Főkép

Az idei év első felének egyik kellemes meglepetését jelentette számomra, hogy a Romano Drom soron következő nagylemeze a jónevű Riverboat Recordsnál jelent meg. A kiadónak nem ez az első magyar kiadványa, hiszen korábban már gondozták a Söndörgő albumait. Úgy gondolom ez mindenképpen előrelépést jelent, elvégre így sokkal több országban lesz közvetlenül kapható a Give Me Wine.

 

A koronghoz mellékelt angol nyelvű füzetet böngészve feltűnő, mennyire jelen van az együttes zenéjében a hagyomány, a régi cigányzene, ugyanis a számoknak több mint a fele tradicionális nótákból építkezik. Ezt formálják, modernizálják saját elképzelésük szerint, mivel egyszerre akarják megőrizni a cigányzenét és megújítani azt. Ez utóbbiba elvileg nem csak a zene, hanem a szöveg is beletartozik – csak mivel ezt a nyelvet sem beszélem, ezzel kapcsolatban nincs mit mondanom. Egy biztos, a hangszerelés messze igényesebb annál, mint amit bármely mulatós produkcióban hallottam, és ez nemcsak annak köszönhető, hogy húsz éve létezik a Romano Drom, hanem a korábban említett újításra való hajlamnak, tehetségnek, ésatöbbi.

 

Kovács Antal azt nyilatkozta valahol: „Nincsenek kőbe vésett dallamok. Az egyes motívumok hűen tükrözik az adott énekes lelkiállapotát, a dalok személyre szabottan szólalnak meg. Megbújhat a dalainkban flamenco, arab, katalán vagy balkáni zene, olykor jöhetnek a popzenéből ismert groove-ok, elektronika, de mindezek csak fűszerként egészítik ki a tradicionális ritmusokat, dallamokat.” Ez valóban így van, elég csak a „Karing Te Zhav” című dal flamenco gitározására utalnom, vagy a szintén spanyol hatás alatt álló „Shunen Shunen”-ra.

 

A legnagyobb meglepetést nekem a Berán Quartet vendégeskedése okozta, ugyanis azokban a számokban, amelyekben ők is jelen vannak, valahogy sokkal izgalmasabb lett a muzsika. Legjobb példa erre szerintem a címadó „Mol Mangav”, ahol a gitárok és a vonósnégyes közös játéka kifejezetten érdekes hangzást ad az egyébként is érdekes ritmikájú kompozíciónak (amiben helyenként balkáni hatást érzek), nem elfeledkezve a kétnyelvű énekről. Azt pedig már csak széljegyzetként említem, hogy az ilyen együttműködés, amely során két, teljesen eltérő stílusban játszó együttes kooperál, manapság egyáltalán nem ritkaság, például az idei Hanggai albumnál egy komplett rezesbanda segédkezett jazzes elemeket fújva a produkcióba.

 

Nekem tetszik amit jelenleg csinál a Romano Drom, kíváncsian várom, hogy ősszel valahol lássam őket élőben.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Karing Te Zhav, Mol Mangav, Hajdi Phrala

2019-ben megjelent album (Riverboat Records)

Az együttes weboldala: http://romanodrom.eu

 

 

A zenekar tagjai:

Balogh József – ének, gitár

Egri János – nagybőgő

Kovács Antal – ének, gitár

Kovács Máté – dob, ütőhangszerek

Kovács Krisztián – ütőhangszerek

 

Közreműködők:

Berán Quartet

Gazda Bence – hegedű

Zsandár Rinkó Gábor – gordonka

Farkas Róbert – hegedű

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Hajdi Phrala
  2. Kamavla Me
  3. Kanak Kheles
  4. Shunen Shunen
  5. Ado Dyes
  6. O Foro
  7. Gelem Le Shavesa
  8. Karing Te Zhav
  9. Mol Mangav
  10. But Te Trajisz
  11. Gipsy Fantasy
  12. Phirav