Főkép

Idén eddig semmi sem úgy alakul, ahogy előre elterveztem. Kezdődött minden azzal, hogy Budapestről bő kétórás késéssel indult el a járatunk, aminek eredményeként hajnali fél háromkor érkeztünk meg az idei helyszínre, Lisszabonba. Aztán a szállás elfoglalása felért egy minimalista szabadulószobás történettel, és mire végre kipakoltunk, inkább az ágyat, mintsem a hajnali városnézést választottuk, arra meg már végképp nem volt energiám, hogy átgondoljam, mit is várok a 2022-es WOMEX-től.

 

A negatív energiák elenyésztek másnapra, és végre azzal foglalkoztam, amiért jöttem. Választ vártam pár kérdésre (olyanokra például, hogy most milyen helyzetben van a világzenei piac), mert ez mégis egy olyan alkalom, ahol a világ minden tájáról érkezett, üzletelni vágyó emberekkel találkozom, és így lehetőségem nyílik átfogó képet alkotni – persze ehhez jól kell kérdezősködnöm (csütörtök reggel 2317 delegáltnál tartunk, szóval lesz kivel beszélgetnem). Ennél nagyobb izgalommal készülök a holnapi, előre leszervezett találkozókra, hiszen az akkori COVID helyzet miatt a többséggel tavaly még nem találkoztam. Remélem nem jön közbe semmi, és korlátozott angol tudásommal elmondhatom pár kedvenc muzsikusomnak, mennyire tisztelem őket és mit jelent nekem a zenéjük.

 

Végül, de nem utolsó sorban folytatom az engem érdeklő világzenék keresését. Remélem, ebben az áttekinthetetlen kínálatban sikerül rátalálnom azokra, akik tényleg valami eredetit, izgalmasat alkotnak. Ez úgy sejtem, nem lesz egyszerű, de tényleg erre készülök egy éve. Sajnos a hivatalos esti koncertprogramban kevés ismerős és szeretett programot találtam. Legnagyobb meglepetést és örvendezést a mexikói Son Rompe Pera váltotta ki belőlem, mert egyszerűen imádom a marimbára épülő zenéjüket. Ők egyébként azért is különlegesek, mert a budapesti online WOMEX-en már felléptek, és a duplázás nem jellemző az expót megjárt bandákra.

 

 

Az olyan ismerős társulatokon kívül, mint például Stefano Saletti & Banda Ikona vagy a lengyel Tęgie Chłopy, remélem látok majd pár emlékezetes koncertet. A szervezők célja idén az volt, hogy bemutassák a kortárs lisszaboni hangokat, így a nyitó ceremónián a rendelkezésre álló rövid idő alatt négy, egymástól teljesen eltérő irányzatot állítottak a színpadra. Az esti program Júlio Resende zongorista jazz muzsikájával kezdődött, ami kifejezetten jó volt, miként az őt követő Beatriz Felício fadoja is érdekesnek bizonyult. Ugyan nem éreztem benne a vágyódást, a beteljesületlenség miatti szomorúságot, mi több, az egyik száma kifejezetten vidám volt, de akárcsak a jazz, a fado sem az én világom.

 

 

Szerencsére az este második felében energikusabb fellépők következtek, akik sokkal izgalmasabbak voltak. Harmadikként az Expresso Transatlântico lépett a színpadra. Instrumentális zenéjük érdekes keverék, amiben gyakorlatilag minden megtalálható, a poptól kezdve a fadoig. Nekem legjobban a nyitónapot záró Club Makumba tetszett, akik elsődlegesen rockot játszottak, és csak másodlagosan keverték afrikai és egyéb, a Földközi-tenger környékéről származó ritmusokkal.

 

 

Aztán ennek is vége lett, és nem maradt más hátra, mint az eső utáni Lisszabonban megkeresni a hazafelé vezető utat, kiélvezni a helyi tömegközlekedés nyújtotta lehetőségeket (a busz még mindig megáll, ha intek neki), és felkészülni a holnapi napra. Ami reményeim szerint ennél mozgalmasabb lesz, és különben is kíváncsi vagyok az Altice Arena belsejére (kívülről nagyon impozáns épület), és szeretném már átadni magam a nyüzsgésnek. Ha nem felejtem el, akkor majd megszámolom, hogy a 2022-es TOP20 lemezkiadóból mennyinek találom meg a standját.

 

Íme a teljes lista:

Glitterbeat Record (Germany)

Nordic Notes / CPL Music (Germany)

ARC Music (UK)

Ponderosa Music & Art (Italy)

Real World Records (UK)

Buda Musique (France)

Riverboat Records/World Music Network (UK)

bendigedig records (UK)

World Circuit (UK)

Kirkelig Kulturverksted (Norway)

Analog Africa (Germany)

Les Disques Bongo Joe (Switzerland)

Segell Microscopi (Spain)

Visage Music (Italy)

Mais Um (UK)

Asphalt Tango Records (Germany)

Lusafrica (France)

Naxos World Music (Germany)

Homerecords.be (Belgium)

Accords Croisés (France)