FőképEddig két olyan albummal találkoztam életemben, aminek úgymond „három oldala” volt: az egyik a szélsőségesen koncepcionális Extreme Three Sides To Every Story-ja, a másik pedig a svéd Therion rendhagyó A’arab Zaraq Lucid Dreaming című különlegessége.

Az első rész, mely az „ami a Theliből kimaradt” címet is kaphatta volna, leginkább egyfajta „örökzöld metálslágerek” egyveleg, melynek gerincét a hard rock és heavy metal legdicsőbb korszakából átmentett dalok adják.
Az általam nem különösebben kedvelt, a Therionos változatban mégis egészen lenyűgöző Scorpions nóta, a „Fly to The Rainbow”, ami kicsit a Rainbow Ronnie James Dio fémjelezte korszakának koncertjeit idézi; a „Children Of The Damned” az Iron Maidentől; az „Under Jolly Roger” a Running Wildtól; és a „Here Comes The Tears” a Judas Priesttől egytől egyig a hetvenes, nyolcvanas évek remekei.
Ezek közé / elé ékelődnek az eredeti Johnsson-dalok, melyek színvonalban cseppet sem maradnak el a feldolgozásoktól.

Valahányszor meghallgatom ezt a válogatást, mindig elképedek azon, mennyire egységes, ugyanakkor mennyire Sabbathos, Maidenes, Priestes a Therion. Ha ezúttal csupán ezeket a zúzós nótákat rögzítették volna lemezre a fiúk, már akkor is megérné megvenni az albumot. Pedig ez után következik még a különleges ráadás: az igazi, ma ismert banda valódi kezdetei, a Theli művészkedő botladozásai után.

Az „A’arab Zaraq Lucid Dreaming”-re keresztelt szekció a „Fall Into Eclipse” reneszánsz ritmusaival nyitó harmadik rész, vagyis a Christopher Johnsson szóló-projektjeként jegyzett „Golden Embrace” filmzene négy – tulajdonképpen öt – darabjának Therionosított változata, magán hordozza az érett zenekar minden sajátos jegyét: a kemény, monoton gitárokat, a hangszerként működő kórust, a minimalista zenével rokonítható konok téma-ismétléséket. Ezt követi a kizárólag szintetizátorokkal, zongorával és kórussal előadott filmzene maga.

Az anyag tehát sokrétű, sok stílust felölel, és tagadhatatlanul átmenetet képez a death metalból lecsillapodott, lenyűgöző gitárreszelésből az artisztikusabb szimfonikus/nagyzenekari/opera metál felé. Két világ képe tárul elénk, és mindkettőt egyformán lehet szeretni.
Nekem itt még a rockosabb vonal jön be inkább, az avantgárd próbálkozások majd a későbbi albumokkal érnek be igazán. Mindazonáltal kiváló kis lemez ez.

Az együttes tagjai:
Christopher Johnsson – gitár, billentyűsök, basszusgitár
Piotr Wawrzeniuk – dobok, ének

Közreműködők
Jonas Mellberg – gitár, billentyűsök
Lars Rosenberg: basszusgitár
Dans Swanö – ének
Tobbe Sidegard - ének
Peter Tägtgren - gitár
Gottfried Koch - akusztikus gitár, zongora
Bettina Stumm - szoprán
Raphaela Mayhouse - szoprán
Marie-Thérese Kübel - alt
Ergin Onat - tenor
Klaus Bülow - basszus
Joachim Gebhardt - basszus

Az albumon elhangzó számok listája:
1. In Remembrance
2. Black Fairy
3. Fly To The Rainbow
4. Children Of The Damned
5. Under Jolly Roger
6. Symphony Of The Dead
7. Here Comes The Tears

Therion verzió
8. Enter Transcendental Sleep
9. The Quiet Desert
10. Down The Qliphothic Tunnel
11. Up To Netzach / Floating Back

Eredeti filmzene
12. The Fall Into Eclipse
13. Enter Transcendental Sleep
14. The Gates To A’arab Zaraq Are Open
15. The Quiet Desert
16. Down The Qliphothic Tunnel
17. Up To Netzach
18. Floating Back

Diszkográfia:
Time Shall Tell (1990 - EP)
Of Darkness... (1991)
Beyond Sanctorum (1991)
Ho Drakon Ho Megas (1993)
Beauty In Black (1995 - EP)
Lepaca Kliffoth (1995)
Siren Of The Woods (1996 - EP)
Theli (1996)
A’arab Zaraq - Lucid Dreaming (1997)
Eye Of Shiva (1998 - EP)
Vovin (1998)
Crowning Of Atlantis (1999)
Deggial (2000)
Secret Of The Runes (2001)
Live In Midgard (2002 - élő)
Lemuria (2004)
Sirius B (2004)
Celebrators Of Becoming (2006 - 4DVD + 2CD)
Gothic Kabbalah (2007 - 2CD)

Kapcsolódó írások:
Interjú Chris Johnssonnal, a svéd Therion gitárosával
Interjú Kristian Niemann-nal, a svéd Therion gitárosával
Therion, Petőfi Csarnok, 2004. november 8.
Therion, Petőfi Csarnok, 2007. február 4.
Interjú - Christofer Johnsson (Therion), 2008. június 26.