Főkép

Az izlandi sztárzongorista, Víkingur Ólafsson új albumának programját Kurtág Györggyel történt budapesti találkozása inspirálta, és ennek megfelelően a From Afar-t Kurtágnak dedikálta. Valójában ennél még többről van szó: Ólafsson úgy gondol új albumára, mint egy baráthoz írt levélre. A levélírás metaforát Muriel Spark, A Far Cry From Kensingtong regényéből meríti, amelynek egyik karaktere ideges íróknak módszerként ajánlja, hogy az írásra úgy gondoljanak, mint egy barátnak írt episztolára, mivel a levélírás privát, koncentrált nyelve biztonságot, hitelességet és játékosságot kölcsönöz az írott műnek. 

 

Ólafsson voltaképpen kétszer írja meg ugyanazt a levelet, csak éppen más-más hangszíneken: az első korongon egy hangverseny zongorán, a másodikon pedig egy pianínón. Amíg az első hangzása nagy tereket és távolságot teremt az elhangzó szerzemények és a hallgató között, addig a pianínón egy sokkal közelibb, intim hangzásban halljuk a Bach, Brahms vagy éppen Schumamann melodikus kompozíciói közé rejtett Kurtág darabokat. Ahogyan egy baráti levelezés kifejezésre juttatása a kapcsolat jellegéből fakadóan egyfajta párbeszédet tételez fel, Ólafsson egyrészt maga ülteti át Kurtág darabjait a saját hangjára, másrészt pedig a program bensőségességének a jegyében több Bach darabot is a Mester aranzsában játszik. Ez a dialógus és az így létrejövő hangzás is érezhetően a 2021-es budapesti együttlét emlékét idézi fel.

 

Nem számítottam arra, hogy a kortárs zene óriása egyáltalán tudatában van a létezésemnek. Én már évtizedek óta ismertem és rajongtam a zenéjéért. 'Hallgasd'– mondta egy este az apám a kilencvenes évek végén, és odaadta a Kafka Fragmentumokat, ami egy szopránra és hegedűre írt dalciklus. 'Ez a huszadik század Winterreiséje.' Tudtam, hogy amikor az apám ennyire lelkesedik egy zenedarabért vagy zeneszerzőért, akkor kifizetődik azt többször is meghallgatni...Az egyik csodája Kurtág muzsikájának ahogyan néhány másodpercnyi zenében sikerül kifejeznie azt, amit más zeneszerzők csak álmodnak, hogy egy vagy néhány óra vagy akár egy egész élet alatt sikerül közölni.”

 

Ólafsson további hódolataként Kurtág és egykori zongoraművész felesége és előadótársa Kurtág Márta előtt, saját zongorista feleségét, Halla Oddný Magnúsdóttir-t is diszkréten fellépteti Bach Trio Sonata No. 1 Esz-dúr darabján, hogy képletesen teljes legyen a barátok egymáshoz hasonulása. Ami nem versengésből, hanem imitációból fakad, a legkisebb disszonancia nélkül, éppen úgy, ahogyan a két korong inkább kiegészíti, mintsem felülírja egymást, végtelen finomsággal játszott, örök darabjaival.

 

Előadó:

Víkingur Ólafsson – zongora

 

Elhangzó szerzemények:

  1. J.S. Bach: Christe, du Lamm Gottes, BWV 619 (Arr. Kurtág)
  2. Schumann: Study in Canonic Form, Op. 56 No. 1
  3. J.S. Bach: Adagio (from Sonata for Solo Violin in C major (Arr. V. Ólafsson)
  4. Kurtág: Harmonica (Hommage á Borsody László) (from Játékok / Book 3)
  5. Bartók: i. Rubato (Three Hungarian Folksongs from the Csìk)
  6. Bartók: ii. L'istesso Tempo (Three Hungarian Folksongs from the Csìk)
  7. Bartók: iii. Poco Vivo (Three Hungarian Folksongs)
  8. Brahms: Intermezzo Op. 116, No. 4
  9. Kurtág: A Voice in the Distance (From Játékok / Book 5)
  10. Birgisson: Where Life and Death May Dwell (Icelandic Folk Song)
  11. J.S.bach: Trio Sonata No. 1, BWV 525: 1. Allegro Moderato (transcr. Kurtág)
  12. Kaldalóns: Ave María (Arr. V. Ólafsson)
  13. Kurtág: Little Chorale (From Játékok / Book 1)
  14. Mozart: Laudate Dominum (Arr. V. Ólafsson)
  15. Kurtág: Sleepily (From Játékok / Book 1)
  16. Schumann: Träumerei Op. 15, No. 7
  17. Kurtág: Flowers We Are (From Játékok / Book 7)
  18. Adès: The Branch (Az ág)
  19. Kurtág: Twittering (From játékok / Book 1)
  20. Schumann: Vogel als Prophet Op. 82, No. 7
  21. Brahms: Intermezzo Op. 116, No. 5
  22. Kurtág: Scraps of a Colinda Melody – Faintly Recollected (Hommage à Farkas Ferenc) (From Játékok / Book 3)