
Egyszóval a Webber életmű többségében nem avantgárd keménykedés vagy lázadás, hanem klasszikus zenei elemekből összerakott, idősebbek számára is megemészthető, gyönyörködtető dallamok sora.

Mint amilyen a Requiem-ből kiemelt „Pie Jesu” is, amit a szerző második (ex-)felesége, a diszkó királynőből szopránná átvedlett Sarah Brightman ad elő.

És jóllehet az albumon számos kiváló hírű énekesnő működik közre, a legkiemelkedőbb teljesítményt számomra egyértelműen Katherine Jenkins nyújtja a „Love Changes Everything”-ben.
A klasszikus repertoár helyett inkább a crossovert választó walesi mezzoszoprán hangja pontosan a popra jellemző szellősségével tűnik ki jobban képzett, ám épp ezért e műfajban mesterkéltebbnek tetsző társaié közül.

Kedvencem mégis egy instrumentális darab, a Paganini huszonnegyedik capricciójának főtémájára, fogadásból készített variációk („Variations I-IV”), melyben ismételten Julian Lloyd Webber adhat, s ad is bizonyságot tehetségéről és virtuozitásáról.

A jubileumi válogatás méltóképp tiszteleg tehát Sir Webber előtt. Kiváló útitárs egy tengerparti autókiránduláson, de egy vendégekkel elköltött vacsoránál is tökéletes háttérzene. Nem tolakodó, ugyanakkor igényes és jó érzékkel előadott muzsika, amit még évtizedek múltán is meghallgatnak majd az akkori negyvenes-ötvenes korosztály tagjai.

Előadók:
Julian Lloyd Webber - cselló
José Carreras
Renée Fleming & Bryn Terfel
Kiri Te Kanawa
Katherine Jenkins
Lesley Garrett
Richard Clayderman - zongora

A lemezen elhangzó számok listája:
1. Don’t Cry For Me Argentina (Evita)
2. Memory (Cats)
3. All I Ask Of You (The Phantom of the Opera)
4. Close Every Door (Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat)
5. Pie Jesu (Requiem)
6. With One Look (Sunset Boulevard)
7. I Don’t Know How To Love Him (Jesus Christ Superstar)
8. Love Changes Everything (Aspects of Love)
9. Music Of The Night (The Phantom of the Opera)
10. The Phantom Of The Opera (The Phantom of the Opera)
11. Wishing You Were Somehow Here Again (The Phantom of the Opera)
12. All The Love I Have (The Beautiful Game)
13. Variations I-IV (Theme from „The South Bank Show”)
14. Another Suitcase In Another Hall (Evita)
15. Starlight Express (Starlight Express)
16. The First Man You Remember (Aspects of Love)
17. Tell Me On A Sunday (Song & Dance)