Főkép

Akárcsak szülőhazája, az Egyesült Államok, Steve Reich muzsikája is egyfajta olvasztótégely: a régi zene, a zsidó tradíciók, a bölcseleti háttér, a modernizmus utáni zenei avantgárd és a mai népszerű slágerek keveréke. Reichnél szó sincs fülsértő, hallgathatatlan harmóniákról, felfoghatatlan, öncélú kísérletezgetésről; a komponista lételeme a közérthetőségre törekvés, az elvontságában is közvetlenül a lélekhez szóló mondanivaló.

A You Are variációi minden más Reich-műnél ékesebben bizonyítják e fenti tételt. A szövegválasztás, az angol és héber mondatok váltakoztatása, a zsidó hagyomány egymás mellé állítása a wittgensteini filozófiával éppúgy a sokszínűség ajándékával kedveskedik, akár a késő gótikus és reneszánsz zenei motívumok és kidolgozási módszerek alkalmazása egy minden elemében mai műben, melyben a populáris dzsessz harmóniái és melódiái is jól megférnek a posztmodernség zaklatott ritmikájával és tonális beállítottsága ellenére nyugtalan, lebegtetett hangzataival.

A Cello Counterpoint a korábbi, egy hangszerre írt, dominánsan kánonokból összeálló ellenpontok legújabb darabja, melynek nyolc szólamát cselló-oktett, avagy hét előre rögzített szólam felett élőben játszó szólista is előadhatja. A Nonesuch felvételén ez utóbbi megoldást választotta Maya Beiser; döntése azonban kézenfekvő, hiszen mi értelme lett volna egy eleve mesterséges médium esetében az élő előadást szimulálnia? Összehasonlíthatatlanul izgalmasabb az egy stílusban, egy felfogásban eljátszott, önmagának felelgető előadó, ugyanis ebben a formában mintegy önmagukat, önnön zenei megközelítésüket erősítik a szólamok.

Az előadók és a művek egymásra találása ezúttal is megkérdőjelezhetetlen, mivel - ahogy a legtöbb Nonesuch Records gondozásában megjelent Reich-műre igaz -, most is azok a művészek szólaltatják meg a darabokat, akik számára a zeneszerző eleve komponálta azokat. A hitelesség mércéjeként ennél pontosabb zsinórmértéket nem is találhatni talán.

Aki kedveli az amerikai kortárs muzsikát, annak vétek lenne kihagynia a legújabb Reich-albumot, e mindig megújulni képes, mégis másokéval összetéveszthetetlen stílusú zeneszerző érett, összegző jellegű, ugyanakkor az újdonság erejével hatni képes két alkotásának remek felvételét.

Előadók:
You Are
Los Angeles Master Chorale
Grant Gershon - karmester

Cello Counterpoint
Maya Beiser

A lemezen elhangzó számok listája:
You Are (Variations) (2004)
1. You are wherever your thoughts are
2. Shiviti hashem l’negdi (I place the Eternal before me)
3. Explanations come to an end somewhere
4. Ehmor m’aht, v’ahsay harbay (Say little and do much)
5. Cello Counterpoint (2003)